خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/26 - 10:18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسین زهی مطرح کرد:

نیاز کشور به توسعه ترانزیت از طریق خطوط ریلی

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه از موقعیت کشورمان در ارتباطی دهی شمال به جنوب و شرق باید نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم ، گفتـ: توسعه سواحل مکران می‌تواند اهرمی برای افزایش صادرات و تبادلات تجاری با شرق دنیا و استفاده از ظرفیت وسیع بازار این کشورها باشد.

اسماعیل حسین‌زهی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ با اشاره به تصویب بررسی یک فوریتی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران، گفت: این لایحه به صورت دو فوریتی از سوی دولت به مجلس ارسال شد که نمایندگان مجلس به دلیل ضرورت انجام کار کارشناسی و توجه به تمامی ابعاد، به بررسی دو فوریت آن رای نداده و آن را با یک فوریت به تصویب رساندند.



نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران ایرادات و مشکلاتی دارد که حتما باید بررسی و اصلاح شود، عنوان کرد: در تدوین این لایحه باید شرایط محلی، منطقه‌ای و حاکمیتی در کنار هم دیده شوند، همچنین دستگاه‌های نظارتی باید بتوانند به موضوعات مختلف و مرتبط ورود کنند.



وی با بیان اینکه بخش عظیمی از جمعیت جهان در شرق آسیا و در کشورهایی نظیر چین، هند، بنگلادش و پاکستان و ..زندگی می‌کنند، اظهار کرد: از موقعیت سوق الجیشی کشورمان در ارتباطی دهی شمال به جنوب و شرق باید نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم. توسعه سواحل مکران می‌تواند اهرمی برای افزایش صادرات و تبادلات تجاری با شرق دنیا و استفاده از ظرفیت وسیع بازار این کشورها بشمار برود.



این نماینده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که با توسعه سواحل مکران محقق می‌شود، توسعه اقتصاد دریا محور است، همچنین توجه به مکران و تقویت کریدورهای و مسیرهای ترانزیتی از جنوب به شمال و بالعکس موجب توسعه و عمران و آبادی مناطق شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان نیز می‌شود.



وی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدورهای اصلی و توسعه خطوط ریلی کشور، به ویژه مسیری که چابهار را به خراسان و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند، عنوان کرد: با عنایت مقام معظم رهبری به منطقه سیستان و بلوچستان برای احداث خط ریلی مذکور، منابعی از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد. استفاده از راه آهن موجب حمل کالا با حجم بالا و انتقال ایمن آن به مناطق مختلف می‌شود، لذا حتما باید در برنامه‌های توسعه ای جنوب شرقی کشور و سواحل مکران به موضوع ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی توجه ویژه صورت بگیرد.



عضو کمیسیبون عمران مجلس ادامه داد: همچنین در برنامه های توسعه ای شرق کشور، باید به موضوع توسعه ترانزیت جاده ای نیز در کنار خطوط ریلی توجه ویژه داشته باشیم. حدود 750 کیلومتر از جاده هایمنطقه نیازمند دو باندسازی جهت کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت انتقال بار هستند. ضمن اینکه توسعه و ایمن‌سازی جاده های این منطقه موجب کاهش تصادفات و تلفات جاده نیز می‌شود که از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار است./



پایان پیام

  • کد خبر : 368154
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار