خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/20 - 18:19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
رضایی کوچی در تشریح نشست کمیسیون عمران مطرح کرد:

خسارت 3 هزار و 500 میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان/ هشدار به دستگاه‌های کم کار در پیشگیری و کمک‌رسانی

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گزارش‌های مسئولان دستگاه‌های اجرایی میزان خسارت وارده در پی وقوع سیل سیستان و بلوچستان را حدود 3 هزار 500 میلیارد تومان ارزیابی کرده که عموم خسارت ها به شبکه راه روستایی وارد شده است گفت: گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی تدوین در صحن علنی مجلس قرائت می‌کرد.

محمد رضا رضایی کوچی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی عملکرد دستگاه‌های امدادرسان در جریان وقوع سیل سیستان و بلوچستان گفت:  پیرو وقوع سیل در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان و تحمیل خسارت به تعداد زیادی از روستاها، دستگاه‌های متولی و مسئول در خدمت رسانی به مردم از جمله هلال احمر، اورژانس، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور را برای ارائه گزارش در خصوص اقدامات انجام شده به کمیسیون عمران مجلس دعوت کردیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها اجرایی اقدامات زیادی داشته و کمک های بسیاری در جریان وقوع سیل اخیر داشتند اما با توجه به اینکه دائما درگیر حوادث مشابهی هستیم نباید منتظر بمانیم تا اتفاقی رخ داده و سپس برای تامین اعتبار و کمک به مردم اقدام کنیم.

رضایی کوچی در ادامه با اشاره به گزارش‌های مسئولان دستگاه‌های اجرایی میزان خسارت وارده در پی وقوع سیل سیستان و بلوچستان را حدود 3 هزار 500 میلیارد تومان ارزیابی کرده که عموم خسارت ها به شبکه راه روستایی وارد شده است عنوان کرد: باید به نحوی عمل کنیم که پایداری ابنیه ها و شبکه‌ها در این گونه حوادث بیشتر بوده و خسارت کمتری به مردم وارد شود. هم اکنون بسیاری از راه ها و شبکه‌های برق و آب مناطق سیل زده از بین رفته است. ما در گذشته هم تجربه چنین شرایطی را داشته ایم لذا باید آمادگی بیشتری داشته باشیم. در همین راستا توصیه های ارائه و تذکراتی به مسئولان مربوطه داده شد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به عملکرد مثبت هلال احمر و اورژانس کشور در جریان سیل سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بنیاد مسکن نیز برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده کارهایی را شروع کرده و تسهیلاتی با نرخ سود بسیار پایین نیز به مردم داده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان و تابستان قرار داریم، وجود آب در این مناطق می‌تواند  بستر برخی از بیماری ها مانند مالاریا و سالک را فراهم کند، لذا در این خصوص نیز تذکرات و توصیه های داده شد تا با سمپاشی منطقه امن شده و زندگی به صورت عادی جریان پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بازدید میدانی از مناطق سیل زده خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در حال تدوین گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها هستیم تا در صحن علنی مجلس قرائت کنیم و بی تردید اگر دستگاهی قصوری داشته اعلام خواهیم کرد. البته در شرایط آرام تر مسئولان اجرایی استان را نیز دعوت کرده و گزارشی از آنها دریافت خواهیم کرد تا قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: هم اکنون دسترسی 30 روستا در مناطق سیل زده با مشکل مواجه است که تذکراتی نیز در این خصوص به مسئولان مربوطه داده شد که قول دادند تا 24 ساعت آینده این کار انجام شود. ضمن اینکه هم اکنون 500 میلیارد تومان نیز در اختیار استانداری قرار گرفته تا کمک های موردی داشته باشد. بنده معتقدم باید روندی تعریف شود تا در زمان بحران منابع به صورت خودکار در اختیار استانداری ها قرار بگیرد و معطل مصوبه هیات وزیران و سازمان برنامه و بودجه نشویم چرا که در سیل اخیر برای اختصاص این مبلغ تاخیر وجود داشته است./

پایان پیام

  • کد خبر : 376391
کلمات کلیدی
مهدی سعدی آرانی
خبرنگار

مهدی سعدی آرانی