خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/17 - 15:52
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اقتصادی
پاسخ عضو کمیسیون برنامه و بودجه به یادداشت روزنامه ایران

اعتبار سازمان برنامه و بودجه را فدای پروژه‌های سیاسی نکنید

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به مطلب روزنامه ایران نوشت: این ادعاهای شدیداً متناقض و عجیب و غیرکارشناسی، به فاصله کمتر از سه ماه توسط رییس سازمانی که قرار است مغز متفکر برنامه‌ریزی و برآورد بودجه و منابع درآمدهای نفتی در کشور باشد بیش از هر چیز نشانگر بی‌اطلاعی از سابقه مصوبات، فقدان تحلیل و برآورد کارشناسی، تنزل شدید جایگاه تخصصی و فنی مدیریت سازمان برنامه و بودجه و عدم آشنایی با بدیهیات نظام برنامه‌ریزی و ساختار بودجه‌نویسی کشور و شاید یک پروژه سیاسی است.

احسان ارکانی دبیر اول کمیسیون ویژه جهش تولید و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در یادداشتی به مطلب روزنامه ایران پاسخ داد و نوشت: از اینکه در این بحبوحه مشکلات مردم ارگان رسمی دولت وقت و انرژی خود را معطوف به نگارش یادداشت سیاسی علیه اظهارات اینجانب به‌عنوان یک نماینده خانه ملت نموده است گرچه متاسف شدم لیکن عدم روشنگری و پاسخ به فرافکنی مندرج در ارگان رسمی دولت را جفا به مردمی می‌دانم که اگر نمایندگان مجلس طنین صدای آنها نباشند بعید است گوش برخی مسئولان دولتی آن را بشنود.



متن پاسخ احسان ارکانی دبیر اول کمیسیون ویژه جهش تولید و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به این شرح است:



پنجشنبه مورخ ۱۱ آبان ماه در حالیکه در حوزه انتخابیه مشغول بازدید و برگزاری جلسات با اقشار مختلف مردم عمدتاً ناراضی از عملکرد برخی دولتمردان بودم، متن یاداشت صفحه سیاسی روزنامه ایران ارگان رسمی دولت توسط یکی از دوستان برایم ارسال شد.



از اینکه در این بحبوحه مشکلات مردم ارگان رسمی دولت وقت و انرژی خود را معطوف به نگارش یادداشت سیاسی علیه اظهارات اینجانب به‌عنوان یک نماینده خانه ملت نموده است گرچه متاسف شدم لیکن عدم روشنگری و پاسخ به فرافکنی مندرج در ارگان رسمی دولت را جفا به مردمی می‌دانم که اگر نمایندگان مجلس طنین صدای آنها نباشند بعید است گوش برخی مسئولان دولتی آن را بشنود.



موضوع واضح و شفاف و مبرهن است؛ فردی که قائم مقام مدیرعامل شرکت توانیر وزارت نیرو در دولت روحانی بوده است در دولت فعلی و ابتدای سال ۱۴۰۲ به‌عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب می‌شود. در ۲۲ مرداد ماه لایحه دوفوریتی دولت را به مجلس می‌آورد و مدعی می‌شود که تصویب عدد فروش ۱.۴ میلیون بشکه نفت (روزانه) در قانون بودجه امسال عدد واقع بینانه‌ای نیست (درحالیکه این رقم و حتی برآورد قیمت فروش هر بشکه نفت معادل ۸۵ دلار دقیقا عدد پیشنهادی خود دولت در لایحه بودجه سال جاری بوده است!)



و البته ادعا دارد که تولید نفت از مرز ۱.۴ میلیون بشکه فراتر رفته است و لذا از مجلس تقاضا دارد با تصویب لایحه دولت اجازه دهد تولید مازاد نفت نیز صادر شود.











ایرنا  ۲۲ مرداد ۱۴۰۲


«به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی امروز یکشنبه ۲۲ مرداد مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه دو فوریتی اصلاح بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: این لایحه اصلاحیه کوتاهی است که ناظر به برخی ایرادات اجرایی کوچک قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور است تا بتوانیم قانون را سریع و کامل اجرا کنیم.



وی افزود: این لایحه به روان شدن اجرای قانون بودجه امسال کمک می‌کند. اگر این لایحه امروز تصویب شود بهتر از فرداست؛ چون ما با قانون بودجه زندگی می‌کنیم خصوصاً در بخش‌های سلامت، آموزش، بازنشستگان و توسعه زیرساختها. معاون رئیس جمهور گفت: یکی از پیشنهادهای این لایحه درخصوص فروش نفت است. در قانون موجود مجلس، دولت را مکلف کرد روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت صادر کند اما تاکنون براساس اعلام وزارت نفت میزان صادرات از ۱.۴ میلیون بشکه عبور کرده است لذا می‌خواهیم مازاد ظرفیت تولید نفت را صادر کرده و منابع آن را صرف تکمیل زیرساخت‌ها و همچنین بازپرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به صندوق تأمین اجتماعی کنیم تا از ظرفیت صادرات نفت در شرایط تحریمی حداکثر استفاده را ببریم.» خبرگزاری ایرنا-۲۲ مرداد ۱۴۰۲











ایرنا  ۲۷ دی ۱۴۰۱


این مطلب عین اظهارات آقای داود منظور در ۲۲ مرداد ماه سال جاری است و قبل‌تر نیز خبرگزاری ایرنا ارگان رسمی دولت در موعد تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس اعلام کرده بود: «در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که هفته گذشته به مجلس رفت، نیز اعداد نفتی خودنمایی می‌کنند. بر اساس این لایحه، دولت قیمت هر بشکه نفت در سال بعد را ۸۵ دلار در نظر گرفته است. با توجه به آنکه شرایط جهان به سمت تثبیت قیمت و حتی حرکت به سمت کانال ۱۰۰ دلاری برای طلای سیاه است، قیمت ۸۵ دلار برای نفت عدد معقولی به نظر می‌رسد. همچنین برآوردهای دولت نشان دهنده پیش‌بینی صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۱۴۰۲ است. این عدد از پیش‌بینی امسال بالاتر است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم بازارسازی را برای صادرات نفت در اولویت خود دارد.» خبرگزاری ایرنا-۲۷ دی ۱۴۰۱



البته مجلس شورای اسلامی با فوریت لایحه موافقت نمی‌کند و رییس سازمان برنامه و بودجه ناراضی از عدم موافقت مجلس با ادعای تولید نفت بیش از ۱.۴ میلیون بشکه، مجلس را ترک می‌کند.



بعداز گذشت ۲ ماه و ۱۰ روز، رییس سازمان برنامه و بودجه در اظهارنظری کاملاً متناقض و معکوس، مدعی می‌شود که مجلس با تصویب عدد ۱.۴ میلیون بشکه نفت و هر بشکه ۸۵ دلار در بودجه سال جاری باعث کسری بودجه شده است! چون وزارت نفت دولت فعلی توان تولید نفت به این اندازه را ندارد و تولید فعلی کمتر از ۱.۴ میلیون بشکه است!











ایرنا  ۳ آبان ۱۴۰۲


«منظور اظهار داشت: بیش‌برآوردی قانون بودجه موجب ناترازی شد؛ نسبت به سال قبل جهش قابل توجهی در صادرات نفت داشتیم. در بحث درآمدهای نفتی کمیسیونهای مجلس قیمت نفت را ۸۵ دلار و میزان صادرات را هم بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی کردند. عدم تحقق و ناترازی به‌علت بیش‌برآوردی درآمدهای نفتی در مجلس می‌باشد. وی تاکید کرد: وزارت نفت تمام ظرفیت صادراتی خود را به کار گرفته و نسبت به سال قبل صادرات نفت جهش قابل توجهی داشته است.» خبرگزاری ایرنا-۳ آبان ۱۴۰۲



این ادعاهای شدیداً متناقض و عجیب و غیرکارشناسی، به فاصله کمتر از سه ماه توسط رییس سازمانی که قرار است مغز متفکر برنامه ریزی و برآورد بودجه و منابع درآمدهای نفتی در کشور باشد بیش از هر چیز نشانگر بی‌اطلاعی از سابقه مصوبات، فقدان تحلیل و برآورد کارشناسی، تنزل شدید جایگاه تخصصی و فنی مدیریت سازمان برنامه و بودجه و عدم آشنایی با بدیهیات نظام برنامه‌ریزی و ساختار بودجه‌نویسی کشور و شاید یک پروژه سیاسی است.



بگذریم از اینکه جناب آقای منظور با توجه به عدم حضور در سازمان برنامه و بودجه در دوران بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۲، حتی زحمت مطالعه لایحه بودجه پیشنهادی دولت را نیز به خود نداده است تا متوجه شود که عدد ۱.۴ میلیون بشکه نفت و هر بشکه ۸۵ دلار، پیشنهاد خود دولت بوده است نه مجلس.



علی‌ایحال اعلام و اطلاع رسانی چنین تناقضات آشکاری در اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه و انتقاد اینجانب از این سخنان غیرکارشناسی و عدم اطلاع ایشان از لایحه بودجه تقدیمی دولت، و همچنین اظهار نگرانی از افت اعتبار کارشناسی سازمان برنامه و بودجه نزد مدیران و نخبگان و افکار عمومی و به‌ویژه نهادهای کارشناسی کشور ظاهراً به مذاق برخی افراد در دولت محترم خوش نیامده است و به‌جای پاسخگویی کارشناسی به تناقضات و ادعاهای ضد و نقیض آقای داود منظور، به اینجانب انتقاد نموده‌اند که چرا چنین انتقادی را مطرح کرده‌ام!؟



و البته اینجانب را که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ بوده‌ام را به عدم ارتباط تجارب با بودجه متهم کرده‌اند!



در پایان با منطق خود این دوستان، این نکته را یادآوری می‌کنم که در کابینه معرفی شده دولت فعلی به مجلس شورای اسلامی وزرای محترم میراث فرهنگی و گردشگری (جناب آقای ضرغامی)، نیرو (جناب آقای محرابیان) و نفت (مرحوم رستم قاسمی) همگی دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران بودند که جزو وزرای توانمند و موفق دولت به شمار می‌روند.



احسان ارکانی



دبیر اول کمیسیون ویژه جهش تولید



و عضو کمیسیون برنامه و بودجه

  • کد خبر : 371223
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار