خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/08 - 16:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
فیروزی:

قانون تامین مالی و مفاد تبصره ۱۸ لایحه‌ بودجه به رونق تولید کمک کرد/ لزوم نظارت رییس جمهور بر اجرای مصوبات بودجه‌ای درباره تزریق منابع به تولید

نماینده مردم «فسا» در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تامین منابع تولید و زیرساخت ها و همچنین مفاد تبصره ۱۸ لایحه‌ای بودجه از جمله مواردی است که مجلس با ظرافت و دقت آن را به تصویب رساند تا منابعی برای تولید و اشتغال اختصاص یابد.

حجت الله فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در ارزیابی خود از اجرای تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: وقتی ما صحبت از حوزه تولید می‌کنیم این بدین معنا نیست که سرمایه‌گذار بتواند صد درصد منابع اجرای فعالیت خود را تامین کند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعتاً بخشی از منابع مربوط به رونق تولید را دولت باید تامین کند،گفت: این منابع می‌تواند در قالب سرمایه در گردش مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در چند سال سپری شده از عمر مجلس قوانین خوبی در حوزه تولید به تصویب رسید، ادامه داد: قانون تامین منابع تولید و زیرساخت ها و همچنین مفاد تبصره ۱۸ لایحه‌ای بودجه از جمله مواردی است که مجلس با ظرافت و دقت آن را به تصویب رساند تا منابعی برای تولید و اشتغال اختصاص یابد اما متاسفانه بخش قابل توجهی ازمنابع تبصره ۱۸ لایحه‌ای بودجه توسط دولت محقق نشده است؛ البته مواردی هم که محقق شده نتوانسته رضایت تولید کنند کنندگان فعال برای تاسیس واحدهای جدید را جلب کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه شدید تولیدکنندگان درپی اخذ تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ لایحه بودجه، بیان کرد: تولید کنندگان به شدت گلایه‌مندند از این جهت که این تسهیلات به تولید تزریق نمی‌شود و فرآیندهای بانکی در این بخش بسیار پیچیده و سخت است.

وی با بیان اینکه دولت باید پای کار اجرای این تبصره بیاید، ادامه داد: اگر دولت به شعار سال که رشد تولید را مدنظر قرار داده، اهتمام دارد باید جلوی توقف فعالیت واحد‌های تولیدی را بگیرد که تامین منابع تبصره ۱۸ لایحه بودجه یکی از راهکارهاست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عدم اجرای تبصره ۱۸ لایحه بودجه از جمله مواردی است که دولت باید به آن توجه جدی داشته باشد و باید از مجموعه‌های استانی در رابطه با تحقق این تبصره گزارش دریافت کند. همچنین دولت باید نظارت کند تا مشخص شود بانک‌ها در اجرای این تبصره چه نوع عملکردی داشته اند.

وی با اشاره به گزارشات میدانی در راستای اجرای تبصره ۱۸ لایحه بودجه ادامه داد:بنده پیگیر این مشکل تولیدکنندگان بودم و حتی برای تامین نقدینگی برخی از واحد‌های تولیدی از وزیر مربوطه دستورات لازم اخذ شده است اما این موارد تحقق پیدا نکرد.

فیروزی بیان کرد: تامین منابع برای تکمیل برخی طرح های مدنظر قرار گرفته می تواند چند صد اشتغال را در یک واحد تولیدی ایجاد کند. این در حال است که برخی واحدهای تولیدی نیمه فعال مانده و سرمایه گذار هم بیش از این توان تزریق منابع را ندارد. از دولت تقاضا داریم شرایط اجرای تبصره ۱۸ لایحه بودجه را مدنظر قرار داده و شخص آقای رییس جمهور به این موضوع ورود و گزارشات لازم را اخذ کنند تا مشخص شود این تبصره به چه میزان محقق شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه شرایطی اجرای تبصره  ۱۸ لایحه بودجه که به موضوع رونق تولید و اشتغال اشاره دارد مطلوب نیست و به نظر بنده اقدامات در قالب این تبصره اجرایی نشده است./

پایان پیام

  • کد خبر : 376051
کلمات کلیدی
فاطمه رضایی
خبرنگار

فاطمه رضایی