خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/06 - 13:40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
موسوی:

ادامه روند خاموشی‌ها، صنایع را زمین‌گیر خواهد کرد/صرفه‌جویی مردم بهترین راهکار کنونی برای عبور از بحران ناترازی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ادامه روند خاموشی‌ها، صنایع را زمین‌گیر خواهیم کرد چراکه صنایع مادر و بزرگ از تولید باز مانده‌اند، گفت: شاید خوشایند مردم نباشد، اما اکنون صرفه‌جویی توسط آن‌ها بهترین راهکار برای عبور از بحران ناترازی است.

سید موسی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت حل نیاز صنایع به انرژی در کشور، گفت: در حالی زمستان‌ها کمبود گاز و تابستان‌ها ناترازی برق داریم که در هر دو حالت صنایع از این ناترازی متضرر می‌شوند، هرچند تامین برق خانگی یکی از اولویت‌های مهم برای کشور است و باید کمترین خاموشی متوجه مردم شود، اما با نگاه دقیق‌تر به مسئله متوجه خواهیم شد؛ ضرر قطع برق صنایع، کاهش تولید و بیکاری کارگران، مهندسین و تکنسین‌ها نیز متوجه مردم خواهد شد.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط باید تصمیم‌گیرندگان حوزه صنعت برق، به نیاز صنایع اهمیت بیشتری داده و اهمیت آن را همتای نیاز خانگی ببینند چراکه اگر چنین نگاهی داشته باشند، آسیب تا این حد بزرگی متوجه صنایع نخواهد شد.

وی به راهکارهای حل مشکل ناترازی اشاره کرد و گفت: شاید خوشایند مردم نباشد، اما اکنون صرفه‌جویی توسط آن‌ها بهترین راهکار برای عبور از بحران ناترازی است، به‌عنوان مثال حتی در مناطق گرمسیری با وجود گرم بودن بیش از اندازه هوا که مانع استفاده کمتر از وسایل سرمایشی می‌شود، مردم این مناطق می‌توانند با خاموش کردن وسایل فوق در هنگام خروج از منزل یا ادارات از اتلاف انرژی جلوگیری کنند.

این نماینده مجلس افزود: همچنین پرتی قابل‌ملاحظه‌ای در شبکه توزیع اتفاق می‌افتد اما ما هیچ اراده‌ای در میان مسئولان وزارت نیرو برای اصلاح این مسئله ندارند تا بخش قابل توجه‌ای از انرژی را با مرمت شبکه انتقال ذخیره کنند.

موسوی مطرح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده صنایع بزرگ باید بخشی از نیاز خود را به انرژی از طریق ایجاد نیروگاه‌های متناسب با آن صنعت ایجاد کنند اما این مهم اتفاق نیفتاده است در حالی که اگر موانع از سر راه آن‌ها برداشته شود و بروکراسی اداری کاهش پیدا کند به یقین تمایل‌شان به ایجاد برق پایدار افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس با بیان اینکه آسیبی که به صنایع بر اثر قطعی برق می‌رسد در بسیار از مواقع قابل‌جبران نیست، اظهار کرد: به‌عنوان مثال کوره‌های کارخانه سیمان از آجرهای خاصی تشکیل شده‌اند، لذا اگر چندبار خاموش و مجددا روشن شوند این آجرها به قدری آسیب می‌بینند که با چند صد میلیارد تومان نیز نمی‌توان آن‌ها را اصلاح و جبران کرد.

وی با اشاره به ضررهای قطع برق صنایع آلومینیوم، گفت: به عنوان مثال صنعت آلومینیویم در حوزه انتخابیه بنده دارای 258 دیگ یا سلول است که برق مورد نیاز آن به حدود 490 مگاوات می‌رسد لذا از صاحبان کارخانه‌ها خواسته‌اند مصرف خود را  100 مگاوات کاهش دهند و در نهایت در ادامه فشارهای وارده مصرف برق کارخانه‌ 140 مگاوات کاهش یافت که این موضوع سبب خارج شدن 72 دیگ از مدار و کاهش 30 درصدی تولید این کارخانه‌ شد، و این اتفاق چندصد میلیارد تومان عدم النفع همراه دارد و متاسفانه به مدار بازگرداندن هر یک از این دیگ‌ها در زمستان، 400 هزار دلار هزینه خواهد داشت در نتیجه با ادامه این روند صنایع را زمین‌گیر خواهیم کرد چراکه صنایع مادر و بزرگ از تولید باز می مانند.

موسوی با بیان اینکه مطالبه جدی کمیسیون انرژی مجلس از وزیر نیروی دولت جدید اصلاح وضعیت موجود است، اضافه کرد: اگرچه آقای محرابیان وزیر نیرو برنامه اضافه کردن 30 هزار مگاوات به برق موجود را داشت و باوجود اینکه بسیار کوشا و پرکار بود اما صرفا 5 هزار مگاوات برق به مدار تولید اضافه شد.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است جلوگیری از پرتی، صرفه‌جویی بیشتر، توزیع خاموشی بین خانگی و صنعت نیز از دیگر اقداماتی است که باید در کنار تولید مورد توجه قرار داد./

پایان پیام

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

  • کد خبر : 381022
مریم احمدی
خبرنگار

مریم احمدی

آخرین اخبار