خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/06 - 15:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عنابستانی مطرح کرد

انتقاد از تخصیص صفر درصدی برخی پروژه ها/دخل و تصرف در تخصیص منابع از سازمان برنامه و بودجه گرفته شود

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت:مسئولین در تخصیص منابع به پروژه ها، خیلی به مسائل مندرج در بودجه اهمیت نمی دهند و معمولا پروژه ای که مدنظرشان نیست،اصطلاحا تخصیص صفر درصد پیدا می کند و  پروژه ای که مدنظرشان هست  تا 130 درصد هم منابع می گیرد.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره راهکارهای بهینه پیرو تخصیص به موقع بودجه پروژه های عمرانی در کشور بیان کرد:مشکلات در تخصیص منابع نشئت گرفته از بودجه سالیانه است.



وی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنده پیش تر هم به این نکته اشاره داشتم که ما در حال حاضر سازمانی به اسم سازمان برنامه و بودجه نداریم؛ یعنی در این سازمان برنامه تدوین می شود اما آن برنامه رعایت نمی شود.



عنابستانی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه سازمانی برای تخصیص منابع است، ادامه داد: این سازمان به وسیله تخصیص، منویات مدیران حاکم بر سازمان و یا منویات رئیس جمهور را مدیریت می کند.



این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه در تخصیص منابع رعایت موارد مندرج در بودجه مدنظر قرار نمی گرد، بیان کرد: مسئولین در تخصیص منابع به پروژه ها، خیلی به مسائل مندرج در بودجه اهمیت نمی دهند و معمولا پروژه ای که مدنظرشان نیست، تخصیص صفر درصد پیدا می کند و  پروژه ای که مدنظرشان هست  تا 130 درصد هم منابع می گیرد.



وی تاکید کرد: به واقع این رویکرد باعث شده تا ما یک رشد نامتناجسی را در حوزه های مختلف ببینیم همچنین این رویکرد باعث شده که قدرت لابی گری در این بخش تصمیم گیر باشد و نه قدرت برنامه ریزی و آمایشی.



عنابستانی با بیان اینکه  برنامه ای بر پایه آمایش سرزمینی نداریم بیان کرد: متاسفانه ما براساس ظرفیت ها، توانمندی ها و فرصت های کشور منابع را توزیع نمی کنیم و این منابع بر اساس لابی گری ها توزیع می شود.



وی با اشاره به راه حل ها در زمینه برون رفت از این مشکل بیان کرد: باید ساختار بودجه ریزی در کشور به شکلی اصلاح شود که اجازه تخصیص و دخل و تصرف در تخصیص به سازمان برنامه و بودجه به راحتی داده نشود.



این نماینده مجلس با بیان اینکه باید مدل تخصیص منابع به سمت مدیریت های غیر متمرکزمحلی برود، ادامه داد: از این رو باید مدیران استانی بتوانند برای پروژه های استانی خود تصمیم گیری کنند.



عنابستانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: باید موضوع اصلاح ساختار بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شود چراکه این سازمان، سازمان ذی نفع این موضوع است.



وی بیان کرد: به اعتقاد بنده مجلس باید به بخش اصلاح ساختار بودجه ورود جدی پیدا کرده و این اصلاح زیر بنایی را مدنظر قرار دهد، در این  صورت است که ما می توانیم امیدوار به تخصیص مناسب منابع به پروژه های عمرانی سراسر کشور باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 360617
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار