خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/22 - 16:09
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
بیگی نژاد:

کوتاهی وزارت نفت در ساخت پتروپالایشگاه برای مجلس قابل قبول نیست/ضرروت افزایش تولید خوراک پتروشیمی‌ها از طریق پتروپالایشگاه‌ها

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش تولید خوراک پتروشیمی‌ها از طریق ساخت پتروپالایشگاه‌ها ضروری است، گفت: کوتاهی شرکت پالایش و پخش در ساخت پتروپالایشگاه برای مجلس و نمایندگان قابل قبول نیست.

هادی بیگی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر ضرورت ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و کوتاهی شرکت پالایش و پخش وزارت نفت در این زمینه، گفت: طی سال‌های گذشته سیاست کشور به سمت ایجاد پتروپالایشگاه‌ها رفت، چراکه پتروپالایشگاه به معنای تولید سوخت و مواد پایه پتروشیمی است اما با وجود مزایای این مهم، ما تاکنون در کشور پتروپالایشگاه نداشتیم و ادعاهای مبنی بر وجود پتروپالایشگاه کاملا اشتباه است، هرچند ممکن است یک پالایشگاه 3 درصد مواد تولید کنند اما این به معنای پتروپالایش نیست، لذا انتظار داریم با ایجاد پتروپالایشگاه واقعی به تولید بالای مواد پایه پتروشیمی برسیم، به عنوان مثال پتروپالایشگاه‌ها باید حداقل 30 درصد تولید مواد پایه پتروشیمی داشته باشند و 70 درصد تولیدات آن نیز شامل سوخت و روغن‌ها و... شود.



نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد پتروپالایشگاه تبدیل به یک سیاست مهم کشور شده است، افزود: با این وجود وزارت نفت چنین دیدگاهی را به لحاظ کارشناسی قبول نداشته و همچنان قبول ندارد، به همین دلیل این مسئله موجب دلخوری نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون انرژی شده است، تا جایی که در لایحه بودجه سالانه به مدت 2 سال متناوب ایجاد پتروپالایشگاه و تولید مواد پایه پتروشیمی مورد تاکید قرار گرفت اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.



وی ادامه داد: به دنبال کوتاهی دولت در اجرای قانون بودجه، نمایندگان در لایحه برنامه هفتم توسعه مجددا ایجاد پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی را مورد تاکید قرار دادند اما باز هم رفتار مجموع دولت و بی‌توجهی به پتروپالایشگاه‌سازی موجب دلخوری ما شده است، به‌همین دلیل با اصلاح برنامه هفتم توسعه ایجاد پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی مورد تاکید نمایندگان قرار گرفت.



بیگی نژاد به برخی از دلایل مسئولان وزارت نفت برای مقاومت در ایجاد پتروپالایشگاه اشاره کرد و گفت: به خطر افتادن تامین سوخت کشور به دنبال ایجاد پتروپالایشگاه‌ها ازجمله این دلایل به شمار می‌آید اما باید گفت؛ درصورت ایجاد پتروپالایشگاه‌ها به میزان کافی فرآورده سوختی نیز تولید خواهند کرد لذا این موضوع جای نگرانی دارد، همچنین باید از تجربه پالایشگاه‌سازی در کشور استفاده شود و بهترین تصمیم را در کشور بگیریم، بنابراین انجام مطالعات جامع در این زمینه لازم است به همین دلیل وزارت نفت باید توضیح دهد این مطالعات را با مشورت چه افراد صاحب نظری انجام داده است، مگر شرکت پالایش و پخش خود عقل کل است و نیاز به تخصص دیگران ندارد؟



این نماینده مجلس با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش در راستای عدم مشورت‌پذیری دائما پالایشگاه‌سازی می‌کند، اظهار کرد: مجلس بر ساخت پتروپالایشگاه پافشاری می‌کند چراکه برای کشور ثروت آفرین خواهد بود و مصّر هستیم که اولین پتروپالایشگاه در همین دولت ساخته شود لذا این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال خواهیم کرد.



نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود خوراک در کشور، مطرح کرد:60 تا 70 درصد ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها به دلیل کمبود خوراک است، به همین دلیل چاره‌ای جز ساخت پتروپالایشگاه نیست و جای تعجب است که شرکت ملی پالایش و پخش با سیاست‌های صریح کشور مخالفت می‌کند! و به اصلاح مرغ‌شان یک پا دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 368087
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار