خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/23 - 12:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
صمصامی با تاکید بر لزوم خلق سرمایه و رشد تولید با صادرات:

اگر قرار است کالایی صادر و ارز آن وارد کشور نشود بهتر است در داخل کشور ارازنتر عرضه شود

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای در واکنش به نارضایتی صادر کنندگان فرش از مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی در بودجه ۱۴۰۳؛ گفت: اگر قرار باشد کالایی صادر اما ارز آن به کشور وارد نشود چه ضرورتی دارد که صادر گردد، پس همان بهتر که با قیمت ارزانتر در داخل به فروش برسد.

فرش ایرانی

حسین صمصامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد عدم معافیت فرش دستباف از مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی در بودجه ۱۴۰۳، گفت: چرا باید فرش دستباف از مصوبه تعهد ارزی معاف شود؟ دراین خصوص دو حالت ممکن وجود دارد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای افزود: نخست اینکه منظور از معافیت این است که صادر کننده تمایلی به وارد کردن ارز حاصل از صادرات به کشور را ندارد که در این شرایط این سوال اساسی مطرح می‌شود که ارز حاصل از صادرات فرش قرار است صرف چه اموری شود، آیا این نوع هزینه کرد به نفع اقتصاد کشور است؟ در این صورت مصارف ارزی برای این نوع درآمدهای ارزی یا به فرار سرمایه اختصاص می‌یابد که معمولا تبدیل به خرید مستغلات در کشورهای همسایه همانند ترکیه و سایر کشورها می‌شود و یا در بازار آزاد(قاچاق) به فروش می‌رسد که صرف واردات کالاهای قاچاق می‌شود که در سال جهش تولید ضد تولید عمل می‌کند و یا صرف سفته بازی در بازار قاچاق ارز می‌شود. در هر حال کلیه این مصارف ارزی ضد تولید و اقتصاد ملی عمل خواهد کرد و چنین صادراتی که قرار است بر ضد تولید ملی عمل کند بهتر است در داخل و به قیمت کمتر به فروش برسد تا جامعه استفاده بهتری از آن ببرد. البته این موضوع برای تمامی کالاهای صادراتی شامل پسته و غیره نیز می‌شود.

صمصامی ادامه داد: از طرفی اگر صادر کننده  قصد دارد تا ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور نماید بنابراین با پیمان‌سپاری نباید مخالفتی داشته باشد. البته مسائل بروکراسی پیمان سپاری باید رفع شود و کار تسهیل گردد. اینکه  رئیس کمیسیون فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون از عدم معافیت فرش دستباف از مصوبه پیمان سپاری ارزی بانک مرکزی در لایحه بودجه  ۱۴۰۳ انتقاد کرده و فرمودند که: "اینکه فرش را تولید کنیم و در انبار بگذاریم و منتظر باشیم کسی فرش ما را بخرد، قابل توجیه نیست" یک تحلیل کاملا نادرستی است. 

وی در ادامه یادآور شد: اگر قرار باشد کالایی صادر اما ارز آن به کشور وارد نشود چه ضرورتی دارد که صادر گردد، پس همان بهتر که با قیمت ارزانتر در داخل به فروش برسد.

صمصامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کالایی تولید و صادر می‌شود قرار نیست که ارز و منافع حاصل از آن به قاچاق کالا و فرار سرمایه منتج شود و ضد تولید ملی عمل کند، بلکه باید در فرآیند خلق ارزش افزوده و رشد تولید در صنعت و یا سایر حوزه‌های اقتصادی صرف شود. در حال حاضر اگر برخی از صادر کنندگان فرش درخواست دارند تا فرش را صادر کنند اما ارز آن وارد کشور نکنند! و در زمینه فرار سرمایه، قاچاق کالا و سایر مسیرهایی که نفعی به اقتصاد ملی ندارد هزینه کنند، این مسئله از پایه غلط است و چون قانون اجازه چنین عملی را نمی‌دهد./

پایان پیام

 

 

  • کد خبر : 379494
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار