خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/16 - 15:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
اعظمی:

سیلاب گسترده در کرمان به ضعف مدیریتی بر می گردد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: بروز سیلاب در کل کشور به دلیل این بود که میزان بارندگی‌ها خارج از انتظار بود اما یکی از دلایل مهم ایجاد این بحران به ضعف مدیریت سیلاب‌ها برمی‌گردد.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دلایل بروز سیلاب گسترده در استان‌های مختلف از جمله کرمان در پی بارندگی‌های اخیر، گفت: بروز سیلاب در کل کشور به دلیل این بود که میزان بارندگی‌ها خارج از انتظار بود اما یکی از دلایل مهم ایجاد این بحران به ضعف مدیریت سیلاب‌ها برمی‌گردد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما این موضوع را در کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با حضور مسئولان وزارت نیرو، معاون وزیر کشور در ستاد مدیریت بحران مورد بحث و بررسی قرار دادیم چرا که برغم کمبود آب در کشور حدود 5 هزار کیلومتر در شمال و جنوب کشور مد دریایی داریم که این آب‌ها به راحتی وارد دریا می‌شوند و هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آنها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مسئولان وزارت نیرو به این نکته اشاره کردند که در جنوب برای احداث 9 سد برنامه‌ریزی شده است که مانع از خروج آب‌های آزاد از کشورشوند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است کمااینکه در مورد سد دالکی که در استان بوشهر است و 60 کیلومتر با دریا فاصله دارد بیش از یک دهه است که تکمیل نشده است که نشان می‌دهد دولت‌ها عزم جدی برای جلوگیری از تخریب ناشی از سیلاب‌ها و خروج آب‌های آزاد از کشور ندارند.

عضو کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بخشی از این سیلاب‌ها هم در بخش مرکزی کشور اتفاق افتاده است کمااینکه در استان‌های یزد، کرمان و بیرجند باعث تخریب شد و این در حالی است که اگر دولت لایحه آبخیزداری و آبخوان‌داری را ارائه داده و اعتبارات لازم برای این بخش را تعیین می‌کرد قطعا شاهد این حجم از تخریب مزارع، باغات و منازل مسکونی در شهرها و روستاها نبودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: بی‌تردید آبخیزداری و آبخوان‌داری به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نیز کمک می‌کند که یکی از نمونه‌های بارز آن در کاشان بود که حدود 70 کیلومتر طول فرونشست و فروچاله بود و آب از این قسمت وارد بیابان شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه مسلم است در هر نقطه‌ای که با نظارت مجلس آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شد نه تنها شاهد تخریب ناشی از سیلاب نبودیم بلکه بندهای سنگ سیمانی و چاه‌ها نیز پر شد که برکات آن را در تابستان و سال آینده مشاهده خواهیم کرد./

پایان پیام

  • کد خبر : 378026
کلمات کلیدی
مرضیه جلیلی
خبرنگار

مرضیه جلیلی

آخرین اخبار