خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/30 - 13:09
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
بیگی نژاد:

بهینه‌سازی انرژی ضرورت دارد/دولت سال گذشته در اجرای قانون تعرفه‌گذاری گاز خانگی بدسلیقگی کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت می‌توانست با سلیقه بیشتر و بهتری قانون پلکانی شدن تعرفه‌ها را اجرا کند، مثلا می‌توانست این کار را از چند ماه قبل از آغاز زمستان انجام دهد تا مردم در زمستان دچار شوک قیمتی نشوند.

هادی بیگی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره روند تعرفه‌گذاری گاز خانگی که افزایش غیرمنطقی قیمت این تعرفه‌ها اعتراض مردم را به دنبال داشت، گفت: اینکه گفته می‌شود افزایش تعرفه‌ها خلاف قانون بوده کاملا اشتباه است و در این زمینه قانون اجرا شده، درواقع براساس قانون، دولت موظف است نظام پلکانی را اجرا کند به طوری که افزایش قیمتی در پلکان‌های پایین صورت نگیرد اما افزایش قیمت پلکان‌های بالا به صورتی باشد که این ثابت نگه داشتن پلکان‌های پایین جبران شود، البته دولت میتوانست با سلیقه بیشتر و بهتری قانون پلکانی شدن تعرفه‌ها را اجرا کند، مثلا می‌توانست این کار را از چند ماه قبل از آغاز زمستان انجام دهد تا مردم در زمستان دچار شوک قیمتی نشوند.  



نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در این زمینه چند نکته وجود دارد مثلا این سوال مطرح است که اگر دولت طبق قانون عمل کرده است چرا یک سری قبوض نجومی برای مردم در طبقه متوسط و حتی ضعیف صادر شده است، که در پاسخ باید گفت؛ این افراد یا خانواره‌ها نیز گاز مصرف کرده‌اند، البته این سوال مطرح است چرا سال‌های گذشته چنین قبوضی برای آن‌ها صادر نمی‌شد؟ که باید در پاسخ گفت؛ زمانی که نظام پلکانی اتفاق می‌افتد هر چه مصرف بالاتر می‌رود به شکل تصاعدی قیمت افزایش پیدا می‌کند.



وی افزود: بنابراین خانواده‌های که در آپارتمان زندگی کرده و مثلا 10 واحد یک کنتور گاز دارند که با پلکانی شدن تعرفه‌گذاری به یکبار افزایش تصاعدی صورت می‌گیرند و مثلا قبوض 500 تومانی به 5 میلیون می‌رسد اما راهکار این است که برای هر خانوار یک کنتور مجزا نصب شود که در قانون بودجه 1402 برای این مهم اعتبار در  نظر گرفته شده است بنابراین باید این قانون زودتر اجرای شود.



بیگی نژاد اظهار کرد: برخی افراد نیز موتورخانه‌های منازل‌شان قدیمی است یا بخاری‌های قدیمی دارند به همین دلیل گاز زیاد اسراف شده و قبوض‌شان سنگین می‌شود که امسال در قانون بودجه 1402 برای این خانواره‌ها نیز فکری شده است.



عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در فصل سرد سال گذشته به یکباره گاز صنایع سیمانی و پتروشیمی و... به مدت طولانی قطع شد در حالی که این اتفاق اقتصاد کشور را به چالش می‌کشد، گفت: با این تفاسیر رفتن به سمت بهینه‌سازی ناگزیر است و باید این اتفاق هر چه سریع‌تر در کشور بیافتد./  



پایان پیام

  • کد خبر : 360445
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار