خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/15 - 11:50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عنابستانی:

سیستم مالیاتی به سمت شناسایی مودیان جدید حرکت کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم مالیاتی ما باید به سمت شناسایی مودیان جدید حرکت کند،گفت: سیستم مالیاتی نباید به فردی که مالیات می دهد فشار وارد کند و مالیات آن را سنگین تر کند. این سیستم باید به سمت مالیات ستانی از افرادی حرکت کند که مالیات نمی دهند و فرار مالیاتی دارند.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی و بهره گیری از سامانه‌ های هوشمند در مالیات ستانی از این بخش ‌ها، گفت: مجلس یازدهم در سال اول شروع به کار خود قانون مودیان مالیاتی را مصوب کرد.



نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براساس این قانون، سامانه مودیان باید بیاید و تمام کسانی که به شکلی مشغول به کار تجاری بوده و از جمله صنوف هستند را در سامانه مذکور درج شود. وقتی این اتفاق بیافتد دیگر مالیات ستانی بر اساس اظهار افراد شکل نمی گیرد و بر مبنای اطلاعاتی خواهد بود که در سامانه مذکور ثبت می شود و دیگر این موضوع براساس ارزیابی ارزیابان مالیاتی نخواهد بود، ارزیابی که ممکن است در آن مفاسدی وجود داشته باشد.



عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه سامانه مودیان باید با دقت به ارزیابی مالیاتی اصناف و اشخاص بپردازد، تاکید کرد: همه حساب‌های بانکی باید به سامانه مودیان متصل باشد یعنی حساب های تجاری و ورود و خروجی به حساب‌ها؛ چه آن حساب هایی که از کارتخوان استفاده کرده و چه آنهایی که به صورت دستی پول به آنها واریز می شود.



وی تاکید کرد: اگر قانون سامانه مودیان به درستی اجرایی شود هم شفافیت مالیاتی به وجود خواهد آمد و هم شناسایی مودیان جدید ایجاد شده و درآمد مالیاتی ما را بالا خواهد برد.



این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شفافیت مالیاتی به عدالت مالیاتی می انجامد، بیان کرد: شفافیت مالیاتی می تواند به ویژه در راستای فعالیت های واسطه گری و دلالی که عموما در مالیات ستانی فراموش می شوند، مدنظر قرار گیرد.



عنابستانی بیان کرد: همچنین می شود در ازای افزایش درآمد مالیاتی به سمت کاهش مالیات تولید حرکت کرده و قیمت تمام شده کالاهای داخلی را پائین  و آنها را رقابت پذیر کنیم تا تورم کاهش پیدا کند. بنابراین این موارد با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان امری شدنی است البته کنار این موارد ما قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساندیم که اگر مراحل این قانون طی شود، ان شاءالله می تواند بستری برای تحول کامل در نظام مالیاتی ما قلمداد شود.



وی با بیان اینکه سیستم مالیات ستانی ما باید خودش را با شرایط موجود وفق دهد، اظهار کرد: سیستم مالیاتی ما باید به سمت شناسایی مودیان جدید حرکت کند. یعنی افرادی که باید مالیات بدهند و اما این مالیات را پرداخت نمی کنند.لذا سیستم مالیاتی نباید به فردی که مالیات می دهد فشار وارد کند و مالیات ان را سنگین تر کند. سیستم مالیاتی باید به سمت افرادی حرکت کند که مالیات نمی دهند و فرار مالیاتی دارند.



این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صنوف هم بخشی از جامعه ما محسوب می شوند و باید در ساختار سیستم مالیاتی قرار گرفته و مالیات دهند ما زمانی می توانیم تورم را در کشور حذف کنیم که نفت را از اقتصاد جاری مان حذف کنیم تا وقتی نفت در اقتصاد جاری ما حاضر است و در پی آن پول پر قدرت وارد اقتصاد می شود، همیشه دچار تورم خواهیم شد وقتی ما توانستیم کشور را با مالیات‌ها بچرخانیم و پول نفت را به سمت زیرساخت ها و مسائل توسعه ای ببریم می توانیم تورم را حذف کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 372643
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار