خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 08:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
علیپور:

اقتصاد دریامحور در مازندران مورد توجه قرار نگرفته است

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس گفت: به اقتصاد دریامحور در استان‌های شمالی به ویژه در مازندران توجه نشده و یک راهکار در این زمینه پیگیری و توجه به سه منطقه آزاد است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کمال علیپور با بیان اینکه چندین چالش جدی در استان مازندران وجود دارد، به ظرفیت دریای مازندران و همسایگان این حوزه اشاره کرد و گفت: به اقتصاد دریای محور در کشور ما، در استان‌های شمالی و خصوصاً در مازندران توجه نشده است؛ یک راهکار در این زمینه پیگیری و توجه به سه منطقه آزاد استان و بنادر بهشهر، چپکرود و نوشهر است که با این مهم و تبدیل مبنای اقتصاد استان بر پایه دریا می‌توان شاهد رشد جدی استان بود.

وی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون در رابطه با برون‌رفت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی پایین دست در استان مازندران کاری انجام نشده، به پیگیری جدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مهم را تقریباً به نتیجه رساندیم و باید در مجلس آینده نیز پیگیری کنیم تا سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در منطقه استارت بخورد.

وی چالش دیگر استان را مسئله راه‌ها دانست و از جمله آنها به انتقال خط راه اهن استان مازندران به خراسان شمالی و خراسان رضوی، انتقال خط راه آهن آمل به قائم‌شهر اشاره کرد و گفت: در بودجه امسال مطالعات این خط انتقال را گذاشته‌ایم که باید پیگیری کنیم.

وی به آزادراه‌های تعطیل در استان اشاره و بر لزوم پیگیری آزادراه قائم‌شهر به متان کلاً و دشت ناز سازی و فوریت انجام آن تأکید کرد و گفت: بعلاوه آزاد راه شمال کشور و همچنین محور هراز که مدت‌ها بر زمین مانده و باید کار جدی در این زمینه انجام شود هرچند در طی این چند سال اعتبارات خوبی برای آن گذاشته شده است.

این مسئول به کریدور شرق به غرب از تنکابن به انتهای گلوگاه اشاره کرد و افزود: در کنار ساحل تقریباً زمین‌ها آزاد شده و در دوره فاز مطالعاتی و سرمایه‌گذاری خارجی قرار داریم که باید این مهم را نیز در مجلس آینده پیگیری کنیم.

علیپور با اشاره به اینکه انتقال راه آهن قائم‌شهر از کیاکلا به بندر چپکرود نیز در بودجه امسال گذاشته شده‌است، ابراز امیدواری کرد تا بتوانند این مهم را نیز پیگیری تا این زیرساخت نیز انجام شود.

وی یکی از موارد بسیار مهم در زمینه راه‌ها را انتقال خط جاده اصلی بندر امیرآباد به آزادراه سمسکنده و متان‌کلا و وصل شدن به مجموعه دانست و افزود: باید تلاش شود تا این مهم را در دستور کار دولت قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس گفت: اگر قرار است استان مازندران سه بندر داشته باشد با این راه‌ها و کریدور ریلی اصلاً امکان‌پذیر نیست و این یک چالش جدی است.

وی مهم‌ترین چالش بعدی را در حوزه کشاورزی عنوان کرد و بر ضرورت دستور کار قرار گرفتن تسطیح اراضی، لاینیگ کردن و سد لاستیکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای کنترل آب کشاورزی، پیگیر پنج سد لاستیکی هستیم تا بتوانیم آب برای کشاورزان را در فصل غیرزراعی جمع‌آوری و در فصل زراعی و خشکسالی استفاده کنیم.

علیپور با اشاره به استارت پنج شهرک صنعتی، ابراز امیدواری کرد تا طی چهار سال آینده این پنج شهرک صنعتی خصوصاً سه مورد آنکه در حوزه انتخابیه شهرستان‌های قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی تعریف شده، استارت بخورد تا بتوانند به اشتغال و تولید جدی‌تر بپردازند./

پایان پیام

  • کد خبر : 378074
کلمات کلیدی
حمیدرضا اسکندری
خبرنگار

حمیدرضا اسکندری

آخرین اخبار