خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/24 - 12:57
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایری در تشریح کمیسیون عمران مجلس:

بررسی صلاحیت وزرای راه، آموزش و پرورش و وزارت امورخارجه در کمیسیون عمران/ تاکید عراقچی به احیای دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس جزئیات نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وزرای راه، آموزش و پرورش و وزارت امورخارجه را تشریح کرد.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست‌های صبح امروز( ۲۴ مرداد ماه) کمیسیون عمران مجلس با وزرای پیشنهادی دولت گفت: اولین جلسه امروز کمیسیون، بررسی برنامه‌های خانم فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل بود.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: وزیر پیشنهادی در ابتدای جلسه ضمن تشریح وضعیت موجود در حوزه راه، به بیان چالش‌های مهم این حوزه از جمله ایمنی حمل و نقل، نبود رگولاتوری مستقل در وزارتخانه، عدم تصویب طرح جامع حمل و نقل، ناترازی ناوگان و کمبود‌های شدید، عدم توسعه متوازن زیرساخت‌ها پرداخته و راهکار‌هایی نیز برای بهبود شرایط و ارتقا برخی شاخص‌ها ارائه کرد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس افزود: وزیر پیشنهادی همچنین به اهمیت توسعه ترانزیت مطابق با اسناد بالادستی از جمله برنامه هفتم و تغییر نگرش از حمل و نقل به لجستیک و زنجیره تامین و اتصال شبکه ریلی به چشمه‌های بار اشاره کرد. وی در ادامه برنامه های خود را در بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای و هوایی نیز تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان نیز پس از استماع برنامه‌های وزیر پیشنهادی دغدغه‌های خود را در حوزه‌های مختلف از جمله نحوه تامین منابع تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقلی، ساخت مسکن و نگهداری‌جاده‌ها و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای، چگونگی تحقق اهداف برنامه‌هفتم در حوزه ترانزیت و نوسازی ناوگان، سرعت پایین حمل بار از طریق ریل، تلفات جاده‌ای، فرسودگی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، عدم تطابق کارنامه وزیر پیشنهادی با برنامه‌های ارائه شده در حوزه ساخت مسکن و تکمیل کریدورهای اصلی کشور مطرح کردند. از سوی دیگر یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی نمایندگان نحوه تامین منابع مالی برای اجرای برنامه‌های ارائه شده و حجم انبوه مسائل برزمین مانده در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی بود که در این نشست بیان شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: با توجه به وسعت وزارت خانه راه و شهرسازی کمیسیون عمران همواره بر تفکیک این وزارتخانه تاکید داشته که متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است، در این نشست هم موضوع مذکور مطرح و وزیر پیشنهادی صراحت عنوان کرد که با این تفکیک موافق بوده و وعده داده که در صورت عدم تحقق این امر در سطح ستاد، در حوزه استان‌ها پیگیری و اجرایی شود. برای جمع بندی برنامه‌ها و دیدگاه‌ها یک جلسه دیگر با وزیر پیشنهادی در روز پنج شنبه هفته جاری خواهیم داشت و پس از آن نظر کمیسیون را در خصوص صلاحیت وی اعلام خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: نشست دوم کمیسیون عمران مجلس با علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت بررسی برنامه‌ها و دیدگاه‌ها بود. وی در این نشست سیاست‌های خود را در خصوص اجرای سند تحول بنیادین، سند جامع نیروی انسانی، اجرای احکام برنامه هفتم و تحقق اهداف توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش، نوسازی حجم بالای مدارس فرسوده و تکمیل پروژه های نیمه تمام مطرح کرد. وی همچنین توسعه آموزش در حوزه سواد رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی را جز برنامه‌های خود دانست و تاکید کرد منابع مالی را از مراکز استان‌ها به سوی مناطق کمتر برخوردار و محروم کشور با هدف ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی هدایت خواهد کرد.

ایری خاطرنشان کرد: مشکلات معلمان، آماد‌ه‌سازی مدارس، نحوه جذب نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش، پرداخت مطالبات بازنشستگان، عدالت در توسعه فضای ورزشی مدارس و مراکز آموزشی، اداره مدارس عشایری، لزوم توجه اردوگا‌ه‌ها و ضرورت توجه به مدارس مسیحیان از جمله دغدغه های مطرح شده توسط نمایندگان در این نشست بود.

وی در ادامه با اشاره به نشست امروز کمیسیون عمران مجلس با عباس عراقچی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت امورخارجه بود اظهار کرد: وی با حضور در کمیسیون گزارشی از سوابق، برنامه و اصول و پایه سیاست‌ها و راهبرد فعالیت که مطابق با تدابیر امامین انقلاب و به ویژه سه‌گانه راهبردی عزت، حکمت و مصلحت است، را ارائه کرد. وی همچنین دیپلماسی اقتصادی وزارت‌ امور خارجه را در اولویت ماموریت‌های خود عنوان کرده و معتقد بود وظیفه وزارت خارجه رفع موانع برای فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد بازار برای رونق صادرات است. عراقچی همچنین مطالبی پیرامون بهبود روابط با همسایگان و اجرای دیپلماسی مرزی و در نهایت رویکرد مذاکره برای رفع تحریم و ایجاد روابط بین المللی قدرتمند با کشورهای همسو و دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: نمایندگان مجلس هرکدام به بیان نقطه نظرات خود پیرامون اهمیت و ضرورت توجه وزارت امورخارجه به دیپلماسی اقتصادی و رفع تحریمها، جذب سرمایه خارجی، توسعه تبادلات مرزی در جهت تامین امنیت و بهبود وضعیت اقتصادی مرز نشینان، اهمیت و لزوم توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی و رفع مشکلات حقوقی و مالی اجرای پروژه‌های عمرانی در کشورهای همسایه، استفاده از فرصت‌های بازسازی کشور سوریه، احیای روابط با آذربایجان و انتخاب سفیران هم‌زبان، برقراری توازن در ارتباط با همسایگان، دیپلماسی ورزشی به ویژه آزادسازی پول‌های بلوکه شده باشگاه‌ها پرداختند. / پایان پیام

  • کد خبر : 382197
مهدی سعدی آرانی
خبرنگار

مهدی سعدی آرانی

آخرین اخبار