خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/26 - 12:32
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : استان ها
طغیانی:

«عامل خوشه» باید عامل وحدت فعالان صنایع دستی باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس در نشست امکان سنجی تشکیل خوشه صنایع دستی اصفهان گفت: «عامل خوشه» باید به صنعتی سازی،تولید قطعات اولیه و تامین مالی صنایع دستی کمک‌ کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ نشست بررسی امکان سنجی تشکیل خوشه صنایع دستی اصفهان با حضور مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی،رئیس اتاق اصناف اصفهان،رئیس اتحادیه صنایع دستی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان در محل اندیشکده حکمرانی و سیاستگذاری دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این نشست پیرامون مشکلات صنف صنایع دستی اصفهان بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و برای برطرف کردن آنها پیشنهاداتی مطرح شد.

مشکلات حوزه‌های مختلف صنایع دستی مشترک است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس در نشست امکان سنجی تشکیل خوشه صنایع دستی اصفهان گفت:یک سری مسائل صنف صنایع دستی مشترک است. اینکه فلزی‌ها از غیرفلزی‌ها جدا شود صحیح است اما بسیاری از مسائل ما در صنایع دستی مشترک است. مثلا پیوند دانش و هنر و واحد تحقیق و توسعه داشتن در تمام حوزه‌های صنایع دستی و نهادسازی‌ها مشترک است. مسئله دیگر بازاریابی و تبلیغات است که در همه حوزه‌ها مشترک است. یکی دیگر از کمبود‌ها استانداردسازی است و هنوز شکل نگرفته در درجه‌‌بندی مختلف محصولات صنایع دستی وجود ندارد. در برخی محصولات درجه‌بندی اتفاق افتاده اما به سایر محصولات رواج پیدا نکرده است و از آن طرف هم مشتری از تنوع محصولات صنایع دستی خبر ندارد.

وی ادامه داد:شبکه توزیع، خرید مواد اولیه و نهاده‌های تولید نیز در بسیاری از حوزه‌ها مشترک است. شرکت مدیریت صادرات از دیگر موضوعاتی که برای تقویت صنایع دستی اصفهان باید دنبال کنیم. درآمد سرانه کشورهای همسایه ما در حال افزایش است که یک فرصت مناسب به شمار می‌رود و به همین دلیل باید برای نمایشگاه در برخی کشورهای مهم همسایه ایجاد کنیم.

طغیانی در ادامه مطرح کرد:از عامل خوشه توقع داریم تا عامل وحدت و به هم پیوستن اعضای مختلف صنایع دستی باشد. عامل خوشه همچنین باید در صنعتی سازی، تولید قطعات اولیه و تامین مالی نیز کمک‌ کند، پیگیری از حاکمیت از جمله دیگر اقداماتی است که از عامل خوشه انتظار می‌رود دنبال کند.

چالش‌ها و مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی احصا شد 

درنشست بررسی امکان سنجی خوشه صنایع دستی اصفهان که با حضور رئیس اتاق اصناف، رئیس اتحادیه صنایع دستی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان، و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد،درخصوص مسائل و‌ مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی گفت‌وگوی تخصصی صورت گرفت.

 لزوم استفاده از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی جهت تقویت صنایع دستی اصفهان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت:از ظرفیت شهرک‌های صنعتی در احیای صنایع دستی مغفول ماندیم،این مجموعه پشتوانه مادی و معنوی دارد که سایر دستگاه‌ها از آن محروم هستند و باید جهت تقویت صنایع دستی اصفهان از این پتانسیل استفاده شود.

 لزوم تشکیل خوشه تخصصی صنایع دستی

اصفهان به علت اینکه مهم‌ترین تولید‌کننده صنایع دستی کشور است، جدی‌ترین مسئله فعالان این صنف فروش و بازاریابی محصولات است و اگر این مشکل رفع شود سایر مسائل هم به دنبال آن برطرف خواهد شد. اکنون با توجه به نزولی شدن ورود گردشگران خارجی به کشور، مشکلات اقتصادی موجب شده تا مردم هم نتوانند محصولات صنایع دستی را خریداری کنند. یکی از راهکارها برای تقویت فروش و بازاریابی، تشکیل خوشه است، این موضوع سالیان سال در حال پیگیری است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. مهم‌ترین مانع عدم ورود شرکت شهرک‌ها و خوشه به موضوعات و چالش‌های صنف صنایع دستی، تامین اعتبار است. در صورت تامین اعتبارات لازم خوشه می‌تواند این مشکلات (تامین مواد اولیه، فروش، بازاریابی و استاندارسازی محصولات) را پیگیری و رفع کند.

