خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/17 - 16:41
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
دشتی اردکانی مطرح کرد:

تحقق اهداف سیاست های کلی توسعه دریا محور موتور محرک تبدیل ایران به قطب اقتصادی

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس،گفت: تحقق اهداف سیاست های کلی توسعه دریا محور می‌تواند موتور محرک و نقطه عطفی در توسعه و تبدیل شدن ایران به قطب اقتصادی، فرهنگی و حمل و نقل در منطقه باشد.

محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت : در قالب 9 بند این سیاست‌ها به قوه مجریه ابلاغ شده تا طی شش ماه با کمک سایر قوا و دستگاه‌های مسئول سازوکار تحقق این موارد را تهیه و ترسیم کنند.



نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دریاها در اقتصاد امروز دنیا نقش بسیار پر رنگی دارند، عنوان کرد: کشور ایران با دارا بودن 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی و دسترسی به آب‌های آزاد و از سوی دیگر قرار گیری در یکی از استراتژیک ترین نقاط دنیا که محل اتصال غرب به شرق و شمال به جنوب است، ظرفیت دریا می‌تواند ضمن ارتقا گفتمان توسعه در کشور، قطار پیشرفت را با شتاب بیشتری به حرکت درآورد.



وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سال های گذشته بر توسعه سواحل مکران تاکید داشته اند و این منطقه را به عنوان گنج پنهان معرفی کرده اند و این نشان از توجه ایشان به توسعه دریا محور دارد، تصریح کرد:  یکی از مناطقی که باید در اجرای سیاست کلی توسعه دریا محور مورد توجه قرار گیرد سواحل مکران است و این اقدام علاوه بر رشد اقتصادی و تجاری کشور می‌تواند بر بهبود معیشت مردم منطقه مکران نیز اثرگذاری مثبتی داشته باشد. سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای مازندران هر کدام ویژگی‌های کم‌نظیری دارند که می‌بایست از این ظرفیت در راستای اجرایی سازی منویات مقام معظم رهبری به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا استفاده کرد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه نیز به موضوع توسعه حمل و نقل دریایی توجه شده است، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اتمام نرسیدن بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس این فرصت وجود دارد تا با هماهنگی بین قوا بندهایی در راستای توسعه دریا محور به این لایحه الحاق شود تا طی پنج سال آینده بتوانیم اهداف مورد نظر را بهتر محقق کنیم.



عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی، افزود: تحقق اهداف سیاست های کلی توسعه دریا محور می‌تواند موتور محرک و نقطه عطفی در توسعه و تبدیل شدن ایران به قطب اقتصادی، فرهنگی و حمل و نقل در منطقه باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 371229
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار