خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1392/11/11 - 08:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حاجی دلیگانی:

کمبود آب استان اصفهان ناشی از مدیریت نادرست منابع آبی است

نماینده مردم شاهین‌ شهر و میمه، برخوار در مجلس گفت: مشکل مهم درحوزه آب، مدیریت است که این موضوع آثار بسیار نامطلوبی برای نقاط مختلف کشور برجای گذاشته است.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خانه ملت، درباره مشکلات آبی استان اصفهان با بیان اینکه نباید چالش کمبود آب موجب ایجاد اختلافات قومی شود، افزود: به وزیر نیرو اعلام کرده ایم که اگر مساله  کمبود آب را درست مدیریت نکنیم در بین شهرستان ها و استان ها اختلاف ایجاد خواهد شد.



نماینده مردم شاهین‌ شهر و میمه، برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال های گذشته با کاهش نزولات آسمانی مواجه شده ایم و این مساله موجب تغییر اقلیم نیز شده است، افزود: مشکل مهم درحوزه آب، مدیریت است که این موضوع آثار بسیار نامطلوبی برای نقاط مختلف کشور برجای گذاشته است.



وی با اشاره به برخی مشکلات مدیریتی در حوزه آب ، رفع مشکل آب و مدیریت واحد حوضه آبریز زاینده‌ رود را به عنوان مهم‌ترین درخواست مردم اصفهان از دولت عنوان کرد و گفت: دولت آینده باید با اقتدار کامل مدیریت واحد را به این حوضه بازگرداند و با برنامه‌ریزی‌های صحیح اقداماتی را انجام دهد که از طرفی آب در رودخانه جاری باشد و از طرف دیگر مشکلات بخش‌های مختلف درگیر در این حوزه مانند آب شرب، صنعت، کشاورزی رفع شود.



به گفته این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس متأسفانه مدیریت پیرامون منابع آب، شهری یا استانی شده است و این موضوع سبب شده وزارت نیرو طرح هایی را که برای تامین و انتقال آب برنامه ریزی کرده بود، به موقع اجرا نکند.



حاجی‌ دلیگانی با اشاره به رشد قابل توجه جمعیت استان اصفهان در سال و مهاجرت مردم استانها و شهرهای پیرامون آن به اصفهان اشاره کرد و گفت: بسیاری از طرح هایی که در راستای رفع معضل کم آبی این استان  مانند تونل دوم گلاب و طرح بهشت آباد تصویب شده است متاسفانه متوقف گردیده است.



نماینده مردم شاهین‌ شهر و میمه، برخوار در مجلس با اشاره به آبرسانی به 59 شهر، 13 شهرستان و 400 روستا و بهره مندی  5 میلیون نفر از طرح شبکه اصفهان بزرگ، افزود: دغدغه‌ اصلی امروز استان اصفهان، آب است و امروز تامین آب استان در بلند مدت و کوتاه مدت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.



وی افزود: سد زاینده‌رود امروز یک چهاردهم ظرفیت نرمال خود آب دارد پس امکان باز کردن دریچه‌های سد هم وجود ندارد و این در حالی است که برای تامین آب شرب کلان‌شهر اصفهان نیازمند 14 تا 15 متر مکعب آب در ثانیه هستیم.



حاجی دلیگانی با بیان اینکه امروز از تصفیه‌خانه باباشیخ علی  تنها 10 تا 12متر مکعب بر ثانیه آب وارد شهر می‌شود، افزود: زمانی که آب در رودخانه زاینده رود جاری بوداز تعدادی از چاههای فلمن برداشت می شد که با کاهش سطح آب زاینده رود و خشک شدن رود این چاهها دیگر کارایی خود را از دست داده اند.



این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس برای رفع معضل آب باید تلاش کرده و اعتبار کافی تخصیص دهند، افزود: مردم اصفهان و چهار محال بختیاری و خوزستان یکپارچه هستند و مشکلی با هم ندارند اما مسئولان برای پوشش دادن ضعف خود این مشکلات را به سطح مردمی می کشانند که این البته باعث گسست شده و به نوعی خود تهدید محسوب می شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 120463
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار