خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/26 - 14:08
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : استان ها
در گفت‌وگو با دهمرده بررسی شد؛

چرایی تأکید رهبری بر احداث پروژه خط آهن و حل تنش آبی سیستان و بلوچستان/ سیستان‌زدایی از نقشه‌های شوم دشمنان جمهوری اسلامی

نماینده مردم زابل در مجلس علت اهمیت تکمیل پروژه خط آهن استان سیستان و بلوچستان و حل بحران آب منطقه را تشریح کرد و ضرورت آن را جلوگیری از کوچ مردم این استان برای حفظ امنیت آن دانست.

حبیب اله دهمرده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر وی با جمعی از مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، روند اجرایی برخی از موضوعات مهمی که مد نظر ایشان بود را مورد بررسی قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب سال 81 سفری به استان سیستان و بلوچستان داشتند که در پی آن مصوباتی به تصویب رسید که نمونه آن پروژه راه آهن و حل موضوع آب منطقه بود که اگر به صورت دقیق از سوی دولت ها پیگیری می شد، قطعا شرایط امروز مردم استان بسیار متفاوت بود.



نماینده مردم زابل، زهک و ‌نیمروز در مجلس شورای اسلامی در ادامه راه آهن چابهار-میلک-زابل را در صورت راه اندازی، باعث تحول شرق کشور و از تأکیدات رهبری برشمرد و افزود: تا پیش از سفر ایشان به منطقه در سال 81، اسکله کوچکی در چابهار داشتیم که زمانی که در سال 84 استاندار شدم، روی این موضوع تمرکز کردم.



وی بر همین اساس یادآور شد: در مرحله اول اسکله شهید بهشتی(ره) بندر چابهار را در دولت آقای احمدی نژاد به وضعیت مطلوبی رساندیم تا جایی که کشتی های پهن‌پیکر امکان پهلو گرفتن در این اسکله را پیدا کردند و امروز هیچ کشتی نیست که نتواند در این اسکله پهلو بگیرد؛ از آنجایی که چابهار به آب های آزاد و اقیانوس های دنیا متصل بوده و عمیق ترین نقطه دریای عمان است، خود ظرفیتی برای تجارت محسوب می شود که باید به آن توجه کرد.



دهمرده در ادامه به تحولاتی که در حوزه محور زمینی صورت گرفت، اشاره و عنوان کرد: در آن زمان سیستان و بلوچستان از لحاظ زمینی یک متر هم بزرگراه نداشت از این رو همان سال 84 حدود صدها کیلومتر بزرگراه برای استان تعریف شد که از جمله آن بزرگراه زابل-زاهدان بود که این محور را از هر دو طرف آغاز کردیم تا هرچه سریع تر فعال شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به پیگیری پروژه راه آهن بم-زاهدان یادآور شد: حدود 110 سال قبل و در زمان جنگ جهانی، خط آهنی از سوی انگلیسی ها از شبه قاره هند به ایران کشیده شده بود و در زاهدان که آن زمان روستای کوچکی بود، ایستگاه داشت؛ از طرف دیگر خط آهن از پایتخت تا کرمان آمده بود و فقط محل اتصال کرمان به زاهدان باقی مانده بود که پروژه آن را از دو طرف یعنی بم-زاهدان و زاهدان-بم آغاز کردیم و آن را در زمانی کمتر از 4 سال به پایان رساندیم.



وی ادامه داد: محور دیگر، خط آهن چابهار-میلک-زابل بود که مسیر قانونی آن چابهار- حیدرآباد کرمان بود و زاهدان در آن تعریف نشده نبود از این رو با پیگیری های مستمر، قانون بودجه را اصلاح کرده و پروژه خط آهن چابهار-ایرانشهر-خاش-زاهدان-کرمان را در قانون ایجاد کردیم.



دهمرده با اشاره به ادامه روند پروژه بیان کرد: بعد از آن زمانی که قرار شد خط آهن به زابل منتهی شود، من از استانداری جابجا شدم و کار متوقف شد و زمانی که نماینده شدم پروژه مسیر چابهار به زاهدان بسیار کند پیش می رفت و اصلا قانونی برای راه آهن به زابل وجود نداشت که با پیگیری های صورت گرفته در مجلس دهم، قانون را اصلاح کردیم و اسم پروژه به چابهار-زاهدان-میلک زابل-بیرجند تبدیل شد که از خواسته های رهبری نیز بود.



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع تأمین آب شرب این استان که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز بود، بیان کرد: پروژه هایی را برای ایجاد آب پایدار در منطقه آغاز کردیم که نخستین آن، حق‌آبه رودخانه هیرمند بود که توانستم آن را در مجلس دهم قانونی کنم چرا که تا پیش از آن قانونی نداشت.



وی افزود: انتقال آب از دریای عمان را نیز با پیگیری های مستمر تبدیل به قانون کردم و در کنار آن، حفر چاه آب ژرف ایران را برای اولین بار در سیستان و بلوچستان در سال 96 با عمق 4 هزار متر با کمک دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وقت پیگیری کردیم.



دهمرده در ادامه با اشاره به پیگیری موضوع جلوگیری از تبخیر رسوب گذاری ها با توجه به حجم زیادی آن، گفت: چندین دستور کتبی از سوی رهبر معظم انقلاب بعد از سفر سال 81 ایشان در این خصوص صادر شد که در هر دو دولت قبلی و فعلی نسبت به آن کوتاهی شد که اگر این موضوع پیگیری و اجرا می شد، امروز مشکل آب در استان نداشتیم چرا که حجم بالایی از آب از رشته کوه های هیمالیا به هندوکش سرازیر می شود که در نهایت دریایی را زیر سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه میزان آب زیر منطقه سیستان و بلوچستان را طبق برآورد کارشناسان و متخصصان خارجی، حجمی بالغ بر 2 هزار میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: این میزان دو هزار برابر ظرفیت آب چاه‌نیمه ها است که اگر آن را با حق‌آبه مقایسه کنیم که 120 میلیون متر مکعب در سال است، متوجه تفاوت آن می شویم.



وی تشریح کرد: این آب در استان سیستان و بلوچستان حبس بوده و در آن جریان دارد لذا هرچه از این آب برداشت کنیم از میزان آن کم نمی شود و مازادش به دریای عمان ریخته و به آفریقا می رود از این رو نسبت به استفاده از این ظرفیت آب نیز غفلت شده است.



دهمرده در ادامه با بیان اینکه علیرغم بی توجهی های دولت قبل، با چاه های ایجاد شده توانستیم این آب را بر سطح زمین جاری کنیم، اذعان کرد: دولت فعلی نیز بارها در این باره قول داده و رئیس جمهور نیز مصاحبه های متعددی داشته که مشکل آب سیستان و بلوچستان را از طریق آب ژرف حل می کند اما وزارتخانه های مربوطه با کوتاهی این موضوع را سیاسی کرده اند و با عدم استفاده از این ظرفیت، چاه نیمه ها خشک شدند در حالی که تنها منبع درآمد مردم منطقه، استفاده از آب هیرمند برای زراعت و دامداری بود.



نماینده مردم زابل در مجلس در ادامه به مشکلاتی که احداث بند کمالخان برای سیستان و بلوجستان ایجاد کرد، اشاره و اظهار کرد: بند کمالخان به عنوان یک طرح انگلیسی-آمریکایی-اسرائیلی و با حمایت های مالی آل سعود احداث و باعث شد آب به سمت دیگری که بیابانی بود، منحرف شود در حالی که تا پیش از آن هر سال در کمترین حالت 3 تا 4 میلیارد متر مکعب آب داشتیم و بعد از آن برای مثال در سال 1401، تنها 10 میلیون متر مکعب آب داشتیم و امسال نیز صفر میلیون متر مکعب داریم چرا که هیچ آبی به این سمت نیامد و این همان طرحی است که با آن قصد سیستان زدایی از طریق کوچ مردم منطقه با هدف کاهش امنیت آن را داشتند.



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پایان با بیان اینکه دشمن روی این موضوعات به عنوان مسائل مهم، حساس، بحرانی و نقطه ضعف کشور دست گذاشته و قصد سوءاستفاده از آن را دارد، تصریح کرد: از این رو رهبر معظم انقلاب بر حل این موضوعات تأکید داشتند و لازم است هوشیاری مسئولان و ملت ایران در این زمینه حفظ شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 368215
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار