خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/20 - 12:41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار ابطحی با وکیل و استاد حقوق فرانسوی مطرح شد؛

از ضرورت شبکه‌سازی حقوق‌دانان بین‌المللی تا طرح دعوا علیه رژیم صهیونیستی در دیوان ICC

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین و ژیل دوور وکیل و استاد حقوق فرانسوی دیدار و گفت‌وگو کردند و به بررسی ظرفیت‌‌ها و راهکارهای پیگیری حقوقی فلسطینیان در عرصه بین‌الملل پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدمجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین امروز (یکشنبه ۲۰ اسفندماه) با ژیل دوور وکیل و استاد حقوق فرانسوی  دیدار و گفت‌وگو کرد.

 بررسی ظرفیت‌‌ها و راهکارهای پیگیری حقوقی فلسطینیان در عرصه بین‌الملل محور این دیدار بود که طرفین ضمن تبادل تجربیات، به تشریح اقدامات انجام شده پرداختند.

ابطحی در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه اکنون به وضوح شرایط خلق جهان جدید مشهود است، گفت: در واقع گفتمان جدیدی در میان عدالت‌خواهان دنیا شکل گرفته و در حال تقویت شدن است.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین اظهار کرد: این روزها می‌توان حمایت از عدالت را در حول محور مسئله فلسطین و مردم غزه مشاهده کرد.

وی‌ در این زمینه، افزود: در واقع جبهه جدیدی از مردم و جامعه نخبگان شکل گرفته که نیاز به راهنمایی و هدایت دارد تا بتواند در عرصه بین‌المللی دستاورد داشته باشد.

ابطحی با تاکید بر اینکه شبکه سازی نخبگان از جمله وکلای باتجربه در نقاط مختلف دنیا می‌تواند ظرفیت جدیدی را برای عدالت‌خواهی رقم بزند، تصریح کرد: امروزه مشاهده می‌شود که رژیم اشغالگر قدس دیگر همینه ای ندارد و کشوری مانند آفریقا توانسته این رژیم را به محکمه قضایی ببرد و محکوم کند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین گفت: به عبارتی افکار عمومی دنیا نسبت به جنایات این رژیم آگاه تر شده و نهاد‌های بین المللی نیز دریافته اند دیگر نمی‌توانند اقدامات ضدبشری این رژیم منحوس را نادیده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شبکه سازی وکلای با تجربه می‌تواند به مستندسازی اقدامات ضدانسانی و ثبت شکایات متعدد در مجامع حقوقی کمک شایانی کند تا شاهد نابودی این رژیم غاصب باشیم.

در ادامه؛ ژیل دوور، وکیل و استاد حقوق فرانسوی با بیان اینکه به وضوح می‌توان دوگانگی رفتار از سوی غرب نسبت به مسئله حقوق بشر را مشاهده کرد، گفت: در واقع اکنون استانداردهای متقاضی اعمال می‌شود که همین امر دستاویز خوبی برای طرح مسائل حقوقی است.

وی اظهار کرد: دیوان کیفری بین المللی (ICC) نخستین مرجع قضایی دائمی بین المللی است که وظیفه دارد به جنایات رژیم غاصب اسرائیل رسیدگی کند.

ژیل دوور در این رابطه، افزود: به عبارتی در اساسنامه تشکیل این دیوان به موضوعات متعددی اشاره شده که ظرفیت های حقوقی خوبی را فراهم می‌سازد؛ هر چند ساختار این دیوان پیچیده بوده و سیاست های دنیای استکبار نیز موجب می‌شود تصمیمات آن تحت الشعاع قرار گیرد اما می‌توان با اقدامات حقوقی شرایط دیگری را رقم زد.

این وکیل و استاد حقوق فرانسوی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال باید یادآور شد در سال ۲۰۰۹ ثبت شکایتی از سوی بنده و همکارانم علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت و پس از سال‌ها پیگیری، در ۲۰۱۵ شاهد عضویت دولت فلسطین در دادگاه کیفری لاهه بودیم که نشان دهنده اهمیت ظرفیت های حقوقی است.

وی بیان کرد: همین تیم حقوقی در سالها بعد یعنی ۲۰۱۸ توانست با مستندسازی مدارک، سه هزار پرونده تشکیل دهد و علیه رژیم غاصب اسرائیل طرح دعوا کند.

ژیل دوور گفت: اکنون نیز با رخداد ۷ اکتبر توانستم بیش از ششصد نفر از حقوقدانان خبره را دور هم جمع کنم و با توجه به نسل کشی که در غزه رخ می‌دهد، طرح دعوا علیه رژیم صهیونیستی را عملیاتی کنیم.

این وکیل و استاد حقوق فرانسوی خاطرنشان کرد: هر چند سیستم پیچیده ای که از آن یاد کردم تلاش کرد با اقدامات رسانه ای، انحراف در افکار عمومی و طرح مسائل حاشیه مانند کمبود بودجه برای برقراری دادگاه از بررسی نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه سر باز بزند اما شبکه حقوقی توانست جلوی این اقدامات را بگیرد و اکنون شاهد به جریان افتادن این پرونده هستیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 376369
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار