خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/30 - 19:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
کریمی:

نتوانستیم آنچنان که باید برای صنایع تامین مالی لازم را انجام دهیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با توجه به سیاست انقباضی که بانک مرکزی در سال جاری اعمال کرد، مشکلات جدی در حوزه تامین مالی داریم و نتوانستیم آنچنان که باید و شاید تامین مالی لازم را برای صنایع و تولیدکنندگان داشته باشیم.

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره میزان تحقق شعار سال درباره رشد تولید، گفت: هرچند برای تحقق شعار سال تلاش‌هایی صورت گرفته اما همچنان برخی گلوگاه‌ها و موانع اصلی حوزه صنعت پابرجا است؛ یکی از این مشکلات، تامین مالی تولید چه برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و چه سرمایه در گردش است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به سیاست انقباضی که بانک مرکزی در سال جاری اعمال کرد، مشکلات جدی در حوزه تامین مالی داریم و نتوانستیم آنچنان که باید و شاید تامین مالی لازم را برای صنایع و تولیدکنندگان داشته باشیم.

وی بیان کرد: هرچند اقدام دولت در انتشار اوراق گواهی 30 درصدی حرکتی گشایشی است اما با توجه به اینکه نرخ سود این اوراق برای متقاضی -یعنی صنعتگر و تولیدکننده که از بانک دریافت می‌کند- 33 درصد است، به صورت عمومی نمی‌تواند روش خوبی برای تامین مالی باشد زیرا این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدکننده می‌شود، البته این اقدام برای پروژه‌هایی که زودبازده بوده و دارای حاشیه سود بالا هستند، می‌تواند به عنوان یک امکان در نظر گرفته شود و مطلوب باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: همچنین باید تلاش کنیم راه‌های بهتری از جمله کمک‌های فنی اعتباری برای حوزه تولید در نظر گرفته شود تا دولت بخشی از سود بانکی برای پروژه‌های خاص، فعالیت‌های دانش‌بنیان یا حلقه‌های مفقوده‌ای که تولید در کشور را تکمیل می‌کند را تامین کند و این تسهیلات با نرخ سود پایین‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 375988
کلمات کلیدی
نسترن دقیقی
خبرنگار

نسترن دقیقی