خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/16 - 15:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عضو هیات رئیسه مجلس:

پارلمان‌ها پشتیبان تصمیمات سران کشورهای عضو بریکس هستند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بریکس علاوه بر اینکه در سطح سران جلسه داشته در حوزه پارلمانی نیز فعالیت های دارد، دیپلماسی پارلمانی و مجلس کشورهای عضو می‌توانند پشتیبان تصمیماتی که در سطح سران اتخاذ می‌شود باشند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به اینکه ایران به صورت رسمی عضو بریکس شد، به اهمیت این مسئله پرداخت و گفت: باید با درایت از فرصت بسیار خوب عضویت در بریکس استفاده کرد.  کشورهایی در بریکس حضور دارند که از آمریکا عبور کرده‌اند و می‌توانند در حوزه اقتصادی بر روی زانوی خود دست بگذارند و به دنبال سیادت و آقایی خود هستند.



نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کشورهای عضو گروه بریکس علاوه بر اینکه به دنبال عبور از دلار هستند و می خواهند تجارت خود را با سایر ارزها انجام دهند به دنبال ایجاد صندوق سرمایه گذاری، پولی و مالی نیز هستند تا بتواند در بزنگاه‌ها کمک ویژه ای به کشورهای عضو کنند.



وی با اشاره به اینکه عضویت در بریکس فرصت کم نظیری است تا اجازه ندهیم راه تنفس کشور با افتادن در چمبره مبادلات با دلار تنگ تر شود و از سوی دیگر باید از فرصت‌های موجود در این حوزه استفاده کنیم، افزود: بریکس توانایی‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های معدنی، صنعتی و دانش بنیان دارد، تبادل اطلاعات و مبادلات در این حوزه ها می‌تواند کشورهای عضو را برای سرمایه گذاری های مشترک تشویق کند.



سلیمی با تاکید بر اینکه استفاده از منابع مشترک به خودی خود توانایی کشورهای عضو بریکس را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد، عنوان کرد: رغبت کشورهای عضو بریکس برای همکاری ستودنی بوده و قطب جدید اقتصادی در آینده نزدیک توسط این گروه شکل می‌گیرد که در حوزه‌های مختلفی تاثیرگذار است و می‌تواند فرصت وافری برای نقش آفرینی کشورهای عضو ایجاد کند.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بریکس یک فرصت است و نباید آن را از دست داد و باید با جدیت از فضای ایجاد شده استفاده کنیم، تصریح کرد: بریکس علاوه بر اینکه در سطح سران جلسه داشته در حوزه پارلمانی نیز فعالیت های دارد، دیپلماسی پارلمانی و مجلس کشورهای عضو می‌توانند پشتیبان تصمیماتی که در سطح سران اتخاذ می‌شود باشند و از سوی دیگر می‌توان از توان پارلمان‌ها برای تصویب قوانین مورد نیاز استفاده کرد بنابراین حضور پارلمان‌ها فرجه ویژه‌ای است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بیان کرد: واقعیت این است که پارلمان‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی سیاسی در سطح کلان کشورها تاثیرگذار هستند و حضور پارلمان‌ها می‌تواند در تصمیم گیری‌های اساسی کشورها نقش برجسته‌ای را ایفا کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 371155
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار