خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/03 - 09:37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : استان ها
اعظمی ساردوئی مطرح کرد:

رتبه سوم جیرفت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن؛ از جانمایی احداث شهر جدید تا نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس از آغاز مطالعات ساخت شهر جدید جیرفت خبر داد و گفت: جنوب استان کرمان پس از استان‌های زنجان و قزوین، رتبه سوم را در پیشرفت اجرای طرح‌ نهضت ملی مسکن کسب کرده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: نشستی در هفته جاری با حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی، استانداران، مدیران کل راه و شهرسازی و معاونان عمرانی استان‌ها در خصوص بررسی عملکرد طرح نهضت ملی مسکن برگزار شد و گزارش عملکرد هر استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته جنوب استان کرمان با اداره کل راه و شهرسازی مستقل پس از استان‌های زنجان و قزوین، رتبه سوم را در پیشرفت اجرای طرح‌ کلان مسکن‌سازی کسب کرده است.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، محرومیت منطقه و افزایش هزینه‌های تامین مسکن را از جمله دلایل تقاضای بالای مردم از طرح نهضت ملی مسکن دانست و ادامه داد: با پیگیری‌های مکرر بنده و مدیر کل راه و شهرسازی منطقه، زمین مورد نیاز برای ساخت واحد‌های مسکونی تامین و به سرعت تشریفات اداری آن طی شد.



وی در ادامه به تاثیر مثبت قانون جهش تولید مسکن در رونق ساختمان‌سازی اشاره و تاکید کرد: مطابق با قانون جهش تولید مسکن، اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دولتی که زمین مازاد، راکد و غیر قابل استفاده دارند، باید بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی و به منظور اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی به این وزارت‌خانه منتقل شود؛ لذا قانون مذکور برای تامین اراضی مورد نیاز برای ساخت و ساز مسکن بسیار کمک کننده بود. در همین راستا نیز زمین‌های مازاد دستگاه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی، برق منطقه و ... برای این مهم تحت تملک قرار گرفته و سپس با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور پروژه ساخت مساکن طرح نهضت ملی کلنگ زنی شد که در سال آینده تحول عظیمی در حوزه مسکن ایجاد خواهد کرد.



آغاز مطالعه برای ساخت شهر جدید جیرفت



وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی شهرستان‌های جنوب کرمان به ویژه جیرفت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه جیرفت و عنبرآباد منطقه‌ای کشاورزی بوده و حفظ آن خط قرمز مجلس به ویژه کمیسیون کشاورزی است باید اراضی به لحاظ پوشش گیاهی فقیر و البته با دسترسی مناسب به منابع آبی و برق برای ساخت مسکن شناسایی می‌شد.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در نزدیکی شهر جیرفت زمینی با حدود 10 هزار هکتار وسعت شناسایی و مطالعات مورد نیاز برای 5 هزار هکتار آن آغاز شده که طی چند ماه آینده به اتمام می‌رسد. این منطقه به دلیل دسترسی مناسب به راه آهن، فرودگاه، خط لوله آب دارای شرایط ویژه و منحصر به فردی بوده و می‌توانیم شهر 100 هزار نفری را در این منطقه احداث کنیم.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه ساخت مسکن‌های ویلایی را برای مردم به ویژه جوانان منطقه امیدبخش دانست و عنوان کرد: نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز از جمله برنامه‌هایی بوده که همواره در اولویت قرار داشته است.



عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های مدیرکل راه و شهرازی استان تراکم ساخت خانه 6 طبقه نیز برای تمامی مناطق شهر جیرفت صادر خواهد شد. در کنار شهر جیرفت نیز 350هکتار جانمایی شده و مشکلات آن در حوزه معارضین و موارد کشاورزی مرتفع و به زودی برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین اراضی 180 هکتاری از یک شهرک صنعتی که به مردم واگذار شده بود که پس از مطالعه زمین شناسی و در صورت وجود فاصله از گسل در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا دریافت تسهیلات بانکی نسبت به ساخت آن اقدام کنند. /



پایان پیام

  • کد خبر : 357587
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار