خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/04 - 10:18
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
قادری پاسخ داد:

کدام راهکارها برای مدیریت نقدینگی ضرورت دارد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:در زمینه مدیریت نقدینگی کشور، بانک مرکزی باید جلوی اضافه برداشت بانکها را بگیرد تا یک نظم و انضباطی بر بانکها حکم فرما باشد.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به راهکارهای کاهش نقدینگی موجود در کشور و پیش بینی های قانونی در این بخش بیان کرد: افزایش پایه پولی متاثر از بدهی دولت به بانک مرکزی، بدهی بانکها به بانک مرکزی و افزایش دارایی خارجی بانک مرکزی است.



نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دارایی خارجی بانک مرکزی، افزود:اگر دولت قصد دارد از طریق فروش دارایی خارجی خود نقدینگی را تامین کند، می تواند این موضوع را از طریق فروش ارز در بازار تامین کرده و دیگر اقدام به چاپ پول نکند.



دولت برخی فعالیت‌های اقتصادی را واگذار کند



عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین دولت باید به سمت و سویی رفته که  فعالیت ها و برخی از کارها را واگذار کرده و دیگر سراغ استقراض از بانک مرکزی نرود.



این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در زمینه مدیریت نقدینگی کشور، بانک مرکزی باید جلوی اضافه برداشت بانکها را بگیرد تا یک نظم و انضباطی بر بانکها حکم فرما باشد.



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر با وجود اصلاح قوانین و اختیارات داده شده به بانک مرکزی، این نهاد می تواند از اهرم های پیش بینی شده برای انضباط بخشی به بانکها استفاده کند.



نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد نقدینگی از 40 درصد به 26 درصد است،گفت: پیش بینی شده تا نرخ نقدینگی به 13 درصد برسد تا بتوان از این طریق تورم را کنترل کنیم از این رو باید این مهم توسط دولت مدنظر قرار گیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 372024
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار