خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/31 - 14:10
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
قادری:

باید به دنبال تقویت سبد کالایی و معیشتی مردم باشیم

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:حمایت معیشتی از کالای اساسی مردم باید در مبحث یارانه غیر نقدی و ایجاد سبد کالا مد نظر قرار گیرد.

ارز

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به حدود و ثغور تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به کالای اساسی اظهار کرد: به واقع کالاهایی که دولت در توزیع و کنترل آنها دخالتی ندارد و عرضه کننده نهایی بر اساس قیمت ارز آزاد آنها را قیمت گذاری می‌کند، دیگر دلیلی ندارد به این کالاها ارز ترجیحی اختصاص داده شود چراکه  در این شرایط رانتی برای وارد کنندگان ایجاد می‌شود که پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم «شیراز و زرقان» مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: البته برخی کالاها وجود دارند که این کالاها قابل کنترل هستند  و بر اساس یارانه غیر نقدی در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند لذا به اعتقاد بنده تخصیص ارز به این کالاها توجیه داشته و نباید به راحتی این کالاها از شمول تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی خارج شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین تا جایی که ظرفیت دولت اجازه می‌دهد باید این قبیل کالاها مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شوند تا قیمت‌ این کالاها در بازار توسعه پیدا نکنند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به واقع اگر قیمت کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به درستی تحت کنترل قرار گیرد، تخصیص این ارز به کالاها توجیه دارد اما متاسفانه ما شاهد عدم کنترل قیمت برخی از کالاها در بازار هستیم. بنابراین قیمت این کالاها بر اساس نرخ ارز آزاد هیچ مشکلی را در بازار ایجاد نمی‌کند چرا که عرضه کننده نهایی از قبل هم، قیمت این کالاها را بر مبنای ارز آزاد قیمت گذاری و به فروش رسانده است. از این رو منطق حکم می‌کند که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای تخصیص به این کالاها کاملاً از میان برداشته شود.

قادری در ادامه با اشاره به راهکارهای حمایت معیشتی از مردم پیرو حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در تامین کالای اساسی مردم اظهار کرد: بنده معتقدم حمایت معیشتی از کالای اساسی مردم باید در مبحث یارانه غیر نقدی و ایجاد سبد کالا مد نظر قرار گیرد. بنابراین ما باید بیشتر به دنبال تقویت سبد کالایی و معیشتی مردم باشیم. /

پایان پیام

  • کد خبر : 380735
کلمات کلیدی
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار