خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/28 - 14:46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی پاسخ داد

آیا شرایط برای انجام مذاکرات مجدد در قالب برجام فراهم است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شرایط داخلی و خارجی کشور برای انجام مذاکره مجدد با آمریکا در قالب برجام را تشریح کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به صحبت های اخیر وزیر امور خارجه در خصوص بازگشت آمریکا به برجام گفت: با توجه به اینکه پیمان برجام توافق چندجانبه و بین المللی بوده و کشورهای اروپایی، ایران و آمریکا با مذاکرات تخصصی و طولانی به اجماع رسیدند، اینکه مجددا با سرعت بخواهند وارد فرایند گفت‌وگوی دوباره شوند به نظر کار راحتی نمی آید.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس ادامه داد: آمریکایی ها این پیمان را نقض کردند، اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکردند و ایران به دلیل رفتاری که اروپا و آمریکا داشته از اجرای تعهدات خود صرف نظر کرد، با توجه به چنین شرایطی تصور می کنم که آمریکایی ها برای مذاکره ابتدا به سراغ ایران نخواهند آمد.



وی اظهار داشت: برخلاف ترامپ که هیچگونه اطلاعاتی در عرصه سیاست خارجی نداشت، بایدن یکی از با تجربه ترین چهره های سیاسی آمریکا در حوزه سیاست خارجی است، سابقه کاری بایدن را نگاه کنید از زمانی که در کمیته روابط خارجی سنا بوده تا زمانی که به عنوان سناتور در عرصه های سیاست خارجی اثر گذاری کرده و تا دوره اوباما و امروز که رئیس جمهور شده اصلی ترین تخصصش  سیاست خارجی بوده است.



این نمایند مجلس بیان کرد: پیش بینی بنده این است که بایدن در زمینه بازگشت به برجام ابتدا به سراغ چینی‌ها، روس‌ها، اتحادیه اروپا و مجموعه کشورهایی می‌رود که اجماعی را بررسی کند و ببیند نظر آنها پیرامون توافق با ایران چیست، بعد با این اجماع آغاز مذاکرات، روند و حدود مذاکرات را رقم می زند.



رحیمی جهان آبادی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به نکته وزیر امور خارجه کشور که ایران مخالف مذاکرات نبوده و نیست، گفت: نکته ای که آقای ظریف تاکید کرده درست است ایران این آمادگی را از ابتدا داشته و اگر آمریکا به  تعهدات خود برگردد ایران مشکلی ندارد چرا که ما قبلا مذاکره داشته ایم و قرار داد امضا کرده ایم، اما به نظر بنده الان در داخل کشور نیاز داریم که در عرصه سیاست خارجی به اجماع برسیم، در این عرصه به جای نگاه به منافع، امنیت ملی و وضعیت کلی کشور نگاهی جناحی داریم.



وی اظهار داشت: در حال حاضر طیف اصولگرا تلاش می‌کند که دولت آقای روحانی، آقای ظریف و تیمش نتوانند مجددا وارد مذاکراتی شود و بهبود اوضاع بر انتخابات ریاست جمهوری اثر بگذارد، از طرف دیگر جناح دولت روحانی، طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون نگاهشان این است که سریعتر فضای این مذاکرات ایجاد شود، اگر قرار است اثر مثبتی داشته باشد این آثار را در همین دولت بینیم و نتیجه اش را در انتخابات ریاست جمهوری نشان دهد.



این نماینده مجلس بیان کرد: به نظر بنده این دو دیدگاه منافع و امنیت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد از سوی دیگر اعتقاد دارم که با این سرعت  نه آمریکایی ها به سراغ  ما می آیند و نه ما به این سرعت باید باب مذاکره را با آنها باز کنیم چرا که آن وقت برای بازگشت مذاکرات شرط خواهند گذاشت.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توصیه کرد: ما باید صبر کنیم تا دیدگاه کلی ترین نسبت به منافع کشور داشته باشیم، صبر کنیم ببینیم آنها چه کار می کنند ولی رایزنی خود را باید در داخل برای اجماع ملی پیرامون این مسئله با طیف ها و بخش های مختلف حاکمیت از جمله مجلس و دولت انجام بدهیم و از طرف دیگر با اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیاز به مذاکرات فشرده داریم تا نظر آنها را جلب کنیم.



وی تاکید کرد: اگر آمریکایی ها اثرگذاری لازم را داشته باشند و بخواهند اجماعی با حضور آنها علیه ما شکل دهند کار ما سخت خواهد شد، سخت تر از دوران ترامپ چرا که ترامپ نمی توانست چنین اجماعی ایجاد کند و آنچه علیه ما پیاده کرد تحریم های یکجانبه آمریکایی ها بود اما اگر بایدن بتواند اروپا، چین و روسیه را همراه کند کار ما سخت خواهد شد و 2 راه خواهیم داشت یا اینکه بخواهیم شرایط آنها را بپذیریم  یا مقاومت کنیم و در شرایط سخت تری مقاومت کنیم.



رحیمی جهان آبادی بیان کرد: اگر آمریکایی ها به پای میز مذاکره برگردند و بدون پیش شرط بخواهند برجام را اجرا کنند و بخواهند در قالب تعهدات برجام بدون پیش شرط و تغییرات اساسی گفت‌وگو کنند که به نظر بنده این اتفاق نخواهد افتاد اما به فرض اگر چنین شود، پیشنهاد آقای ظریف کاملا درست است و بهترین گزینه برای این کار با توجه به سوابق،  شخص وزیر امور خارجه است که می تواند ماجرا را مدیریت کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با این حال در شرایط کنونی نه آمریکایی ها به سرعت به سراغ مذاکرات می آیند و نه جو داخلی کشور به دلیل عدم اجماع و به دلیل اختلاف نظر بین جناحها آمادگی برای مذاکرات مجدد را دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 308360
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار