خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/18 - 16:11
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عموئی در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و ویتنام:

ایران و ویتنام به دنبال چندجانبه‌گرایی از طریق تنوع‌بخشی به شرکای تجاری خود هستند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اشتراکات سیاست خارجی ایران و ویتنام عنوان کرد: ایران و ویتنام به دنبال چندجانبه‌گرایی از طریق تنوع‌بخشی به شرکای تجاری خود هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و ویتنام ضمن تبریک سالروز برقراری این روابط دیپلماتیک عنوان کرد: ایران و ویتنام از دو منظر استراتژیک در روابط بین الملل به یکدیگر شباهت دارند و هر دو به دنبال روابط چندجانبه و منصفانه بین‌المللی هستند.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: این روابط باید بر مبنای سیاست خارجی منصفانه و چندجانبه در مقابل جریان‌های غربی تمامیت‌خواه و یکجانبه باشد و در این مسیر ایران و ویتنام هر دو کشورهایی هستند که به دنبال تنوع‌بخشی به شرکای تجاری خود هستند. این دو اشتراک مهم بستری برای توسعه روابط ایران و ویتنام است.



وی با بیان اینکه مردم ایران بارها داستان استقامت ملت ویتنام در برابر زورگویی‌ها و حملات آمریکا را شنیده‌اند، گفت: اما داستان توسعه ویتنام موضوع جدیدی بود که می‌تواند الگوی بسیاری از کشورهای در حال توسعه باشد.



عموئی با بیان اینکه شناخت نخبگان و پارلمان‌های دو کشور از یکدیگر می‌تواند منجر به توسعه روابط ایران و ویتنام شود، یادآور شد: اشاره رئیس مجلس ویتنام به لزوم توسعه روابط در محورهای تقویت مسیرهای مبادلاتی بین دو کشور، همکاری علمی و فناوری، گسترش همکاری بخش خصوصی و مردم با مردم و توسعه همکاری‌های گردشگری می‌تواند در توسعه روابط دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیدن کشور ویتنام به GDP 410 میلیارد دلاری را نکته ارزنده‌ای در اقتصاد ویتنام دانست و عنوان کرد: با توجه به سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با کشورهای شرق عالم، ایران نیز می‌تواند سهم مهمی در تحقق این GDP ایفا کند.



در پایان این مراسم تفاهنامه هایی در حوزه های قضایی، ورزشی، کشاورزی و اقتصادی به امضای مسئولان دو کشور رسید./



پایان پیام

  • کد خبر : 366334
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار