خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/22 - 10:37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عباسی مطرح کرد:

نهاده‌های دامی و سویه های وارداتی پاشنه آشیل صنعت مرغ

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت:در برنامه هفتم توسعه افزایش استفاده از نژاد آرین در صنعت مرغ آمده است و باید در پایان 5 سال این میزان به 50 درصد برسد.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در زمینه خودکفایی در تولید گوشت مرغ، گفت: امروز ادعا می‌کنیم که در صنعت مرغ به خودکفایی رسیده ایم اما حدود 90 درصد ذرت و کنجاله سویا مصرفی کشور به عنوان نهاده دامی از خارج وارد می‌شود و این موضوع نمی‌تواند پایداری تولید را به همراه داشته باشد.



نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: درحال حاضر در صنعت مرغ از نژاد های خارجی مانند کاپ و راس استفاده می‌شود اگر روزی دشمن اراده کند کشور ما را با تحریم ها تحت تاثیر قرار دهد نژاد جوجه مورد استفاده و نهاده‌های دامی پاشنه آشیل ما هستند.



وی عنوان کرد: نژاد آرین تا سالیان سال نژاد اصلی تولید گوشت مرغ بوده و تا دهه 80 حدود 80 درصد مرغ تولیدی کشور از سویه آرین تامین می‌شد اما از دهه 80 به بعد نسبت به این نژاد کم مهری شد و به جایی رسیدیم که سهم این سویه از صنعت تولید مرغ به کمتر از 5 درصد رسید.



عباسی با اشاره به اینکه سال 97 دشمن سویه های خارجی را تحریم کرد این اقدام به معنای تعطیلی صنعت مرغ پس از 18 ماه بود و بنابراین باید برای این موضوع برنامه داشته باشیم، ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه افزایش استفاده از نژاد آرین در صنعت مرغ آمده است و باید در پایان 5 سال این میزان به 50 درصد برسد.



نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبول دارم که شاید امروز نژاد آرین کارایی لازم را نداشته و مصرف خوراک بالایی دارد اما مراکز تحقیقاتی ما کجا هستند آیا نباید 20 سال روی این نژاد کار می‌کردند و نقاط ضعف آن را برطرف می‌شد؟، گفت: دولت 5 سال زمان دارد ایرادات نژاد آرین را برطرف کند و برای پایداری تولید باید به این سمت حرکت کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 369741
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار