یوسفی مطرح کرد:
تقویت کریدورهای ترانزیتی ایران با احداث خط ریلی شلمچه - بصره
عضو هیات رئیسه مجلس آغاز عملیات احداث خط ریلی شلمچه -بصره پس از چند دهه را یکی از اقدامات مثبت دولت دانست و گفت: احداث این خط ریلی ضمن ایجاد امنیت پایدار موجب تردد آسانتر مسافران و توسعه ترانزیت کالا و تبادلات تجاری دو کشور میشود.
مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ آغاز عملیات احداث خط ریلی شلمچه به بصره پس از چند دهه را یکی از اقدامات مثبت دولت دانست و گفت: احداث این خط ریلی که ایران را به کشور عراق، سوریه، اردن، دریای مدیترانه و کشورهای شرق و جنوب اروپا متصل میکند به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، موانع و کارشکنیهای متعدد 5 دهه به تاخیر افتاد، البته اقداماتی در دولت قبل برای احداث این خط ریلی انجام شد اما به مرحله اجرا نرسید و خوشبختانه با اقدامات موثر دولت سیزدهم طی دو سال اخیر احداث خط ریلی شلمچه به بصره وارد فاز اجرایی شد.
نماینده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به مبادلات تجاری و قرابتهای اعتقادی و مذهبی وسیع ایران و عراق عنوان کرد: سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافران و زائران ایرانی برای زیارت عتبات عالیات و همچنین مسافران عراقی برای زیارت و توریست درمانی بین دو کشور تردد میکنند، لذا احداث راه آهن شملچه - بصره ضمن ایجاد امنیت پایدار، رونق تبادل کالا و تردد مسافر میان این دو کشور را تسهیل میکند و همچنین کریدور جدیدی را به کشور اضافه کرده که با اتصال به سایر کریدورهای کشور ازجمله کریدور شمال به جنوب گام بسیار بلندی در حوزه توسعه ترانزیت کالا و تبادلات تجاری محسوب میشود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمل بار از بندر گوادر به دریای مدیترانه و کشورهای اروپایی از طریق مسیرهای دریایی حدود 10 الی 12 روز زمان میبرد اما از طریق انتقال بار به بندر چابهار و عبور از مسیر ریلی و زمینی کشورمان، بار پس از سه الی 4 روز به دریای مدیترانه و کشورهای مقصد در غرب اروپا میرسد که به لحاظ هزینه و زمان بسیار به صرفه است. لذا امیداریم احداث این خط ریلی علاوه بر توسعه شهرهای غربی و جنوب غربی کشور، موجب توسعه اقتصادی و تبادلات تجاری کشور و تردد ایمن بار و مسافر از کشورمان به عراق شود، از مجموعه دولت، وزارت راه و شرکت راه آهن نیز به دلیل پیگیری احداث این خط و اقدامات جهادی تشکر میکنم. /
پایان پیام