خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/14 - 17:05
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
پاسخ به 40 سوال از عملکرد مجلس شورای اسلامی

سوال سی‌وهفتم: برای اصلاح ساختار بودجه چه کردید؟

به شما حق می‌دهیم که تصور کنید مجلس هیچ اقدامی برای زندگی شما و دیگر مردم نکرده است. به شما حق می‌دهیم که بگویید اثرات قوانین مجلس کجای زندگی ماست. در پاسخ به این ۴۰ سوال بنا نداریم بگوییم ما خیلی عالی بودیم و همه کار کردیم؛ اما تلاش می‌کنیم به مهم‌ترین، پرتکرارترین و صریح‌ترین پرسش‌هایی که دربارۀ مجلس یازدهم مطرح می‌شود، خیلی صریح پاسخ دهیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سال‌هاست که کشور با اشکالات و ضعف‌های ساختاری بودجه روبه‌روست. اشکالاتی که عوامل اصلی تورم در کشور هستند. به همین منظور ساختار تدوین، بررسی و بودجه‌ریزی در کشور باید اصلاح شود. ‌این موضوع فارغ از آنکه یک اجبار اقتصادی و حکمرانی است، از تأکیدات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌نیز بوده و هست و اصلاح آن سهم بسزایی در تحول در قوانین اقتصادی کشور دارد.



بر همین اساس، مجلس یازدهم قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجۀ کل کشور را در همان سال نخست فعالیت خود به تصویب رساند تا از طریق شفافیت و نظارت ‌بر نحوه استفاده از بودجه کل، وضعیت بهتری در دستگاه‌ها حاکم شود. بعد از اجرای‌این قانون، براساس اعلام سید مسعود میرکاظمی، ‌رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، 97 درصد منابع بودجۀ 1401 محقق شد که نشان از ‌تأثیر مستقیم ‌این مصوبه مهم مجلس بر قانون بودجه و ‌به‌خصوص تغییر نکردن سقف بودجه است در بودجۀ 1402 نیز مجلس سقف لایحۀ بودجۀ 1402 را افزایش نداد تا مشکلی از ‌این باب‌ ایجاد نشود.











مجله سوال سی و هفت


 



دیگر مصوبۀ مهم در‌این حوزۀ قانون اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون ‌آیین‌نامۀ داخلی مجلس شورای اسلامی ‌دربارۀ تغییر و اصلاح سازوکار تصویب بودجه‌های سنواتی است که براساس آن  بودجۀ کل کشور در دو مرحله به تفکیک احکام، ارقام و جداول تقدیم مجلس می‌شود. ‌این موضوع عملاً یکی از اشکالات جدی بودجه‌ریزی یعنی احتمال تغییر سقف بودجه در مجلس را از بین می‌برد؛ موضوعی که می‌تواند در کنترل تورم سهم بسزایی داشته باشد. 



 شفاف کردن بخشی از منابع بودجه در جهت شفافیت شرکت‌های دولتی (حقوق مالکانۀ معادن، درآمد دولت از محل فروش ال.پی.جی و...)، شفاف کردن فرایند تخصیص بودجه در قانون بودجۀ 1402 راه‌اندازی سامانۀ بودجه‌ریزی، نظارت بر خط دیوان محاسبات و... از اقدامات شاخص مجلس در اصلاح فرایند بودجه‌ریزی است. 



می توانید پاسخ به 39 سوال دیگر را اینجا بخوانید./



پایان پیام

  • کد خبر : 372617
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار