خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/18 - 08:37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایری:

رقبا در کمین تصاحب سهم ظرفیت‌های ترانزیتی ایران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر نسبت به ظرفیت ژئوپلوتیکی کشورمان در حوزه ترازیت بی توجه باشیم و با انفعال از مزایای آن بهره مند نشویم، به زودی رقبای منطقه ای ما با سرمایه گذاری کلان، سهم ترازیتی ایران را تصاحب کرده و با جایگزین شدن مسیرهای جدید دیگر امکان باز پس‌گیری آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به مواضع روس‌ها پیرامون کریدور زنگزور گفت: زنگزور برای ایران اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی داشته و هرگونه تغییر در وضعیت آن بر منافع کشورمان تاثیر پر رنگی خواهد داشت، ضمن اینکه ایجاد کریدور زنگزور موجب قطع مرز ایران با ارمنستان و دسترسی به کشورهای پیرامونی از مسیر این کشور می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ گونه تغییر در ژئوپلوتیک منطقه را نمی‌پذیریم عنوان کرد: ورود فعالانه دستگاه دیپلماسی مانع زیاده خواهی برخی از کشورهای همسایه می‌شود. متاسفانه عدم واکنش قاطعانه نسبت به اظهارات مسئولان روسیه پیرامون جزایر سه گانه و همچنین زنگزور، موجب شده مقامات این کشور منافع کشورمان را نادیده گرفته و مجددا مواضع نا مناسب خود را تکرار کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: جدا از مواضع قاطعانه دستگاه خارجه کشورمان، باید شاهد اقدامات عملی وزارت راه و شهرسازی نیز باشیم و تلاش کنیم ترانزیت از مسیر ایران برای تمامی کشورهای پیرامونی به امن ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن تبدیل شده و اساسا انتقال کالا از کشورهای دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشند. هم اکنون کریدور ترازیتی ایران از مسیر ارمنستان، چندان شرایط مناسبی نداشته و حتما باید توجه ویژه به این مهم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر نسبت به ظرفیت ژئوپلوتیکی کشورمان در حوزه ترازیت بی توجه باشیم و با انفعال از مزایای آن بهره مند نشویم، به زودی رقبای منطقه ای ما با سرمایه گذاری کلان، سهم ترازیتی ایران را تصاحب کرده و با جایگزین شدن مسیرهای جدید دیگر امکان باز پس‌گیری آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس افزود: ما برای توسعه ترانزیت خود اهدافی در برنامه هفتم توسعه ترسیم کردیم که تحقق آن‌ها بسیار حیاتی و مهم بوده و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی توجه باشیم. کمیسیون عمران نیز نسبت به تحقق برنامه‌ها و چشم انداز ترسیم شده حساس بوده و دیگر اجازه کوتاهی دستگاه‌های مربوطه را نمی‌پذیرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 383043
کلمات کلیدی
مهدی سعدی آرانی
خبرنگار

مهدی سعدی آرانی

آخرین اخبار