خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/20 - 16:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
جلال زاده در دیدار با رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان:

افتتاح پروژه‌های بازارچه مرزی الگویی برای پیشبرد همکاری‌های ایران و پاکستان خواهد بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جریان سفر خود به اسلام آباد با سناتور «مشاهد حسین» رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنی پاکستان دیدار کرد و گفت: افتتاح پروژه‌های بازارچه مرزی می‌تواند الگویی برای پیشبرد اهداف و همکاری‌های دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست «وحید جلال‌زاده» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سفر خود به پاکستان با سناتور «مشاهد حسین» رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنا و همچنین سناتور «طلحه محمود» رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس سنای این کشور و وزیر امور مذهبی دیدار کردند.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون آخرین تحولات سیاسی و رویدادهای داخلی پاکستان نیز با سناتور مشاهد حسین گفت‌وگو کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نگاه مثبت به تعمیق روابط با کشور دوست پاکستان دارد و همه در ایران حامی یک پاکستان امن، باثبات و مرفه هستند.



وی افتتاح پروژه‌های بازارچه مرزی و انتقال برق ایران به پاکستان را الگوی نمونه برای پیشبرد اهداف و همکاری‌های دو کشور به رغم کارشکنی نیروهای مخالف روابط دو کشور دانست و افزود: آمریکایی‌ها هرگز نمی خواهند که کشورهای منطقه دوست و روابط آنان باثبات بماند به همین خاطر آنان درصدد تضعیف توانمندی‌های ما در بخش‌های مختلف از جمله انرژی هستند.











کمیسیون امنیت پاکستان


ضرورت جایگزینی ارز محلی به جای دلار در تجارت دوجانبه



سناتور مشاهد حسین در این دیدار با قدردانی از مواضع دولت و مجلس ایران برای توسعه روابط همه جانبه با پاکستان خواستار تقویت انسجام دو کشور همسایه برای گسترش ارتباطات دوجانبه، منطقه و همگرایی پیرامون تحولات بین المللی شد.



وی افزود: آینده متعلق به آسیا و کشورهای حوزه شرق است و این یک واقعیت است که جامعه جهانی و دیگر قدرت‌ها به آن اعتراف می‌کنند و ما نباید از این فرصت غافل بمانیم.



این مقام پارلمانی پاکستان با سرزنش نقش غرب در بی ثباتی منطقه، ایجاد گروه‌های تروریستی در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، تاکید کرد که اسلام‌آباد هرگز در جنگ سرد جدید طرف واشنگتن را نخواهد گرفت زیرا ما معتقدیم که تحرکات غرب برای تداوم بی ثباتی در منطقه یک ترفند برای تحت فشار قرار دادن چین، ایران و پاکستان است.



وی خواستار قانون مندسازی تجارت ایران و پاکستان به ویژه در حوزه سوخت و محصولات پتروشیمی شد و اظهار داشت: رسمی سازی تجارت به ویژه در دو استان همجوار مرزی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان برای مدیریت همکاری‌های اقتصادی ما اجتناب ناپذیر است.



رئیس کمیسیون امور دفاعی در مجلس سنای پاکستان تاکید کرد: تجارت دوجانبه با ایران باید منهای دلار انجام شود ما این ظرفیت را داریم که از ارزهای محلی خود برای تامین نیازهای متقابل از طرق واردات و صادرات استفاده نماییم.



وی افزود: نگاه به شرق برای پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است و ما آینده را متعلق به شرق و کشورهای پیرامون آن می‌دانیم و برای این مهم، ما از تعامل نزدیک پاکستان با چین و ایران، خاورمیانه و کشورهای آسیای میانه حمایت می‌کنیم.



سرمایه‌گذاری مشترک چین، پاکستان و ایران برای رفاه منطقه‌



عضو ارشد حزب مسلم لیگ نواز در ادامه گفت: پاکستان هرگز موافق رویکرد غرب از جمله ایالات متحده در قبال چین نیست و ما خود را درگیر جنگ سرد در منطقه نمی‌کنیم.



وی چین را دوست مشترک ایران و پاکستان دانست و افزود: هر دو کشور از مناسبات نزدیک و همکاری‌های راهبردی با چینی‌ها برخوردار هستند، تشکیل مجمع مشترک سرمایه‌گذاری میان ۳ کشور نیز می تواند علاوه بر تضمین منافع متقابل می‌تواند منجر به رفاه و توسعه در منطقه شود.



مشاهد حسین افتتاح رسمی بازارچه مرزی پیشین-مند و آغاز انتقال برق از پولان ایران به گوادر پاکستان در آینده نزدیک را یک رویداد تاریخی دانست و افزود: با توجه به تحولاتی که بسیار سریع در منطقه رخ می‌دهد ضرورت امر بر تعمیق هرچه بیشتر همکاری‌های نزدیک میان دو همسایه ایران و پاکستان است.



تجارت قوی ایران و پاکستان ضامن رفاه منطقه‌ای



سناتور طلحه محمود، وزیر امور مذهبی و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان که میزبان هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران بود نیز با ابراز خرسندی از سفر هیات کشورمان به اسلام‌آباد، گفت: پارلمان پاکستان حامی توسعه این روابط است و ما هیچ محدودیتی در گسترش همکاری‌های دو کشور قائل نیستیم.



وی تاکید کرد: دو کشور باید گام‌های بیشتری برای توسعه مراودات اقتصادی بردارند زیرا معتقدیم که تجارت قوی ایران و پاکستان ضامن رفاه منطقه‌ای و ارتباطات قوی مردمی است.



سناتور محمود افزود: تهران و اسلام‌آباد نقش محوری برای کمک به ارتقای صلح و امنیت در منطقه دارند و باید همفکری متقابل برای دستیابی به اهداف و منافع مشترک را افزایش دهیم.



گفتنی است؛ دیدار با رئیس کمیسیون امور دفاع، به میزبانی سفارت ایران در اسلام‌آباد و با حضور «نبی شیرازی» معاون سفارت، اعضای هیات پارلمانی ایران و جمعی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی سفارت ایران انجام شد.



براساس این گزارش، سفر هیات پارلمانی ایران بنا بر دعوت رئیس مجلس ملی پاکستان برای شرکت در کنفرانس بین المللی پارلمان صورت گرفته است و این نشست از امروز (چهارشنبه) بمدت دو روز در اسلام‌آباد برگزار می‌شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 361510
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار