خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/10 - 18:40
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

ارتش و نیروهای مردمی افغانستان نقش تعیین کننده‌ای در مذاکرات آینده این کشور دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس معتقد است که میزان توان ارتش و نیروهای مردمی افغانستان نقش تعیین کننده‌ای در مذاکرات آینده این کشور دارند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره تحولات افغانستان گفت:متاسفانه بعد از خروج موزیانه و با برنامه آمریکایی ها از افغانستان، این کشور در حال حرکت به سمت جنگ داخلی است .



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بر اساس آمار ها 200 شهرستان این همسایه شمال شرقی ایران، در اختیار طالبان قرار دارد اما با ساماندهی ارتش افغانستان و گروه های مردمی بیشتر شهرستان ها باز پس‌گیری شده است.  



وی افزود: تحولات میدانی افغانستان تابع چند عامل است؛ یکی از این موارد میزان توان دولت مرکزی این کشور در ساماندهی ارتش و نیرو های مردمی است به این دلیل که هر چه در میدان برتری بیشتر داشته باشند طالبان امتیاز کمتری در مذاکرات امتیازات کمتری مطالبه می کند.  



رحیمی جهان آبادی بیان کرد: ضعف ارتش افغانستان و گروه های مردمی در میدان موجب طرح درخواست هایی مانند سرنگونی دولت مرکزی و تسلط بر کل این کشور از سوی طالبان در مذاکرات افغانی-افغانی خواهد شد.  



وی ابراز کرد: اگر کشورهای موثری مانند ایران،چین و روسیه برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تلاش نکنند، این کشور به سمت جنگ داخلی خواهد رفت که این جنگ می تواند تمام زیر ساخت ها ضعیف ایجاد شده از سال گذشته را از بین ببرد ضمن این که علاوه بر تبعات اجتماعی و اقتصادی،موج جدیدی از مهاجرت را رقم بزند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ایران تلاش دارد تا از طریق گفتگو های افغانی-افغانی ضمن ایجاد صلح بین دولت مرکزی افغانستان و طالبان با میانجیگری و بی طرفی این کشور را به سمت مشارکت سیاسی تمام گروه،اقوام و طیف های سیاسی سوق دهد.



وی عنوان کرد: این کار ایران می تواند نقش مهمی در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان داشته باشد اما به هرشکل تحولات میدانی معادلات را روشن خواهد کرد./



پایان پیام     

  • کد خبر : 324129
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار