خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/28 - 13:45
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : صحن
ثابتی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به عضویت وی در تیم مذاکره‌کننده برجام و مسئولیت وی در این موضوع، گفت: منکر زحمات آقای عراقچی نیستم، اما معتقدم ایشان دیپلمات واقع‌بینی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، امیرحسین ثابتی منفرد در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه، ضمن گلایه از برخی از افرادی که برای رأی آوردن برخی وزرا از جمله آقای عراقچی این روزها بازی خطرناکی را شروع کردند، گفت: این چه بازی خطرناکی است که یک عده شروع کردند و متوجه عوارض آن نیستند؛ اینکه عنوان می‌شود به وزیر پیشنهادی امور خارجه رأی دهید، مگر نمی‌دانید یک نفری گفته حتما آقای عراقچی باید وزیر شود. در حالی که خود رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌اند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند؛ لذا مجلس و نماینده‌ها باید به تشخیص و عمل خود عمل کنند.

وی با اشاره به توصیه برخی مبنی بر دادن رای اعتماد به همه وزرای پیشنهادی، تصریح کرد: آقایان این چه استدلالی است؟ آیا متوجه عوارض آن هستید؟ اگر این‌طور است که مجلس را تعطیل کنید! خود مقام معظم رهبری مخالف این نگاه است اما یک عده برای اینکه به زور برای وزرا موافق بتراشند، شروع به انتشار اخبار درگوشی اینچنینی می‌کنند؛ در حالی که صد بار پیش از این تکذیب شده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه یکی از این اخبار درباره برجام بود؛ ادامه داد: سال 1394 که آقایان از همدیگر سبقت می‌گرفتند برجام را تبریک بگویند، مقام معظم رهبری در دیدار عموم اعلام کردند که این تبریک گفتن‌ها معنی ندارد، هر کسی برود و وظیفه خودش را انجام دهد. بنابراین خواهش همه همکارانم در مجلس شورای اسلامی این است که کاری نکنند که استقلال مجلس زیر سوال برود.

ثابتی افزود: آقای عراقچی باید بهتر بدانند که در مذاکرات، کنگره و سنای آمریکا ابزار چانه‌زنی ‌تیم مقابل بوده که اگر ما بخواهیم توافقی انجام دهیم، آن‌ها اجازه نمی‌دهد؛ اما شما از اول می‌خواهید مجلس را خلع سلاح کنید؟ این بود آن مجلسی که حضرت امام خمینی(ره) می‌گفتند در راس امور است؟

وی در ادامه در بیان نظرات خود در مخالفت با تصدی سید عباس عراقچی در وزارت امور خارجه، ضمن اعلام اینکه خدا را شاهد می‌گیرم بحث ما شخصی نیست، بلکه بحث منافع ملی است، عنوان کرد: هر کدام از شما که وقت گذاشته باشید و متن توافق پرضرر برجام را خوانده باشید، امکان ندارد با ان موافقت کنید و به عوامل آن دوباره رای اعتماد دهید.

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه ما در برجام برای سال‌ها ضرر کردیم، تصریح کرد: چه بلایی بر سر راکتور اراک و سال‌ها تلاش دانشمندان ما آمد؟ آیا می‌شود عوامل آن دوباره وزیر شوند؟ این تصمیم و اختیار مجلس است اما باید بتوانید در روی مردم نگاه کنید.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز عده‌ای شاید به دلیل آینده‌نگری‌های شخصی که دارند ممکن است از وزیر پیشنهادی امور خارجه دفاع کنند اما صادق باشید و بگویید کجای متن برجام قابل دفاع است؟ بند 37 و مکانیزم ماشه آن؟ اینکه درصورت نقض عهد طرف مقابل، تحریم‌ها علیه ما برگردد؟ آیا این رای دادن دارد؟

ثابتی در ادامه ضمن بیان اینکه بنده منکر زحمات آقای عراقچی نیستم و برای وی احترام قائلم، گفت: اما معتقدم ایشان دیپلمات واقع‌بینی نیست. چه کسی گفت «امضای کری تضمین است»؟ اینکه «ترامپ نمی‌تواند از توافق خارج شود، چون ما طوری توافق کردیم که طرف مقابل نتواند از توافق خارج شود» جمله چه کسی بود؟ همین کسی که امروز در مجلس می‌خواهد از ما رای اعتماد بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه پس پخش بخشی از یکی از مصاحبه‌های عراقچی در صداوسیما در همین خصوص، اضافه کرد: دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست، بلکه به دیدن واقعیات و این است که متنی را امضا کنیم که در آن حرکت بعدی طرف مقابل قابل پیش‌بینی باشد؛ که اگر طرف مقابل خارج شد نتوانیم هیچ کاری کنیم و بعد از خارج شدن آمریکا از توافق مجدد به اروپا وقت بدهیم که مثلاً آمریکا را منزوی کنیم؛ مگر وقت مردم حق‌الناس نیست؟

ثابتی ادامه داد: مگر در دولت دوازدهم از ملت وقت نگرفتید  و قول ندادید که مشکلشان را حل کنید؟ 8 سال این کشور به این صورت گذشت که ابتدا گفتند قرار است با برجام مشکلات اقتصادی را حل کنیم؛ اما سال 96 آقای عراقچی در تلویزیون اعلام کرد که هدف اصلی برجام رفع تحریم‌های اقتصادی نبوده، بلکه می‌خواستیم پرونده هسته‌ای ایران را امنیت‌زدایی کنیم. ای کاش آقای روحانی سال 92 از ابتدا همین حرف را می‌زد که ببینیم آیا اصلاً رای می‌آورد یا خیر؟ نمی‌شود شما برای رای آوردن یک چیزی بگویید و بعد از سال‌ها بگویید اصلاً هدف ما چیز دیگری بوده است.

وی با بیان اینکه معتقدم آقای عراقچی حتی مجری خوبی هم برای سیاست‌های شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری نبودید؛ اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین 1395 در مشهد مقدس فرمودند که خود آقای ظریف، وزیر خارجه وقت به ایشان گفته ما از برخی از خطوط قرمز هم نتوانستیم فاصله بگیریم و بعضی از آن‌ها نقض شد. سوال من این است که گناه آن پای کیست؟ پای ما یا اعضای تیم مذاکره؟ کسانی که رفتند، توافق کردند، سکه گرفتند و بعد گفتند ما نبودیم. اینکه امروز وزیر پیشنهادی امور خارجه در گزارش به کمیسیون‌ها با آقای ظریف مرزبندی می‌کند خیلی خوب است اما چرا امروز که در معرض وزارت است به این مرزبندی رسید؛ چرا زودتر این اتفاق نیفتاد؟

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم با طرح این پرسش که خروجی برجام چه بود؟ تصریح کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند 97 گفت دشمن با توافق برجام 2 می‌خواهد ریشه جریان‌های اسلامی را در منطقه خشک کند. سوال این است که حاج قاسم در برجام 1 چه می‌دید که از برجام 2 می‌ترسید؟ یا فرزند شهید فخری‌زاده گفت اشک پدر من با برجام درآمد؛ سوال این است که شهید فخری‌زاده به عنوان یک متخصص و نخبه دفاعی، صنعتی و دفاعی در متن برجام چه دیده بود؟

ثابتی در ادامه گفت: می‌گویندکه ما تحریم‌ها را لغو کردیم، بقیه آن تقصیر ترامپ است؛ در حالی که بسیاری از تحریم باقی ماند و حتی درباره آن صحبت هم نشد. برای مثال تحریم چرخه دلار که در سال 2008 به بهانه هسته‌ای اعمال شد اما چرا در متن برجام حتی یک جمله نه در ارتباط با لغو که حتی در رابطه با تعلیق آن هم آورده نشده است. آقای عراقچی! شما چه مجری سیاست‌هایی بودید که مهم‌ترین تحریم‌های هسته‌ای هم باقی ماند؟

وی در ادامه با اشاره به قانون اقدام راهبردی به عنوان یکی از بهترین قانون‌هایی که در مجلس یازدهم تصویب شده، اظهار کرد: این قانون در واکنش به این بود که مجری‌های سیاست خارجی ما خوب عمل نکردند. مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری 28 شرط به برجام اعمال کردند تا روزنه‌های این توافق پرخسارت گرفته شود و این قانون بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تعریف و تمجید قرار گرفت.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه موضع مقام معظم رهبری درخصوص برجام مشخص و آن را خسارت محض عنوان کرده اند، گفت: مقام معظم رهبری 28 شرط به برجام اضافه و اعلام کردند که خطوط قرمز ایشان نقض شده است؛ لذا این بحث‌های عوامانه را جمع کنید که مگر مقام معظم رهبری نمی‌دانست؟ مقام معظم رهبری موضع خود را اعلام کرد، من و شما که نماینده مجلس هستیم باید بدانیم.

ثابتی خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: تعبیر «تقریباً هیچ» درباره برجام، تعبیر من و امثال بنده نبود، بلکه گفته رئیس بانک مرکزی دولت آقای روحانی است. بسیاری از کسانی که در رابطه با برجام نقش داشتند بعدها اعتراف به سادگی یا اشتباه خود کردند.

وی در پایان تصریح کرد: آقای عراقچی! در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس و تصدی بر وزارت امور خارجه، در راستای منافع ملی قول می‌دهم بیشتر از همه به شما کمک کنم./

پایان پیام

  • کد خبر : 382450
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره