خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/14 - 13:36
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
پاسخ به 40 سوال از عملکرد مجلس شورای اسلامی

سوال بیست‌وششم: مجلس برای مبارزه با فساد چه کرده است؟

به شما حق می‌دهیم که تصور کنید مجلس هیچ اقدامی برای زندگی شما و دیگر مردم نکرده است. به شما حق می‌دهیم که بگویید اثرات قوانین مجلس کجای زندگی ماست. در پاسخ به این ۴۰ سوال بنا نداریم بگوییم ما خیلی عالی بودیم و همه کار کردیم؛ اما تلاش می‌کنیم به مهم‌ترین، پرتکرارترین و صریح‌ترین پرسش‌هایی که دربارۀ مجلس یازدهم مطرح می‌شود، خیلی صریح پاسخ دهیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، یکی از مطالبات از مجلس یازدهم تصویب طرح شفافیت آرا بود. مجلس یازدهم فراتر از شفافیت آرا بر مبارزه با رانت و فساد تأکید داشت.



ضروری است که مردم در مورد مسائلی مانند اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها شامل میزان دریافت ماهانه و نحوۀ به کارگیری آن‌ها، اطلاعات راجع به اموال، دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌های سازمان‌ها و مدیرانشان، متن تمامی قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فرصت‌های اشتغال و به‌کارگیری و جذب نیروی انسانی و ... آگاه شوند تا با رانت و فساد در ‌این حوزه‌های رانت‌خیز اقتصادی و تقسیم پست‌ها و مسئولیت، مقابله ساختاری شود.



بنابراین، مجلس طرح شفافیت قوای سه‌گانه را به تصویب رساند که ابتدایی‌ترین بند آن انتشار آرای نمایندگان مجلس، هیئت وزیران و اعضای شورای شهر است. 



برخلاف ‌این دروغ بزرگ، مجلس طرح شفافیت را در خرداد 1401 تصویب و برای بررسی به شورای نگهبان فرستاد. شورای نگهبان نیز در26 آذر 1401 رسماً اعلام کرد اشکالات شورای نگهبان بر ‌این طرح رفع و تنها دو اشکال مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است که باید توسط مجمع تعیین تکلیف شود. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مدت 8 ماه اعلام نظر در ‌این خصوص را به تأخیر انداخت و درحالی‌که در‌ این مدت به جز دو مورد هیچ اشکال دیگری به طرح وارد نکرده بود، ناگهان در شهریور 1402، مجمع با نقض نظر قبلی خود، ‌ایرادات جدیدی بر طرح وارد کرد.‌ این موضوع همچنان توسط مجلس در حال پیگیری است و ان‌شاءالله قطعاً تصویب خواهد شد. 











مجله سوال بیست و شش


 



بهترین شیوه برای مبارزه با فساد علاوه بر شفاف‌سازی، مردمی‌سازی مبارزه با فساد است که برای ‌این امر قانون حمایت از افشاگران فساد در مجلس یازدهم تصویب شد. براساس ‌این طرح، از گزارش‌گران فساد در مقابل تهدیدها حمایت قضایی و امنیتی ‌می‌شود و همچنین پاداش‌هایی براساس میزان افشاگری به صورت پلکانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در نظر گرفته شده است که براساس آن برای عموم مردم جذاب ‌می‌شود که وقتی فسادی در سازمان، اداره و محیط‌های اطراف خود ‌می‌بینند، به سیستم‌های نظارتی گزارش کنند و به ‌این ترتیب فضا برای فساد ناامن‌ می‌شود.



از دیگر اقدامات فسادستیزانۀ مجلس یازدهم، تصویب کلیات لایحه مدیریت تعارض منافع است که جزئیات آن در کمیسیون در حال بررسی است و با تصویب در صحن تبدیل به قانون خواهد شد.



می توانید پاسخ به 39 سوال دیگر را اینجا بخوانید./



پایان پیام

  • کد خبر : 372568
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار