خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/09 - 10:30
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : بین الملل
وزیر خارجه در نشست با اصحاب رسانه در بیروت:

ایران از روند تکمیل انتخاب رئیس جمهور لبنان حمایت می کند/ مخالف حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی بیگانه در منطقه هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست با اصحاب رسانه لبنانی بر حمایت ایران از روند تکمیل انتخاب رئیس جمهور لبنان تاکید کرد و گفت: ما مخالف حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی بیگانه در منطقه هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت به بیروت، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشستی که امروز (جمعه ۸ اردیبهشت ماه)  در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با جمع کثیری از خبرنگاران داخلی لبنان و خارجی تعبیر شده بود، حاضر و به سوال خبرنگاران پاسخ داد که به شرح زیر است:



 



ایران از روند تکمیل انتخاب رئیس جمهور لبنان



امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به توافق ایران و عربستان  و آثار مثبتی که در منطقه داشته است، گفت: صرف نظر از آثار مثبت آن در منطقه و تحولات آن در لبنان ما باور داریم که مقامات و سران سیاسی و احزاب لبنانی از شایستگی و توان لازم برای تعیین روند رئیس جمهور برخوردار هستند، در دیدارهایم نیز تاکید کردیم از روند تکمیل انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهیم کرد.





جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت مورد توجه جدی ایران است



وی در پاسخ به سوال دیگری افزود: ایران مشورت با همسایگان را در اولویت اساسی سیاسی خارجی خود قرار داده است، سلطنت عمان و عراق نیز نقش مهمی در رسیدن عربستان‌ و ایران به توافق جدید داشتند. سفر به سلطنت عمان هم در چارچوب مشورت‌های بین‌المللی و‌ منطقه‌ای انجام‌ شد و در ادامه سفرم به لبنان در راستای مشورت‌ها و رایزنی‌ها و‌توسعه مناسبات دو جانبه و تحولات اخیر منطقه انجام گرفت. با توجه به تحولات تهران و ‌ریاض و روابط منطقه‌ای صفحات جدیدی در منطقه از همکاری‌ها باز شده است.



وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، مشورت با مقامات لبنان و طبعا دیدار با سید حسن نصرالله در این چارچوب مورد توجه ماست، جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت نیز مورد توجه جدی است.



 



زمان سفر به عربستان را از طریق مجامع دیپلماتیک اعلام خواهیم کرد



وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص توافق ایران ‌‌عربستان، گفت: در آخرین تماسی که در روز عید فطر بین وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شد، توافق کردیم در روزهای آینده سفارت‌ها و کنسولگری‌ها را در دو کشور بازگشایی کنیم.



وی افزود: من قبل عید فطر دعوتنامه رسمی  و کتبی برای همکارام وزیر خارجه عربستان سعودی ارسال کردم و وی در تماس تلفنی گفتند که دعوت شما را پذیرفتم و پاسخ خواهم داد. البته همتای سعودی هم از اینجانب برای سفر رسمی به عربستان سعودی انجام داد و من هم به دعوت ایشان پاسخ خواهم داد.



امیرعبداللهیان تصریح کرد: زمان سفر را از طریق مجامع دیپلماتیک اعلام خواهیم کرد.



 



تحریم‌های آمریکا شکست خورده است



رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه و‌ در پاسخ به سوالی دیگر گفت: ما همواره دوست روزهای سخت لبنان بودیم و درک‌ می کنیم شرایط اقتصادی امروز در منطقه پیچیده است، در لبنان کاملا قابل درک و مشاهده است که دشمنان چگونه شرایط اقتصادی را برای مردم سخت کردند. لبنان دارای امکانات و ظرفیت‌های فراوانی است و در حوزه تجارت و اقتصاد امکانات متنوعی در اختیار لبنانی هاست از جمله در حوزه تولید برق، سرمایه‌های زیادی در داخل و خارج دارند، ما نیز در ایران از امکانات به خصوص ارائه خدمات فنی ‌مهندسی و ‌‌نیروگاه‌های برق برخورداریم، ما در مذاکرات با مقامات لبنان از جمله نجیب میقاتی درباره توسعه همکاری‌های تجاری اقتصادی انرژی و از جمله برق گفتگو‌ کردیم.



وی افزود: ما با مقامات لبنان توافق کردیم، می‌توانیم در یک توافق مشکل برق در لبنان را حل کنیم اما این موضوع نیازمند توافق و همکاری مشترک است. البته یکی از این مشکلات فشار طرف آمریکایی و ترساندن برخی از موضوع تحریم است اما بدانید تحریم‌های آمریکا شکست خورده است و در همین شرایط ما به برخی کشورها از جمله عراق برق و انرژی صادر می‌کنیم.



امیر عبداللهیان تامید کرد:عراقی‌ها برای حل مشکلات خود در حوزه برق و ‌گاز و ‌دریافت آن از سوی ایران باید کشور خود را از تحریم‌ها مستثنی کنند. همکاری در حوزه برق و ‌گاز با توجه به توانمندی ایران تجارت پرسود و دو طرفه است و طبعا به رفاه مردم لبنان هم کمک ‌میکند. گفتگوها با مقامات لبنانی در این خصوص رو به جلو است و ‌ امیدوارم با تکمیل روند سیاسی گام‌های عملی برداشته شود.





هر فرد‌ مورد‌ توافق لبنانی‌ها برای ریاست جمهوری، مورد حمایت ایران است



وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: ما به عنوان ایران همواره از انتخاب و توافق لبنانی حمایت کرده و‌خواهیم کرد و حتما از ظرفیت خود برای کمک به تکمیل روند سیاسی از طریق توصیه به دوستانمان هم استفاده خواهیم کرد. طبعا بر اساس قانون اساسی لبنان هر فردی که از میان‌ مسحیان به عنوان رئیس جمهور مورد توافق لبنانی‌ها باشد مورد حمایت ایران خواهد بود. لبنانی‌ها شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی لبنان را دارند.





ایران بر اتفاق نظر گروه‌های سیاسی و ‌‌تسریع در انتخاب رئیس جمهور توصیه کرد



وی با اشاره به دیدارها با مقامات رسمی از جمله آقای نخست وزیر، رئیس مجلس و همتای آقای وزیر درباره مسائل دو‌جانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و ‌‌بین المللی، گفت: ما بر اتفاق نظر گروه‌های سیاسی و ‌‌تسریع در انتخاب رئیس جمهور توصیه کردیم. ایران و لبنان دارای مواضع مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، مقامات کشور دوست و برادر لبنان در جریان آخرین تحولات منطقه از جمله در یمن، اوکراین و افغانستان قرار دادم‌ و از مشورت‌ها و‌ نظرات آنها هم استفاده کردم.





‌ مشورت و تبادل نظر با سید حسن نصرالله



وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری، گفت: در دیدار با سید حسن نصرالله هم طبعا ابتدا در خصوص مقاومت صحبت کردیم و آقای سید حسن نصرالله وضعیت قوی مقاومت را مورد اشاره قرار دادند؛ اینکه امروز مقاومت در لبنان از بهترین شرایط علیرغم همه فشارها، برخورد است. ما نیز سید حسن نصرالله را در جریان آخرین تحولات ایرانی سعودی و بحرین و سایر تحولات منطقه قرار دادیم، همچنین وی را در جریان آخرین تحولات مربوط به گفتگوهای وین و همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دادیم و در عین حال در خصوص موضوعات مقاومت و‌سایر موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به اشراف بالا ارزیابی دقیق ایشان را مورد نظر قرار دادیم. مشورت با مقامات عالی لبنان همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.





نسبت به تسریع روند تکمیل انتخاب ریاست جمهوری خوشبین هستم



وی افزود: براساس شواهد تایید می کنم که منطقه به یمن همکاری‌ها و ‌‌گفتگوی به سمت پیشرفت است، طبعا در این شرایط لبنان به سمت همکاری و توافق پیش خواهد رفت. ارزیابی ما از گفتگو با مقامات لبنان این است که لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور جدی بوده و آن را تسریع می کنند و‌ ما خوشبین هستیم که در آینده نزدیک شاهد انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی باشند. توصیه ما به مقامات این بوده که با تسریع در انتخاب رئیس جمهور در آینده نزدیک اخبار خوب و خوشی را به مردم لبنان و منطقه برسانند،آنچه که ما دیدیم و شنیدیم، خوشبین هستیم.



وی افزود: منطقه در مسیر همکاری‌های دسته جمعی بوده و در حال پیشرفت است، ما توافق تهران و ریاض را نه تنها در راستای منافع دو‌ کشور بلکه به نفع منطقه ارزیابی میکنیم، ارتباطات و‌تماس های ایرانی سعودی در چارچوب دیپلماتیک ارزیابی می کنیم و ‌معتقدیم آینده منطقه به یمن هرچه بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای پیش خواهد رفت.





روابط تهران دمشق راهبردی است



وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: روابط تهران و دمشق ممتاز و راهبردی است و تلاش های زیادی از سال ۲۰۱۱ انجام شده که نظام سیاسی را دچار فروپاشی و سوریه تجزیه شود. رئیس جمهور بشار اسد، دولت،  نیروهای مسلح و مردم در جنگ تروریستی مقاومت کردند و پیروز شدند، به دعوت سوریه مستشاران نظامی ایران به سوریه و برای کمک در این جنگ تروریستی رفتند. امروز همکاری‌های دو کشور ابعاد متنوعی را شامل می شود،‌ در این چارچوب و در آینده نزدیک برنامه‌ریزی رئیس جمهور کشورم به سوریه را خواهیم داشت.





ایران هیچ دخالتی در انتخاب لبنانی ها ندارد



وی در ادامه اظهار کرد: ایران هیچ دخالتی در انتخاب لبنانی‌ها نداشته و‌ نخواهد داشت، لبنانی‌ها در مورد هر فردی که توافق کنند، تهران از آن توافق حمایت خواهد کرد. ‌بارها گفتم که مقامات لبنانی شایستگی و توان لازم برای انتخاب رئیس جمهور را دارند. در ماه‌های گذشته و‌ آخرین سفرم به لبنان از برخی مسئولین عالیرتبه لبنان شنیدم که چه زمانی روابط ایران و سعودی به حالت عادی برمی‌گردد تا برخی موضوعات در لبنان حل شود، دیروز به آنها گفتم که توافق ایران و سعودی انجام و تمام شد اما چرا توافق لبنان حاصل نشد، این دلیلی آن است که لبنانی ها باید تصمیم بگیرند. انتخاب رئیس جمهورشان داخلی دارد و ما حامی توافق داخلی هستیم.





سیاست فروپاشی در سوریه شکست خورده است



امیرعبداللهیان همچنین به خبرنگاری گفت: همزمان با گفتگوهای تهران و ریاض شاهد گفتگوهای امنیتی دمشق و ریاض بودیم، توافق دمشق ‌و ریاض برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و آرامش در منطقه حاصل شد، ما از تقویت روابط سوریه با جهان عرب استقبال می کنیم البته گشایش ها در روابط سوریه و‌حهان عرب اثبات میکند سیاست فروپاشی در سوریه شکست خورده است و ورای آن لابی صهیونیست ها و رژیم صهیونیستی وجود داشته است.





وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش تکرار شده درباره انتخاب رئیس جمهور در لبنان پاسخی به مزاح داد و گفت: دوستان در این کنفرانس خبری می‌خواهند رئیس جمهور لبنان را انتخاب کنند اگر انتخاب شد به ما هم بفرمایید!





صورتجلسه تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی  به روز رسانی می‌شود



امیرعبداللهیان درباره آخرین تحولات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا توضیح داد: شش ماه قبل آنها خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. درباره تبادل زندانیان به عنوان موضوع انسانی مورد توجه ایران، صورت‌جلسه‌ای بین نماینده ایران و نماینده معرفی شده تدوین شد‌ و ما محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان نداشتیم اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی اجرای این توافق و صورت جلسه ماه‌ها به تعویق افتاد. تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار بر این شد که صورت جلسه به روزرسانی شود و این بروزرسانی در دستور کار ماست و موضوع آزادی و تبادل زندانیان را یک موضوع اساسی دانسته و بر اجرای آن تاکید داریم.



امیرعبداللهیان با بیان اینکه توصیه و تقویت همکاری‌های تجاری و گردشگری در دستور کار دیدارها با مقامات لبنانی بود، توضیح داد: در دیدار با دبیرکل حزب‌الله در جریان رویکرد جدید مقاومت برای تغییر معادلات و تضمین امنیت در لبنان قرار گرفتم. گفت‌وگوهایی هم با مقامات لبنانی انجام شد که به تناسب پیشرفت و اجرای موضوعات آن را اعلام خواهیم کرد.





مخالف حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی بیگانه در منطقه هستیم



امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه منطقه وارد صفحه جدیدی از گفت‌وگو و همکاری شده است، تاکید کرد: مخالف حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی بیگانه در منطقه هستیم. تحولات جدیدی در نظم بین‌المللی در حال رخ دادن است و این تحولات سریع و با شیب تند است که نیازمند ابتکارات مختلف از جمله ابتکارات منطقه‌ای جدید است که اهل منطقه این توان را دارند که در چارچوب همکاری‌، منطقه‌ای امن و پیشرفته داشته باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 360683
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم