خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/30 - 18:27
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اعظمی:

ذره‌بین سازمان حفظ‌نباتات بر کیفیت سموم پر‌مصرف تولید داخل و وارداتی/ سموم کشاورزی ممنوعه از بازار جمع‌آوری می‌شوند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: طبق هماهنگی و تفاهم نامه با سازمان استاندارد ۵۰ قلم سموم پر مصرف بخش کشاورزی باید استانداردهای لازم را دریافت کنند و از محصولات تولید داخل در کارخانه و فروشگاه‌ها نمونه برداری می‌شود.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص نشست کمیسیون متبوع خود با مسئولین سازمان حفظ نباتات، گفت: کمیسیون کشاورزی طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات را در دستور کار خود قرار داد و پس از تهیه گزارش نهایی آن، با موفقت نمایندگان در صحن علنی، این گزارش به قوه قضائیه ارجاع داده شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گفته مدیران سازمان حفظ نباتات این تحقیق و تفحص باعث خیر و برکت شد و نوری بر پس‌توها و تاریک‌خانه‌های این سازمان تاباند و برخی اشکالات و ایرادات را مشخص کرد، ادامه داد: امروز سرپرست سازمان حفظ نباتات برای ارائه گزارش به کمیسیون آمد و اعلام کرد برخی سموم ممنوعه که هفت برابر نیاز وارد کشور شده بود باید از بازار خارج شوند و طبق هماهنگی و تفاهم نامه با سازمان استاندارد ۵۰ قلم سموم پر مصرف بخش کشاورزی باید استانداردهای لازم را دریافت کنند و از محصولات تولید داخل در کارخانه و فروشگاه‌ها نمونه برداری می‌شود.

وی افزود: همچنینی اعلام شد سفارش خرید سموم کم خطر با دوره ماندگاری کوتاه برای میوه و سبزی جات در دستورکار قرار گرفته شده است و جمع‌آوری سموم کشاورزی خطرناک برای محیط زیست از بازار که باعث بروز سرطان می‌شوند در دستورکار سازمان حفظ نباتات قرار دارد.

اعظمی با بیان اینکه سموم تا کنون با ارز دولتی وارد می‌شد و عدم رعایت عرضه محصول وارداتی با احتساب نرخ ارز دولتی باعث بروز رانت و فساد شده بود، تصریح کرد:  برخی از سموم برای زنبور عسل و حشرات مفید در محیط زیست مضر بودند که باید از بازار جمع‌آوری شوند. مقرر شده است سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای نظارت بر فروشگاه‌های کشاورزی و نسخه‌های گیاه پزشکی با سازمان حفظ نباتات همکاری کند تا اگر تخلفی صورت می‌گیرد با متخلفان برخورد شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ظرفیت انبارهای فروشگاه‌های کشاورزی با توجه به پروانه آنها ارزیابی می‌شود تا نتوانند سم بیشتری انبار و دپو کنند، عنوان کرد: مقرر شده است سامانه مانیتورینگ سموم فعال شود، یادداشت همکاری نیز با چندین کشور در خصوص مواد تکنیکال سموم و صادرات محصول سیب و کیوی با رعایت استانداردها و نصب کیو آر کد مصوب در برنامه هفتم امضا شده است.

اعظمی با بیان اینکه یکی از مشکلات سازمان حفظ نباتات کمبود نیروی انسانی متخصص است که مقرر شد کمیسیون کشاورزی این مسئله را پیگیری کند، گفت: صندوق بیمه کشاورزی باید به خسارت آفات قرنطینه‌ای باید ورود کند و سازمان حفظ نباتات نیز باید قاچاق سموم ممنوعه را رصد و اجازه ندهد محصولات تولید داخل به راحتی به صورت غیرقانونی از کشور خارج شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در استان گلستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم کشور با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن درگیر آفت زنگ زرد شده که با سمپاشی مهار شده است، افزودهمانگونه که ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه باعث شد آزمایشگاه‌های مرجع افزایش و تجهیز شوند و سازمان غذا و دارو در نظارت و ارزیابی محصولات از نظر باقی مانده سموم و عناصر سنگین فعال شود تحقیق و تفحص صورت گرفته شده باعث شد سازمان حفظ نباتات روی روال قرار بگیرد اما برخی از فسادها توسط افرادی مشهود است که دستگاه‌های قضایی به این مسئله ورود می‌کند هرچند مدیران باید آنها را کناربگذارند./

پایان پیام

  • کد خبر : 378686
کلمات کلیدی
محسن خزایی
خبرنگار

محسن خزایی

آخرین اخبار