خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/08 - 11:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
دهقانی:

معادن ورزقان توسط مافیایی قدرتمند بلوکه شده است/قاچاقچیان؛ طلای معدن ورزقان را به تاراج می‌برند

نماینده مردم ورزقان در مجلس، ضمن اشاره به اینکه ورزقان از ظرفیت بسیار بالای معادن برخوردار است از بلوکه شدن این معادن توسط مافیایی قدرتمند و به تاراج رفتن طلای معدن ورزقان در سایه غفلت مسئولان مربوطه انتقاد کرد.

الهویردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از معدن مس سونگون به عنوان یکی ازظرفیت‌های مطلوب حوزه انتخابیه خود یاد کرد و افزود: برغم اینکه ورزقان از ظرفیت بسیار بالای معادن برخوردار بوده کمااینکه معدن بزرگ مس سونگون بزرگترین معدن مس کشور در آن قرار دارد اما در زمره مناطق محروم قرار می‌گیرد و این در حالی است که اگر معادن آن به درستی مدیریت و ساماندهی شوند این شهر می‌تواند از نظر صنعتی و معدنی در آسمان ایران بدرخشد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به ضرس قاطع می‌گویم که اگر اکتشاف این معدن تکمیل شود به اولین معدن مس دنیا تبدیل خواهد شد و می‌تواند برای کشور آورده اقتصادی فراوانی داشته باشد، همچنین در ورزقان می‌توان با استفاده از این ظرفیت از نظر اشتغال و درآمدزایی تحولی عظیم ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: ارزش مسی که با استخراج سالانه 14 میلیون تن خاک معدنی بدست می‌آورند حدود 45 هزار میلیارد تومان است و اگر در معدن مس 20 درصد از آنچه بدست می‌آورند را هزینه کنند باز هم 75 درصد سوددهی دارد که البته تحقق این مهم در گروی مدیریت صحیح و گلان‌نگری است.

دهقانی خاطرنشان کرد: به دنبال پیگیری‌های مکرری که داشتیم در سال 1400 اعلام شد که این معدن 5 میلیارد تن ذخیره دارد که تاکنون هم در حال اکتشاف هستند و به این دلیل که اگر آمار دقیقی از ذخایرشان اعلام کنند تکالیفشان سنگین‌تر خواهد شد از این موضوع خودداری می‌کنند اما آمارهای غیررسمی بیانگر 7 میلیارد تن ذخیره امسال این معدن است که قابل افزایش نیز خواهد بود.

وی افزود: اگر بنا را حتی بر 5 میلیارد تن ذخیره مس هم بگذاریم با 14 میلیون تن استخراج سالانه این معدن 428سال طول می‌کشد تا این معدن استخراج شود که تحقق این مهم نیز نیازمند توسعه معادن است.

دهقانی بیان کرد: ما در برنامه هفتم توسعه از معدن مس نام بردیم و برای شرکت ملی مس ایران و وزارت صمت تکالیفی قرار دادیم که ظرفیت استخراج مس را 5 برابر افزایش دهند.

وی افزود: مس کاتد یک ماده خام محسوب شده که به محصولات پایین‌دستی تبدیل می‌شود و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد که نیل به این هدف نیز در گروی پیگیری مستمر است بنابراین امیدواریم مسئولان نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: ورزقان همچنین دارای معادن طلای بالایی است که متاسفانه منابع آن که ملی است توسط قاچاقچیان به تاراج می‌رود و رفع این مشکل نیز با نظارت دقیق و صدور پروانه لازم برای اکتشاف از این معدن امکانپذیر است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه معادن ورزقان توسط مافیایی قدرتمند بلوکه و به نام افراد دارای نفوذ ثبت شده است تاکید کرد: ما برای ساماندهی معادن کشور، طرحی برای اصلاح قانون معادن ارائه دادیم اما برخی با لابی‌گری مانع از تصویب آن شدند و زورمان به مافیا نرسید اما در برنامه هفتم نیز بندهایی را در خصوص آزادسازی معادن آوردیم./

پایان پیام

 

  • کد خبر : 377671
کلمات کلیدی
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی

آخرین اخبار