 صنایع دستی نیازمند نخ تسبیح است

وی افزود:در تقسیم بندی حوزه صنایع دستی هجده گروه وجود دارد که یکی از آنها گروه فلز است. صنایع دستی نیازمند نخ تسبیح است تا این صنف از پراکندگی نجات پیدا کند. حوزه صنایع دستی نیاز به مطالعات گسترده دارد تا چالش‌های این بخش را بررسی کند و برای هر چالش برنامه توسعه مشخص ارایه کند، این مطالعات باید از طریق زنجیره ارزش انجام شود و اعتباری وجود داشته باشد تا برنامه توسعه‌ای که تدوین می‌شود با موضوع خوشه هم‌پوشانی داشته باشد. عامل توسعه وقتی تخصصی در یک حوزه مانند فلزی که چالش وجود دارد ورود پیدا کند در این صورت موضوع خلاق خیلی راحت‌تر می‌تواند برای این مسئله راهکار ارائه دهد‌.

 تشکیل خوشه به صنایع دستی کمک قابل توجهی خواهد کرد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعی اصفهان گفت:یکی از مسائلی که کمک‌ قابل توجهی به صنایع دستی می‌کند تشکیل خوشه است. کارشناسان صنایع دستی جلسات زیادی در این زمینه داشته‌اند و به این نتیجه رسیدند که خوشه فلز می‌تواند راه‌گشا باشد. اکنون در دنیا دارند روی کسب و کارهای کوچک کار می‌کنند و با حمایت از آنها، کسب‌وکار‌ها کوچک را توسعه می‌دهند. تجربه ترکیه نشان می‌دهد که ۴۶ درصد صادرات آن‌ها را کسب و کارهای خرد و‌ متوسط در اختیار دارند که تعداد آنها قابل توجه است. خوشه زنجیره ارزش را بررسی می‌کند و اگر بتواند مسائل و مشکلات را شناسایی کند و برای آنها راهکار ارائه بدهد در این صورت صنایع دستی کشور می‌تواند به بازارهای جهانی ورود پیدا کند.

 ضرورت تدوین سند ملی صنایع دستی

وی با اشاره به سندملی صنایع دستی تاکی کرد: تدوین سند ملی صنایع دستی ضرورت دارد در این صورت با رفت و آمد افراد تغییری در چارچوب مدیریتی صنایع دستی ایجاد نخواهد شد. هوش مصنوعی در صنایع دستی کاربرد زیادی دارد و می‌تواند در ورود به بازارهای جهانی کمک کند. خوشه با تمرکز بر این موارد می‌تواند صنایع دستی را متحول کند‌. متاسفانه بسیاری از کشورها متاسفانه صنایع دستی ایران را به اسم ترکیه و هند و ... می‌شناسند و در زمینه برندسازی صنایع دستی باید اقدامات جدی انجام داد و با تشکیل خوشه تخصصی می‌توان تا حد زیادی به مشکلات رسیدگی کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان پراکندگی رشته‌های صنایع دستی را باید ساماندهی کرد تا شرکت شهرک‌ها بتواند با قوانین موجود آن‌ها را پوشش دهد و به صنایع دستی کمک‌ کند‌. در این صورت می‌توان ظرفیت‌های قانونی را به کمک خوشه آورد تا صنایع دستی اصفهان متحول شود. حتی باید شهرداری و شرکت نمایشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط به جمع حاضر اضافه شوند و کمک رسانی کنند‌./

پایان پیام

  • کد خبر : 383440
سلماز ابراهیم زاده
خبرنگار

سلماز ابراهیم زاده

آخرین اخبار