خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/02 - 10:44
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
در پی‌­نشر اخبار غیرواقعی در فضای مجازی درخصوص میزان حضور نمایندگان مجلس؛

عضو­ هیأت رئیسه مجلس عملکرد رئیس کمیسیون اقتصادی را منتشر کرد/ سهم بالای کمیسیون اقتصادی در قانونگذاری مجلس یازدهم

سید محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس اسلامی با توجه به نشر اخباری غیرواقعی در فضای مجازی درخصوص میزان حضور نمایندگان مجلس و ضرورت اطلاع‌رسانی عملکرد واقعی، خلاصه عملکرد محمدرضا پور‌ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدمحسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با توجه به نشر اخباری غیر واقعی در فضای مجازی در خصوص میزان حضور نمایندگان مجلس و ضرورت اطلاع‌رسانی عملکرد واقعی آنان، خلاصه عملکرد محمدرضا پور‌ابراهیمی، نماینده محترم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی را به شرح زیر منتشر و گواهی کرد:

الف) عملکرد ناظر به فعالیت‌های نمایندگی

۱. حضور منظم و بدون غیبت غیرموجه در جلسات صحن مجلس شورای اسلامی با رعایت مسئولیت ذاتی رئیس کمیسیون اقتصادی جهت شرکت در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمیسیون تخصصی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی بیمه، شورای گفت­وگوی دولت و بخش خصوصی و سایر مجامع مرتبط؛

۲. حضور منظم و بدون غیبت غیرموجه در جلسات شوراها و مجامع عالی به­نمایندگی از مجلس شورای اسلامی؛ که به­عنوان نمونه کسب رتبه اول وی از نظر حضور منظم در شورای گفت­وگوی دولت و بخش خصوصی قابل ذکر است.

۳. حضور منظم در تشکیل و اداره جلسات کمیسیون اقتصادی، به نحوی که ۹۸ درصد جلسات کمیسیون اقتصادی به ریاست رئیس کمیسیون تشکیل شده است. ضمناً با توجه به تشکیل ۴۷۹ جلسه کمیسیون اقتصادی در سال‌های اول تا سوم دوره یازدهم، به‌طور متوسط در هر روز کاری یک جلسه کمیسیون اقتصادی برگزار شده است.

ب) عملکرد نظارتی کمیسیون اقتصادی:

به استناد آمار و گزارش‌های نظارتی در سه سال و نیم از دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اقتصادی یکی از کمیسیون‌هایی بوده که دارای رتبه برتر عملکردی، به‌ویژه در موارد زیر است:

۱. تشکیل هیئت‌های تحقیق و تفحص ازجمله در حوزه‌های رسیدگی به عملکرد نظام بانکی، مناطق آزاد، اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، سازمان بورس و اوراق بهادار (بازار سرمایه)، پتروشیمی‌ها و سایر موارد اقتصادی.

۲. رسیدگی به انحرافات و تخلفات در اجرای قانون و ارائه گزارش ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی به صحن علنی مجلس، به‌ویژه در موضوعات آزادسازی سهام عدالت، قوانین مالیاتی، عدم توسعه صنعت برق و بازار انرژی، نحوه تنظیم بازار کالاهای اساسی، احتکار و گرانفروشی بلیط سفرهای هوایی، رسوب کالا در گمرکات و مبادی ورودی کشور، تخلفات حوزه پولی و بانکی و سایر موارد اقتصادی.

۳. بررسی نیازهای قانونی و ارائه گزارش ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی به صحن علنی مجلس، به‌ویژه در موضوعات ساماندهی استخراج و مبادله رمز ارزش‌ها، عملکرد شاخص‌های اقتصادی دولت، توسعه بیمه شخص ثالث، ارتقای تراز تجاری خارجی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های تجاری ایران با سایر کشورها، تنظیم بازار دارو، توسعه نظام قرض‌الحسنه، مولدسازی دارایی‌ها با هدف تأمین مالی بخش‌های اقتصادی و سایر موارد مربوطه.

۴. بالاترین میزان مکاتبه با سران قوا، وزرا و سایر مسئولین در اجرای صحیح قوانین ازجمله حوزه‌های رفع تعهدات ارزی، تأمین مالی طرح‌های اقتصادی، حل مشکل جرایم مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی، جلوگیری از حبس سپرده‌های بانکی و سایر موارد مربوطه.

ج) عملکرد تقنینی کمیسیون اقتصادی

به استناد آمار و گزارش‌های تقنینی، از مجموع طرح‌ها و لوایح ارجاعی به کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون اقتصادی با رسیدگی به طرح و لایحه ارجاعی یکی از کمیسیون‌های دارای عملکرد برتر و سهم بالا در قانونگذاری مجلس یازدهم است. به‌طوری‌که از مصوبات با منشاء کمیسیون اقتصادی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی می‌توان به اصلاح قانون بانک مرکزی، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون تسهیل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، قانون مربوط به تسهیل سرمایه‌گذاری و بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار، قانون بیمه حوادث طبیعی ساختمان، قانون ساماندهی تجارت مرزی، اصلاح قانون نظام صنفی برای رفع مشکلات صنفی و سایر موارد مرتبط اشاره کرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 375995
کلمات کلیدی
سجاد مقدم
خبرنگار

سجاد مقدم