خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/30 - 11:30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رئیس فراکسیون زنان مجلس در دیدار با رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در ایران؛

ایران بزرگترین حامی جمعیت پناهندگان و آوارگان در جهان است

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در دیدار با رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در ایران، گفت: ایران در چند دهه اخیر علی رغم وجود مشکلات متعدد به یکی از بزرگترین حامیان جمعیت پناهندگان و آوارگان در جهان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی (شنبه 29 مهرماه) با لالینی ویراسامی، رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در ایران دیدار و گفتگو کرد.



قاسمپور در این دیدار با اشاره به اهمیت شرایط مهاجرین و ضرورت محافظت از آنها در همه کشورها، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چند دهه اخیر علی رغم وجود مشکلات متعدد از جمله تحریم های غیرقانونی یکجانبه و ظالمانه و مهاجرت انبوه اتباع به کشور بعد از خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان و تأثیرات منفی آن بر جامعه محلی میزبان، یکی از بزرگترین حامیان جمعیت پناهندگان و آوارگان در جهان بوده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان ایفای نقش عادلانه جامعه بین المللی در حمایت از پناهندگان و آوارگان با توجه به حضور گسترده اتباع افغانستانی در کشور است، ادامه داد: میزان کمک ها در مقایسه با این حضور عظیم بسیار ناچیز بوده و اکثر هزینه‌ها به جای جامعه جهانی بر عهده دولت است.



وی افزود: با این حال جمهوری اسلامی ایران همواره در مواجهه با مهاجران به ویژه مهاجران افغانستانی آنها را برادران و خواهران مسلمان خود دانسته و با حفظ کرامت انسانی پذیرای آنها بوده و در برنامه های خود از جمله بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، آن را در دستور کار خود قرار داده است.



رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم فلسطین به ویژه زنان و کودکان در غزه، تصریح کرد: اینگونه اقدامات ظالمانه و هدف گرفتن مردم بی گناه و خارج کردن آنها از سرزمین مادریشان از موضوعات قابل تأمل در بحث مهاجرت است.



وی ادامه داد: مخاصمات مسلحانه با عدم واکنش درست و سریع از سوی مجامع بین المللی، به مردم ستمدیده به ویژه زنان و کودکان آسیب جدی وارد نموده و همین مخاصمات زمینه را برای مهاجرت فراهم می نماید.



دخالت بیگانگان از دلایل مهم مهاجرت مردم است



همچنین، فاطمه رحمانی نایب رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار تمرکز بر عوامل موثر بر مهاجرت را ضروری دانست و اظهار کرد: دخالت بیگانگان و مخاصمات آنها در کشورها از دلایل مهم مهاجرت و دور کردن مردم آن سرزمین از وطن آنهاست.



وی افزود: نهادها و سازمان های بین المللی باید در جهت فراهم کردن شرایط برای بازگشت داوطلبانه آوارگان به سرزمینشان تلاش کنند.



نماینده مردم مشهد با اشاره به مجاورت شهر مقدس مشهد با افغانستان و حضور بی‌شمار مهاجران افغانستانی به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی، بر میزبانی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حفظ کرامت انسانی با توجه به آموزه های دینی تأکید کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم تا ضمن مهمان نوازی از مهاجرین، حضور آنها در ایران را به طور نظام مند مدیریت نماییم.



رحمانی در ادامه اظهارات خود جنایات اشغالگران صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان در غزه را محکوم و تاکید کرد: سازمان ملل باید به وظیفه ذاتی و انسانی خود عمل نموده و از وخامت بیش از پیش اوضاع در غزه جلوگیری نماید.



ویراسامی: حدود 47 تا 49 درصد زنان به تنهایی مهاجرت می‌کنند



در ادامه، لالینی ویراسامی رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در ایران، با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص توانمندسازی مهاجرین به ویژه زنان گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های یکجانبه گرایانه و مخرب، میزبانی خوبی را از اتباع مختلف به ویژه افغانستانی، عراقی و ... داشته است.



وی همچنین به طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و نقش و اهمیت آن را در محافظت از مهاجرین مورد تأکید قرار داد و آن را نشانه ای از اهتمام مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت حفظ حقوق مهاجرین دانست.



رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در ایران با ارائه گزارشی از وضعیت مهاجرت در کشورهای مختلف، گفت: مطالعات صورت گرفته در خصوص مهاجرت زنان نشان می دهد که بخشی از زنان مهاجر، سرپرست خانوار بوده و ماهانه مبالغی را برای خانواده های خود ارسال می کنند.



وی افزود: به طور کلی حدود 47 تا 49 درصد زنان به تنهایی مهاجرت می‌کنند که این مسئله آسیب پذیری زیادی را برای آنها به همراه دارد.



لاتینی در ادامه اظهارات خود ضمن محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: سازمان ملل باید قطعنامه ای را در خصوص خشونت های صورت گرفته علیه مردم مظلوم غزه به ویژه زنان و کودکان که بیش از ۶۵ درصد قربانیان این جنگ خونین هستند، به تصویب برساند./



پایان پیام

  • کد خبر : 370337
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار