خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/02 - 09:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : استان ها
یزدیان:

خشکی زاینده رود زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است / اصفهان نیازمند محیط زیست پایدار است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارگذاری‌های بیش از اندازه بر روی رودخانه زاینده رود زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است؛ گفت: اصفهان نیازمند محیط زیست پایدار است بر همین اساس باید راه حل‌ها و برنامه‌های کارآمدی برای مدیریت منابع جدید ارائه شود.

حامد یزدیان

حامد یزدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد راهکار حل خشکی زاینده رود، گفت: حل خشکی زاینده رود از مهمترین اقدامات حوزه انتخابیه است، متاسفانه از سال‌های گذشته اتفاقات ناخوشایندی در حوزه این رودخانه رخ داده است، شهر اصفهان از روزگاران دور مهد تمدن کشور بوده و از همه جهت این استان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است، بیم آن می‌رود که اگر فکری اساسی در مورد آب صورت نگیرد سکونت در این شهر تاریخی را تحت الشعاع قرار دهد.

بی آبی کشاورزان اصفهانی را تهدید می‌کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بارگذاری‌های بیش از اندازه بر روی رودخانه زاینده رود، افزود: در بسیاری از روزها و فصول سال زاینده رود خشک است و متاسفانه این رودخانه تبدیل به کانال آبی شده که فقط در روزهای خاصی به عنوان مسیر انتقال آب برای مصارف کشاورزی حقابه دریافت می‌کند، ناگفته نماند این بی آبی برای کشاورزی منطقه تهدیدات متعددی به دنبال داشته است و در سال‌های گذشته درصد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مردم اصفهان خواستار حل خشکی زاینده رود هستند، اظهار داشت: بی‌تردید اولویت‌های نخست اینجانب حل مشکلات زیست محیطی اصفهان خواهد بود، نگاه ما به مباحث محیط زیستی از جنبه‌های تخصصی است؛ امیدواریم با ناترازی‌های موجود بتوانیم مبارزه کرده تا شاهد بهبود شرایط ایجاد شده در حوزه محیط زیست باشیم.

حفظ و نگهداری محیط زیست نیازمند برنامه ریزی علمی است

وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری محیط زیست نیازمند برنامه ریزی علمی است، یادآور شد: اصفهان نیازمند محیط زیست پایدار است بر همین اساس باید راه حل‌ها و برنامه‌های کارآمدی برای مدیریت منابع جدید ارائه شود تا وضع قوانین و نظارت جدی بر آنها ممکن باشد.

 پرداخت حقابه زاینده رود مبحثی قانونی است

یزدیان با بیان اینکه پرداخت حقابه زاینده رود مبحثی قانونی است، تاکید کرد: در حوزه زاینده رود حقابه داران بسیاری داریم که باید سهمیه آب آنها پرداخت شود، حقابه داران دارای اسناد رسمی مالکیتی هستند که متاسفانه نگاه‌های حقوقی به موضوع کمتر دیده شده است، در سال‌های گذشته وزارت نیرو با تصور اینکه آب جزء انفال می‌شود و می‌تواند هر نوع تصمیم گیری در مورد آن داشته باشد به مالکیت‌های خصوصی توجهی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه حقابه زیست محیطی ارجح بر حقابه کشاورزی و صنعتی است، تصریح کرد: متاسفانه حقابه محیط زیستی با اهمیتی که دارد دیده نشده و بیش از ۲۰ سال است که حوزه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که حقابه‌های آنها با مطالعات زیست محیطی به رسمیت شناخته اما تا به امروز به صورت کامل پرداخت نشده است.

یزدیان ادامه داد: حقابه زاینده رود در حوزه کشاورزی درصد کمی از آن به رسمیت شناخته شده و پرداخت می‌شود آن هم در مقاطع مختلف زمانیکه محدود به زمان کشت محصولات کشاورزی است و در مدت زمان ۳۰ الی ۴۰ روز پرداخت خواهد شد و در سایر مواقع که حقابه متعلق به مباحث محیط زیست بوده پرداخت نشده است.

خواسته مردم اصفهان از رئیس جمهور آینده

وی با بیان اینکه مردم اصفهان از رئیس جمهور آینده احیای زاینده رود را خواهان هستند، اظهار داشت: علیرغم بی مهری‌هایی که در دولت‌های مختلف به زاینده رود شده نه تنها قطره‌ای آب به این رودخانه سرازیر نشده بلکه شاهد انتقال آب از زاینده رود به سایر مناطق ایران بودیم، در دولت سیزدهم با حمایت رئیس جمهور شهید اقدامات مناسبی در حوزه آب زاینده رود صورت گرفته است، خواسته مردم این شهر تاریخی از رئیس جمهور آینده تکمیل طرح‌های انتقال آب به زاینده رود است و از طرفی اضافه برداشت‌هایی که از این رودخانه تاریخی صورت گرفته باید محدود شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره طرح انتقال آب از تونل کوهرنگ، گفت: در کنار احیای رودخانه زاینده رود کشاورزان مطالبه گر حقابه زمین‌های کشاورزی خود هستند و از طرفی درخواست به کارگیری افراد متخصص در پست‌های مدیریتی استانی دارند./

پایان پیام 

  • کد خبر : 379849
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار