خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/21 - 13:52
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایری مطرح کرد؛

حد یقف گرانی اجاره بها مسکن کجاست؟ / تاثیر مثبت طرح ساماندهی مشاورین املاک در بازار مسکن

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از رشد فزاینده نرخ اجاره بها مسکن و با اشاره به طرح ساماندهی مشاورین املاک و برخورد با متخلفین، گفت: با پشتوانه قوانین مجلس در حوزه نظارت بر بازار مسکن،انضباط بخشی به بنگاه‌های معاملات ملکی و بازار اجاره بها رقم خواهد خورد.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با برنامه دولت در جهت ساماندهی مشاوران املاک، گفت: صنف مشاورین املاک در سال‌های اخیر کاملا رها شده بود و به نوعی بدون نظارت موثر، فعالیت می‌کردند. این درحالی است که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، مشخص شد که برخی از مشاوران املاک با قیمت سازی‌های کاذب زمینه افزایش قیمت مساکن را در مناطق مختلف به ویژه در تهران فراهم می‌کردند.



سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مهمترین دلیل قیمت سازی‌های کاذب هم وابستگی تعرفه بنگاه‌های ملکی به قیمت املاک بود، از طرفی عدم مسئولیت پذیری این دفاتر در قراردادهای منعقد شده و عدم انجام وظایف ذاتی خودشان و گسترش شکایات مردمی از اقدامات برخی از بنگاه‌ها موجب شد، مجلس در طرحی با عنوان" کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی" به این حوزه ورود کرده و مانع جولان مختلفان این صنف شود.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در خصوص ساماندهی مشاورین املاک و پلمپ بیش از هزار و 900 بنگاه، عنوان کرد: این اقدام بسیار مثبت و در صورت تداوم اثربخشی خوبی در بازار مسکن، ایجاد می‌کند. این اقدام در کنار پشوانه مستحکمی که طرح مجلس برای ساماندهی بنگاه‌ها به متولیان می‌دهد، می‌تواند موجب انضباط بخشی به این مجموعه باشد. البته باید در نظر بگیریم که تعداد مشاورین املاکی که کار حرفه‌ای انجام داده و قوانین را رعایت می‌کنند کم نیست و از آنها قدر دانیم.



سخنگوی کمیسیون عمران مجلس یازدهم، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر علی رغم وجود رکود و ثبات نسبی در بخش خرید و فروش مسکن اما کماکان در حوزه اجاره و رهن املاک مسکونی با روند فزاینده کرایه خانه مواجه هستیم و مشخص نیست حد یقف این رشد قیمت‌‎ها کجاست. امیدوارم طرح مجلس هرچه سریع‌تر به قانون تبدیل شده و با اجرای دقیق تا حدی حوزه اجاره بها مسکن سامان یابد./



پایان پیام

  • کد خبر : 366421
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار