خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/29 - 14:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
علیپور خنکداری مطرح کرد

ایران با عنوان شاهراه منطقه؛ با افزایش زیرساخت های ترانزیتی کشور اعم از جاده‌ای و ریلی

نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس  گفت: با افزایش زیرساخت های ترانزیتی کشور اعم از جاده‌ای و ریلی، ایران در عمل به شاهراه منطقه تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمال علی پورخنکداری نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا با سرمایه گذاری روس ها اظهار داشت: اگر بخواهیم بودجه‌های عمرانی کشور را از نفت جدا کنیم و منابع آن را سایر درآمدها تامین کنیم، چاره‌ای جز توسعه زیرساخت های بخش حمل و نقل و اتکا به درآمدهای ترانزیت اعم از ریلی و جاده ای نداریم.



وی با اشاره به جذابیت های ترانزیتی ایران برای اتصال شرق به غرب افزود: یکی از مواردی که به افزایش جذابیت ترانزیت از خاک ایران برای صاحبان کالا کمک می کند، افزایش سرعت حمل کالا بخصوص در حوزه حمل و نقل ریلی است.



این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد : تکمیل کریدورهای حمل و نقلی کشور از جمله کریدور ریلی شمال - جنوب و احداث حلقه مفقوده این مسیر یعنی راه آهن رشت - آستارا در رشد اقتصادی کشور مؤثر است.



علیپور خاطر نشان کرد: اکنون دو کریدور شرق به غرب از شمال کشور می گذرد که شامل اتصال به راه آهن چین از خاک افغانستان و نیز کریدور شمال-جنوب برای اتصال روسیه به هند از بندرعباس و بندر چابهار (با تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان) است و این مسیرها برای کشور اهمیت بالایی دارد.



وی اولویت اصلی کشور در توسعه ترانزیت ریلی از خاک ایران را راه آهن رشت - آستارا عنوان کرد و اظهار داشت: این مسیر علاوه بر درآمدزایی برای کشور، از آسیب‌هاو تلفات حمل و نقل جاده ای کالا نیز بکاهد.



نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس به سرمایه گذاری روس ها در احداث این خط ریلی اشاره و بیان کرد: اینکه بتوانیم از خط اعتباری دیگر کشورها برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استفاده کنیم، سبب می شود آنها نیز در سود این درآمدها شریک شده و به ترانزیت بیشتر کالا از خط ریلی ایران ترغیب شوند.



علیپور افزد: با افزایش زیرساخت های ترانزیتی کشور اعم از جاده‌ای و ریلی، ایران در عمل به شاهراه منطقه تبدیل می شود.



وی با یادآوری در سال های گذشته جمهوری آذربایجان بنا داشت با تامین فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت-آستارا اقدام کند، اظهار داشت:‌ ما با هیچ یک از همسایگان مشکل نداریم بلکه مراودات ریشه ای و دیرینه با جمهوری آذربایجان داریم امیدواریم مسئولان این کشور نیز به روی ریل همکاری و دوستی با ایران برگردند.



این نماینده مجلس در دوره یازدهم  با تأکید بر اینکه در عین حال از سرمایه گذاری آذری ها هم در احداث کریدور ریلی شمال - جنوب استقبال می کنیم، گفت: سرمایه گذاری روس‌ها در احداث راه آهن رشت - آستارا جایگزین مناسبی برای فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان است./



پایان پیام

  • کد خبر : 361850
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار