خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/08 - 12:13
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اعظمی:

گندم 10 هزار تومانی در کیسه دلالان/اعتبارات لایحه بودجه برای خرید تضمینی گندم کافی نبود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: اگر دولت به موقع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدهی خود را به کشاورزان گندمکار پرداخت نکند، این کشاورزان محصول استراتژیک خود را به دلالان در قبال پول نقد با قیمت هرکیلوگرم 10 هزار تومان به فروش می‌رساند که زیان وی را به همراه دارد و این رویه در حال انجام است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص نحوه پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار، گفت: یکی از دستاوردهای دولت خرید تضمینی بیش از 10 میلیون تن گندم است که به قانون بسیار خوب مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال 1402 اعتبارات درنظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم بسیار کم بود و این موضوع را اعلام کردیم، عنوان کرد: یکی از مطالبات نمایندگان مردم در تذکرات و نطق‌های میان دستور خود پرداخت مطالبات گندمکاران بود و این موضوع از دغدغه‌های آنها است.



وی ادامه داد: در نشست اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی در زمینه پرداخت مطالبات گندمکاران مباحثی مطرح شد که مقرر گردید از طریق سازمان برنامه و بودجه و با تاکید رئیس جمهور این مطالبات پرداخت شود.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامیبا بیان اینکه تا ابتدای نیمه دوم شهریورماه خرید تضمینی گندم ادامه دارد، عنوان کرد: در جنوب کشور کشاورزان در فروردین ماه محصول خود را تحویل داده‌اند اما کماکان مطالبات خود را به صورت کامل در یافت نکرده‌اند و این کشاورزان نتوانسته‌اند بدهی‌های خود را در زمینه تامین نهاده‌ها پرداخت کنند.



اعظمی ادامه داد: اگر دولت به موقع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدهی خود را به کشاورزان گندمکار پرداخت نکند، این کشاورزان محصول استراتژیک خود را به دلالان در قبال پول نقد با قیمت هرکیلوگرم 10 هزار تومان به فروش می‌رساند که زیان وی را به همراه دارد و این رویه در حال انجام است.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: باید تا پیش از آغاز فصل کشت جدید قیمت خرید تضمینی گندم تعیین می‌شد اما کماکان در این خصوص اقدامی انجام نشده است نمایندگان در نشست با وزیر جهاد کشاورزی بر روی این موضوع تاکید داشتند. کشاورزان باید از هم اکنون کود و بذر مورد نیاز خود را تهیه کنند.



وی گفت: بر اساس گزارش رئیس سازمان هواشناسی در کمیسیون کشاورزی در پاییز سال جاری بارندگی خوبی داریم و امیدواریم کشاورزان گندمکار از فرصت کشت دیم استفاده کنند و دولت نیز برای افزایش قیمت خرید تضمینی همکاری لازم را با مجلس داشته باشد تا سال آینده جشن خودکفایی این محصول استراتژیک را داشته باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 367559
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار