ابراهیم پور در واکنش به تجمع داوطلبان کنکور سراسری در برابر ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی:
مصوبه جنجالی تاثیر معدل در ماراتن کنکور دارای اشکالاتی است/ کمیسیون آموزش به صورت جد پیگیر حل ناعدالتی آزمونهای سراسری است
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در واکنش به تجمع دانش آموزان و داوطلبان شرکت در کنکور سراسری در مقابل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تاثیر قطعی معدل در کنکور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی برای ترمیم نمرات دانش آموزان و معدل آنها شده است اما باید بپذیریم که اشکالاتی به همراه ترازدهی ناعادلانهای به دنبال داشته است.
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به تجمع دانش آموزان و داوطلبان شرکت در کنکور سراسری مقابل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر لغو مصوبه این شورا و تاثیر قطعی معدل در کنکور، گفت: نظام تعلیم و تربیت کشور به صورت کامل تحت تاثیر کنکور برای ورود به دانشگاهها قرار گرفته است، به دلیل رقابت کنکور مسئله تربیت بسیار کمرنگ شده است این مسئله در جای خود تبعات گرانی را برای آینده کشور به دنبال خواهد داشت.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مصوبات قبلی شورای انقلاب فرهنگی دهکهای پایین سهمی از رتبههای بالای کنکوری را نداشتند، اظهار داشت: در سالهای گذشته حدود ۸۰ درصد از رتبههای زیر ۳هزار متعلق به سه دهک بالا بودهاند و عملاً دهکهای پایین جامعه سهمی از رتبههای بالای آزمون سراسری را نداشتند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تلاشهای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حل ناعدالتی در کنکور و حذف آزمون سراسری ورود به دانشگاه است، اظهار داشت: این شورا برای حل ناعدالتی کنکور مسئله تاثیر معدل را طرح کرد و مصوبهای را در جهت حل این موضوع ارائه داد که بر اساس آن ۶۰ درصد از سوابق تحصیلی دوره متوسطه به صورت مستقیم در کنکور لحاظ شود اما این مصوبه که با هدف اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم تصویب شده بود دارای اشکالاتی است.
اشکالات تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اشکالات مصوبه جنجالی تاثیر معدل در کنکور سراسری، گفت: برگزاری امتحانات نهایی در هر منطقه دشواریهای را به دنبال داشته است. بعضاً دیده شده طراحان، سوالات خارج از کتاب را در امتحانات نهایی طرح میکنند به بیانی زیرساختهای لازم برای برگزاری امتحانات نهایی در تمام استانها به یک میزان دیده نشده است، عملکرد آموزش و پرورش در بسیاری از استانها برای برگزاری آزمونها یکسان نبوده است و حتی ناعدالتی در تصحیح اوراق امتحانی آزمونهای نهایی دیده شده است.
مصوبهای که علاوه بر اشکالاتی ترازدهی ناعادلانهای داشته است
ابراهیم پور با بیان اینکه تاثیر معدل در کنکور سراسری فرصتی برای ترمیم معدل است، افزود: تاثیر قطعی معدل در کنکور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی برای ترمیم نمرات دانش آموزان و معدل آنها شده است اما باید بپذیریم که اشکالاتی به همراه ترازدهی ناعادلانه(ای )به دنبال داشته است، تمام ایرادات نشان میدهد که امروز زمان مناسبی برای برگزاری این مصوبه نبوده و شرایط اجرای آن در کشور فراهم نشده است.
مصوبه عالی شورای انقلاب فرهنگی دارای ایراداتی است
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور مصوبه بسیار متعالی محسوب میشود و باید به سمت حذف کنکور سراسری پیش برویم، گفت: به دلیل عدم آمادگی روحی و روانی دانش آموزان و همچنین نبود زیرساختهای لازم برای اجرای آن عملاً با اجرای این مصوبه فشار کنکور را به دانش آموزان دوره متوسطه وارد میکنیم، اگر امروز این مسئله پیگیری نشود، قطعاً در سالهای آینده فشار کنکور را در پایههای پایین نیز مشاهده خواهیم کرد.
زمان اجرای مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مناسب نبوده است
وی با تاکید بر اینکه تاثیر معدل در آزمون سراسری را باید از پایههای پایینترآغاز کنیم ، یادآور شد: مصوبه تاثیر معدل در کنکور در آزمون سراسری مصوبه کارآمدی است اما زیرساختها و زمان اجرای آن در کشور مناسب نیست و باید اجرای آن را به زمان دیگری موکول کنیم.
وزیر قول دادند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهتگی را پیگیری کنند
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه کاظمی وزیر آموزش و پرورش قول پیگیری این مسئله را دادند، یادآور شد: کمیسیون آموزش به شدت پیگیر حل مشکلات پیش آمده در خصوص تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری است، وزیر آموزش و پرورش متعهد شدهاند این مسئله که مشکلاتی را برای داوطلبان ایجاد کرده بررسی و پیگیری کنند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اینکه مرجع لغو هر مصوبهای از صادر کننده آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است بر همین اساس این شورا به حکم امامین انقلاب قادر به تصویب قانون پیرامون موارد آموزشی و فرهنگی کشور است، منتها هم مجموعه کمیسیون آموزش مجلس و همچنین وزارتخانه آموزش و پرورش باید مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده را مجدداً در اختیار شورا قرار دهند و چون رئیس کمیسیون آموزش وهم وزیر آموزش و پرورش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند میتوانند در تغییر اعضا، به تعویق انداختن مصوبات و یا تغییر مفاد مصوبات تاثیرگذار باشند./
پایان پیام