خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/17 - 10:47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
فولادگر

برنامه‌های مدیریت منابع آب در استان اصفهان باید انجام شوند

**برای خشکسالی باید از خدا بخواهیم که باران رحمت خود را بر ما نازل کند و درباره آلاینده‌ها نیز باید استانداردهای جهانی را در زمینه تولید سوخت، خودرو و صنایع در نظر گرفت تا مشکلات کاهش پیدا کند.

"حمیدرضا فولادگر "نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره هشدار استاندار اصفهان درباره تهدیدهای خشکسالی و آلودگی هوا در این استان به روزنامه «نسل فردا» اصفهان گفت: کارهایی که برای مدیریت و تأمین منابع آب باید انجام شوند اتمام پروژه‌هایی مانند تونل سوم، چشمه لنگان یا پروژه‌های جدیدی مانند هشت‌آب یا همان طرح انتقال آب فلات مرکزی هستند. از طرف دیگر بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از هدر رفت آب در مصارف شرب و کشاورزی در این زمینه بسیار مؤثر است.

وی در ادامه با اشاره به میزان اتلاف آب گفت: متأسفانه حدود 30 درصد در مصارف شرب و تا 50 درصد در مصارف کشاورزی اتلاف آب داریم. با اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی و آبیاری می‌توان این موارد را حل کرد. در مصارف صنعتی هم با چرخش دوباره می‌توان مصرف آب را بهینه کنیم. فولادگر تأکید کرد: باید در روش‌های تولید تا مصرف آب بازنگری کنیم. از آب به عنوان مایع حیات باید استفاده خوبی کرده و ذخیره‌سازی کنیم. در مزارع هم باید سراغ کشت‌هایی برویم که به آب کمتری نیاز دارند.

نماینده مردم اصفهان درباره تأثیر خشکسالی بر اشتغالزایی در این استان نیز گفت: با توجه به شرایط منطقه باید برای اشتغال راه‌های دیگری هم پیدا کنیم چراکه بعید است بتوانیم برای اشتغالزایی روی کشاورزی حساب کنیم.

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی درباره آلایندگی خودروها و صنایع نیز که موجب آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در چند هفته اخیر شده است، گفت: در بحث آلایندگی دو سوم این امر مربوط به خودروها و یک سوم دیگر مربوط به صنعت است.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه در افزایش آلودگی هوا نیز خاطر نشان کرد: در بحث اصلاح الگوی مصرف، باید سوخت خودروها را تغییر داده و سوخت جایگزین تهیه کنیم. البته سوخت تولیدی در پالایشگاه‌ها هم باید بهینه شوند تا آلایندگی آن کم شود. سوخت‌های جایگزین و موتورهای جایگزین نیز با استانداردهای جهانی باید تهیه و تولید شوند. این غیر از استانداردسازی ساخت موتورها و خودروهاست.

فولادگر به توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر با بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها، معاینه فنی خودروها، توسعه راه‌های ترافیکی یا حتی محدودیت‌های ترافیکی می‌توان در کاهش آلودگی هوا تأثیر‌گذار بود. ضمن اینکه با الزام صنایع به استفاده از فیلتر و استاندارد کردن محصولات خود، رعایت استانداردهای زیست محیطی، طرح کمربند سبز، استفاده از سوخت‌هایی با آلایندگی کمتر مانند گاز و انرژی‌های پاک می‌توان در کاهش آلاینده‌ها نقش خوبی ایفا کرد.

نظارت بیشتر بر عملکرد دو سازمان

نماینده مردم اصفهان درباره تأسیس وزارت ورزش و جوانان و تأثیر آن در تأمین آینده بهتر برای جوانان گفت: با ایجاد این وزارتخانه نظارت مجلس بر عملکرد دو سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی بیشتر می‌شود ضمن اینکه باتوجه به ادغام این دو سازمان بهره‌وری بیشتری از جوانان در امر ورزش می‌شود. البته در این زمینه نباید از بخش فرهنگی سازمان ملی جوانان نیز غافل شد و باید با ایجاد معاونت فرهنگی برنامه‌های فرهنگی را پیش برد.

 

  • کد خبر : 35211
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار