خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/27 - 18:26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
در کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و‌ عربستان:

امیرعبداللهیان: تاکید بر امنیت منطقه از طریق همکاری‌های چندجانبه/ فرحان: روابط دو‌ کشور برپایی احترام‌ متقابل استوار است

وزرای خارجه ایران و عربستان با تاکید بر امنیت منطقه از طریق همکاری‌های چندجانبه، یادآور شدند که روابط دو‌کشور برپایی احترام‌متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دو‌کشور استوار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی امروز شنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان‌ سعودی، گفت: امروز میزبان همتا و همکار خود در تهران هستم. یکصد روز از توافق تهران و ریاض و شروع مجدد روابط دیپلماتیک دو کشور سپری می شود و ما توانستیم در پایتخت‌های دو کشور و مدینه و مشهد زمینه بازگشایی سرکنسولگری های دو کشور را فراهم کنیم.



وی با بیان اینکه مراحل اداری سفرای دو کشور نیز در حال انجام است، از مساعدت عربستان برای افتتاح سفارت و سرکنسولگری در ریاض و جده تشکر کرد.



وی گفت: ما امکانات لازم را برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم کردیم و با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در کشور همسایه عربستان تلاش شد تا حجاج ایران امسال حجی شایسته را پشت سر بگذارند. 



امیرعبداللهیان ضمن تشکر از حمایت‌های وزیر خارجه عربستان، گفت: متقابلاً ما نیز تسهیلات و زمینه های سفر اتباع عربستان به مقاصد زیارتی و گردشگری ایران را فراهم ساخته ایم. امروز و در ادامه دیدارهای قبلی با همتای سعودی خود در پکن و کیپ تاون فرصتی داشتیم تا درباره ابعاد مناسبات میان دو کشور گفتگو کنیم.



وی یادآور شد: همچنین درباره اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم. پس از تایید توافقات توسط مقامات عالی دو کشور موضوعات در مسیر اجرایی قرار می‌گیرد.



وزیر امور خارجه افزود: گفتگوها بر همکاری‌های پایدار اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری مشترک بویژه تحرک هر چه بیشتر در بین بخش‌های خصوصی دو کشور درباره توسعه همکاری ها در حوزه حمل و نقل، علمی و فناوری و سایر زمینه های مورد علاقه طرفین تاکید و در مورد آنها اتفاق نظر داریم.



 











وزرای خارجه ایران و‌عربستان


 



امیرعبداللهیان با تاکید بر امنیت منطقه از طریق همکاری‌های چندجانبه منطقه ای در گفتگوهای دوجانبه، گفت: امنیت منطقه از اساسی و حیاتی ترین موضوعات برای همگان  و ضرورتی برای دستیابی به آینده امن تر و شکوفا تر در منطقه مشترک ماست.



وی ادامه داد: ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی گری ندانسته و امنیت مفهومی فراگیر و در برگیرنده ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری میان کشورهای منطقه است و با استفاده از این فرصت در خصوص ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم و اتفاق نظر داریم که مسئله فلسطین اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و نگاه مشترک دو کشور است.



وزیر امور خارجه اظهار کرد:  درباره نگرانی از تداوم جنگ در سودان صحبت کردیم و درباره سایر موضوعات مورد علاقه منطقه ای و بین المللی گفتگو کردیم. همکاری‌های نزدیک تر و موثرتر در سازمانهای منطقه ای را نیز دنبال می‌کنیم.



امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی حجی موفق برای همه مسلمانان در سرزمین وحی بویژه ایرانیان  را دارم.



به گزارش خانه‌ملت در ادامه این نشست، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان گفت: خیلی خوشحالم امروز در تهران حضور دارم. ما گفتگوهای مثبت و شفافی را داشتیم و در چارچوب تکمیل توافق دو کشور در پکن است.



وزیر خارجه عربستان افزود: در تلاشیم اقدامات دیپلماتیک در دو کشور ادامه یابد. سفارت و کنسولگری ایران در ریاض بازگشایی شد و به زودی سفارت ما نیز در تهران بازگشایی می شود. از همکاران در وزارت خارجه ایران و دولت ایران تشکر می‌کنم‌‌. بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مسئله اساسی است چرا که هر دو کشورهای مهم منطقه به حساب می آیند.



وی با بیان اینکه این روابط بر اساس یک سری اصول واضحی از جمله احترام متقابل وعدم دخالت در امور داخلی دو کشور استوار است، اظهار داشت: امیدواریم افق های همکاری بین دو کشور بیش از این باشد.



فیصل بن فرحان گفت: امیدواریم بازگشت روابط به حالت طبیعی خود و به صورت مثبت در منطقه و دو کشور و در جهان اسلام منعکس شود تا این مسئله با تعهد مشترک هر دو کشور به امنیت منطقه و همکاری‌های اقتصادی و روابط فرهنگی محقق شود.



وی ادامه داد: بر اهمیت همکاری دو کشور در زمینه امنیت منطقه ای به ویژه دریانوردی و کریدور دریایی و تلاش برای عدم انتشار سلاح های کشتار جمعی تاکید می کنم.



وزیر خارجه عربستان افزود: دیداری را با رئیس جمهور ایران خواهم داشت تا سلام های گرم ملک سلمان و محمد بن سلمان را خدمت ایشان ابلاغ کنم و دعوتشان برای سفر آنها را پاسخ دهم.



فیصل بن فرحان گفت: سفر امروز من به تهران همزمان با موسم حج است لذا عربستان این افتخار را دارد که از مهمانان خدا میزبانی و از آنها استقبال کند. عربستان سعودی همه امکانات خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌گیرد و به همه حجاج ایرانی خوش آمد عرض می‌کنیم و امیدواریم حج شان مورد قبول خدا واقع شود‌./



پایان پیام

  • کد خبر : 363506
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار