خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/23 - 14:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
کنعانی:

مردم خلخال و کوثر در انتظار لغو مصوبه انتقال آب از قزل اوزن به دشت اردبیل هستند/ضرورت ورود جدی وزارت نیرو به تحقق این انتظار به حق مردم این منطقه

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس، ضمن یادآوری انتظار مردم این منطقه از دولت جدید برای لغو مصوبه انتقال آب از قزل اوزن به دشت اردبیل تاکید کرد که وزیر نیروی جدید باید این مهم را در اولویت پیگیری قرار دهد.

وحید کنعانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در انتقاد به عدم لغو مصوبه انتقال آب از قزل اوزن به دشت اردبیل، گفت: از سال 93 که بحث انتقال آب قزل اوزن به دشت اردبیل مطرح شده است در خصوص کاربری آن برخی معتقدند برای آب شرب بوده و برخی از آن به عنوان منبع آب کشاورزی یاد می‌کنند اما براساس ادعای امور آب قرار است از آن در جهت تامین آب شرب استفاده شود و در نهایت این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس این طرح قرار است 50 میلیون مترمکعب آب به اردبیل انتقال داده شود اما مردم خلخال و کوثر مخالف این انتقال آب هستند به این دلیل که قزل اوزن در بعضی از فصول فاقد آب است و معتقدند اگر آب داشت، چرا میزان آب سد گیوی که 76 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد را به دلیل کمبود آب، به 49 میلیون متر مکعب کاهش دادند، یا 12 هزار هکتار اراضی زیرکشت داریم که می‌توانستیم این میزان آب را برای آنها استفاده و بالتبع آن اشتغال و درآمد ایجاد کنیم و این در حالی است که این میزان اراضی زیر کشت نیز به 3 هزار هکتار کاهش داده شده است.

وی یادآور شد: ما 10سد معیشتی در این منطقه داریم که سالهاست مردم این منطقه در انتظار هستند تا به آنها آب تخصیص داده شود اما تاکنون حتی یک لیتر آب به این سدها اختصاص داده نشده است کمااینکه معاون تخصیص آب وزارت نیرو هم در سفر به این منطقه به این نکته اشاره کرد که ما اصلا تخصیص آب نداریم بنابراین در شرایطی که سدهای معیشتی که برای کشاورزان این منطقه بسیار حائز اهمیت است، فاقد آب هستند، قرار است چطور آب را از این منطقه انتقال ‌دهند؟

کنعانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در بسیاری از روستاهای خلخال و کوثر با تانکر آبرسانی می‌شود و تعداد زیادی از آنها نیز با تنش آبی مواجه هستند یا سالهاست که احداث مجتمع آبرسانی برای مردم کوثر به یک آرزو تبدیل شده است که می‌تواند آب مورد نیاز صد روستای این منطقه را تامین کند. از سوی دیگر تقریبا 400 هزار متر مکعب آب از مرز این دو شهرستان خارج و به سمت استان زنجان و سپس سد منجیل گیلان هدایت می‌شود که قطعا در آینده برای این مناطق هم مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: مردم خلخال و کوثر انتظار دارند که مصوبه انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل لغو شود و این مهم در این منطقه به یک چالش تبدیل شده است که می‌تواند به نارضایتی عمومی منجر شود ضمن اینکه نگران هستیم این موضوع باعث بروز اختلافاتی بین مردم خلخال، کوثر و اردبیل شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، تاکید کرد: بنده به وزیر پیشنهادی نیرو نیز تاکید کردم که باید لغو این مصوبه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و به طور جدی پیگیری کند در غیر این صورت قطعا هر هفته در این وزارتخانه حضور پیدا می‌کنم و تا حصول نتیجه مطلوب به طور مکرر در صحن به وزیر وقت تذکر خواهم داد./

پایان پیام

  • کد خبر : 382139
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی

آخرین اخبار