خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/25 - 09:19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی
زنگنه:

طرح عدم تاثیرپذیری قیمت کالاها از نرخ ارز خلاف مبانی اقتصاد است/اظهارات تیم اقتصادی دولت کارشناسی باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:در سال‌های گذشته این گزاره را از سوی دولتمردان شنیده‌ایم که بالارفتن قیمت ارز تاثیری در بهای سایر کالاها ندارد در حالیکه این موضوع خلاف اصول و مبانی علم اقتصاد است.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت بازار ارز، گفت: متاسفانه ما چندین بار طی سال‌های گذشته این گزاره را از سوی دولتمردان شنیده‌ایم که بالارفتن قیمت ارز تاثیری در بهای سایر کالاها ندارد در حالیکه این موضوع خلاف اصول و مبانی علم اقتصاد است ما در علم اقتصاد ما می‌گوییم که اقتصاد مانند برکه‌ای است که اگر هر شاخص یا قیمت کالا به ویژه نرخ ارز تغییر کند، بر سایر کالاها اثر می‌گذارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا زمانیکه این واقعیت‌ها و فهم مشترک از مبانی اقتصادی را نداشته باشیم، قطعا دچار مشکل می‌شویم، یکی از ایرادات دولت قبل نیز این بود که برای بازار غیررسمی مرجعیتی قائل نبود و آن را در اقتصاد کشور غیرموثر می‌دانست در حالیکه مراودات و محاسبات فعالان اقتصادی براساس قیمت ارز بازار غیررسمی شکل می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: این صحبت‌ها دارای منطق اقتصادی نیست و موجب نگرانی می‌شود زیرا تا زمانیکه فهم فردی که سیاست‌گذار است از اقتصادی این باشد که نرخ بازار غیررسمی تاثیری در قیمت کالاها ندارد به تبع تصمیماتی که گرفته می‌شود نمی تواند مشکلات مردم را رفع کند.

صادرکننده ارز صادراتی را با نرخ بازار مبادله‌ای به دولت می‌دهد اما مواد اولیه را با نرخ آزاد تهیه می‌کند

وی درباره تاثیرگذاری مباحث خارجی بر ارز، بیان کرد: حتما این اتفاقات بر قیمت ارز که شاخص و متغیری برون‌زا است، تاثیر دارد و کسی نمی‌تواند آن را نفی کند اما موضوع میزان این تاثیرگذاری است، آنچه که مشخص است این است که ما از سال 97 تاکنون شاهد رشد بالا نرخ ارز هستیم و مباحثی مانند اتفاقات بین‌المللی به نحوی بهانه‌ای برای توجیه بالارفتن نرخ ارز بوده است، اصل قضیه حتما موثر است اما سیاست‌ها در داخل هم به گونه‌ای است که موجب افزایش نرخ ارز می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح موضوع فوق به بیان مثالی پرداخت و گفت: به جای اینکه ما مانند سایر کشورها که هنگامی که مشکل ارزی دارند، صادرکننده را تشویق به ارزآوری می‌کنند عمل کنیم، صادرکننده را تنبیه می‌کنیم به این معناکه وی را مجبور می‌کنیم محصول خود را در بازارهایی تحت عنوان بازار مبادله با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از بازارهای غیررسمی به دولت بدهد این در حالی است که صادرکننده اگر بخواهد مواد اولیه موردنیاز خود را تامین کند باید در صف طویل تخصیص ارز قرار بگیرد و تجربه نیز نشان داده است که صادرکننده در نهایت باید بخش عمده ارز موردنیاز خود را از بازار آزاد تامین کند.

تعدد نرخ ارز موجب ایجاد تقاضای کاذب شده است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از چند نرخی شدن ارز، تصریح کرد: با وجود اینکه دولت در سال 1400 به درستی چند نرخی بودن ارز را موجب ایجاد تقاضای کاذب برای ارز می‌دانست اما متاسفانه این سیاست ادامه پیدا کرد و امروز با افتخار اعلام می‌کند که بیش از 69 میلیارد دلار توانستیم ارز 28 هزار و 500 تومان و ارز 40 هزار تومان طی سال گذشته برای واردات اقلام، کالاها و... تخصیص دهیم.

وی با بیان اینکه تعدد نرخ ارز موجب ایجاد تقاضای کاذب شده است و ما اکنون 17 میلیارد دلار کسری تراز تجاری داریم، برهم زدن ساختارهای بازار ارزی کشور را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: ما عملا روال عادی عرضه و تقاضا را برهم زدیم و به فضای اقتصادی در اختیار دولت تبدیل کردیم که این موضوع مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است.

عرضه کنندگان ارز از عوامل اثرگذار در تلاطمات بازار ارز

زنگنه افزود: سیاست‌های ارزی دولت می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن قیمت ارز باشد البته مباحث خارجی، موضوع غزه و تنش‌های بین المللی نیز می‌تواند در نرخ ارز موثر باشد اما تاثیر آن به میزانی که در اکنون در اقتصاد می‌بینیم، نباید باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: بخشی از این وضعیت نیز به دلیل نفع ذی نفعان بزرگ از بالارفتن نرخ ارز است؛ عرضه کنندگان ارز یعنی شرکت‌های بزرگ حوزه‌های پتروشیمی و فولاد که دولت هم چندان نظارت و کنترلی بر آن ها ندارد یا این شرکت‌ها به قدری بزرگ هستند که خودشان را تحت نظارت و اختیار دولت نمی‌دانند از عواملی هستند که می‌تواند در تلاطمات بازار ارز موثر باشد./

پایان پیام

  • کد خبر : 377072
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی