خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/13 - 16:19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی تاکید کرد

استفاده عادلانه از منابع آبی مرزی باید در سند راهبردی ایران و افغانستان لحاظ شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس گفت:سند پایدار و ماندگار بین ایران و افغانستان امضاء شود تا بتوانیم از منابع آبی مرزی دو کشور عادلانه استفاده کنیم.

حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین ایران و افغانستان در آینده نزدیک گفت: روابط دو کشور دارای اشتراکات تاریخی، جغرافیایی،فرهنگی بسیار ریشه داری است و جمهوری اسلامی در حوزه های تجاری،اجتماعی،آموزشی،علمی و مرزی، تبادلات خوبی با این کشور داشته است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل وسیع بودن خطوط مرزی بین دو کشور بخشی بزرگی از امنیت شرق کشور در گرو تعاملات بین ایران و افغانستان است اما با توجه به تردد گروه های ترویستی و تکفیری، افغانستان تلاش کرده تا  امنیت در  مرز های بین دو کشور حفظ شود.



وی افزود: پاکستان و افغانستان دو کشور همسایه ای هستند که با آن ها مرز های طولانی داریم اما با توجه به این که طول مرزی کشورمان با افغانستان بیشتر است بایستی تعاملات و تبادلات در همه حوزه ها بخصوص امنیت با این کشور بیشتر شود.



نوش آبادی بیان کرد:با توجه به اهمیت آب در شرق کشور و کمبود آب طبیعی باید سند پایدار و ماندگار بین ایران و افغانستان امضاء شود تا بتوانیم از منابع آبی مرزی دو کشور عادلانه استفاده کنیم.



وی تصریح کرد: از آنجایی که سرچشمه رودهای مناطق مرزی، از مناطق کوهستانی افغانستان سرچشمه می گیرد، با توجه به سدهای ساخته شده و در حال ساخت در این کشور، باید تلاش شود تا از طریق توزیع عادلانه منابع آبی، اختلافات و سوءظن‌ها بین دو کشور بر طرف شود.  



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در سال های اخیر توسعه خطوط ریلی بین ایران و افغانستان صورت گرفته که این موضوع می تواند زمینه ساز تعاملات بیشتر بین دو کشور شود.



وی تاکید کرد: در سند راهبردی ایران و افغانستان باید به مباحثی مانند توسعه صادرات ایران به افغانستان و مسائل امنیتی،اجتماعی،آموزشی  توجه شود چرا که در مسائل آموزشی بیشترین تبادلات را با این کشور داریم.



نوش آبادی یادآور شد: با توجه به این که برادران و خواهران افغانستانی در کشورمان سال هاست که مهمان هستند باید روابط بین دو کشور  تقویت شود تا از طریق گسترش مناسبات  به یک نقطه ثبات امنیتی و اقتصادی برسیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 311272
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار