خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/17 - 13:55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل؛

الهیان خواستار توجه جامعه جهانی به فاجعه انسانی تحمیلی علیه مردم یمن شد

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل در واکنش به بی توجهی جامعه جهانی به اتفاقات یمن گفت: سکوت جامعه بین المللی نسبت به این جنایات جنگی، عاملان آنها را در کشتار بیشتر غیرنظامیان گستاخ کرده وبدترین فاجعه انسانی قرن را رقم زده است.

به گزارش  خبرگزاری خانه ‌ملت،متن نامه زهره الهیان به شرح زیر است:



جناب آقای آنتونیو گوترش



دبیرکل محترم سازمان ملل متحد



عالیجناب؛



همانگونه که مستحضرید؛ جنگ خانمان سوز و محاصره ظالمانه ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی علیه ملت یمن در حالی وارد هشتمین سال می شود که این کشور را با بزرگترین فاجعه انسانی روبرو کرده است و بر اساس گزارشی که چندی پیش برنامه توسعه سازمان ملل منتشر کرد، میزان قربانیان یمنی تا پایان 2021 حدود 377 هزار نفر تخمین زده شد. بر اساس این گزارش، 60 درصد این قربانیان غیرمستقیم جنگ هستند که بر اثر گرسنگی شدید، شیوع بیماری ها و نبود زیرساخت ها جان خود را از دست داده اند. حدود 80 درصد از مردم یمن - بیش از 24 میلیون نفر- به کمک های بشر دوستانه نیاز دارند و 13 میلیون نفر در معرض قحطی هستند. بسیاری از زیرساخت های اقتصادی، آثار فرهنگی و تاریخی، مراکز ورزشی و آموزشی در جریان جنگ آسیب دیده یا از بین رفته‌اند.



تداوم محاصره ظالمانه و بستن راههای امداد پزشکی و دارویی و همچنین توقیف کشتیهای حامل مواد غذایی و سوخت که مورد بازرسی سازمان ملل قرار گرفته اند، جنایت ضد انسانی دیگری از سوی ائتلاف است که جهت گروکشی از نیازهای اولیه مردم و گرسنگی دادن به ویژه تحت فشار قرار دادن همزمان با خطر فزاینده ویروس کرونا به منظور کسب امتیازات سیاسی و نظامی در حال اعمال است. سکوت جامعه بین المللی در قبال این فاجعه در حالی است که حامیان غربی و آمریکایی این ائتلاف همچنان به فروش سلاح خود به عربستان سعودی ادامه می دهند. سکوت جامعه بین المللی نسبت به این جنایات جنگی، عاملان آنها را در کشتار بیشتر غیرنظامیان گستاخ کرده و موجب استمرار زیرپاگذاشتن تمامی قوانین بین المللی و حقوق بشری شده است.



متأسفانه در همین امتداد در صحنه بحران یمن به وضوح شاهد استانداردهای دوگانه هستیم؛ در حالی که غالبا به بمباران های ائتلاف سعودی که اهداف غیرنظامی را هدف قرار میدهند و بدترین فاجعه انسانی قرن را ایجاد کرده اند، واکنشی نشان داده نمی شود. اکنون که شاهد این حجم گسترده از تلفات انسانی و نابودی زیرساختها و قطع ارتباطات مردم یمن هستیم باز هم حساسیتی از جانب جامعه جهانی نمی بینیم. واقعا چه اتفاقی باید بیفتد که جامعه جهانی حملات وحشیانه ائتلاف را محکوم کند؟ ولی در طرف دیگر حملات پهبادی دولت نجات ملی که ماهیت دفاعی دارند و مقابله به مثل هستند سریعا محکوم می شوند و اجماع جهانی ایجاد می شود.



در این میان پیشنهاد جنابعالی مبنی بر برقراری آتش بس در جنگ ها در همه مناطق از جمله یمن به منظور مقابله با پیامدهای گسترش کرونا که می توانست بارقه امیدی برای حل بحران باشد در سایه بی اعتنایی کامل متجاوزین عقیم مانده است و بیش از پیش لزوم اتخاذ رویکردی بی طرفانه و عملیاتی برای اجرای آتش بس و رفع محاصره همه جانبه و فراگیر و همچنین تضمین ارسال کمک های بشردوستانه به یمن را نمایان ساخته است. 



جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته از هر ابتکاری که توقف جنگ و رفع محاصره مردم یمن را به همراه داشته باشد استقبال کرده است و در همین راستا متعاقب پیشنهاد دبیرکل و طرح صلح نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، نهایت تلاش خود را در این زمینه با هدف رفع محاصره، برقراری آتش بس و از سر گیری مذاکرات سیاسی با رایزنی های متعدد با مقام های بین المللی و کشورهای دوست به کار گرفت و همچنان به راه حل سیاسی و گفتگوهای جامع همه گروه های داخلی یمن برای حل بحران معتقد است.



زهره الهیان



رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر : 338546
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار