خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/23 - 14:41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی

کمیسیون تلفیق چه مقدار منابع برای آزادی زندانیان غیر عمد کنار گذاشت

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال کمیسیون تلفیق به منظور کمک به آزادی زندانیان نیازمند، مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال آینده در نظر گرفت.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار جهت آزادی زندانیان با جرائم غیر عمد گفت: هر ساله دولت مبلغی را برای آزادی زندانیان معسر با جرایم غیر عمد کمک می‌کند این کمک‌ها به جرائمى نظیر بدهکاران مالی محکوم به حبس؛ در نظر گرفته شده است. رقمی که هر ساله توسط دولت پرداخت می‌شود رقمی بیش از این اعداد و ارقام است.



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: امسال کمیسیون تلفیق به منظور کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد و کاهش آسیب‌های اجتماعی مرتبط به خانواده آن‌ها ناشی از حضور سرپرست خانواده در زندان، مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال از منابع درآمد سالانه بندهای (ت) و (ج) ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی ناشی از وسایل نقلیه، را به ستاد دیه کشور اختصاص دادند.



وی در ادامه تاکید کرد: هر میزان تعداد زندانیان کاهش پیدا کند به همان نسبت شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود؛ افزایش جرایم به میزان جرم انگاری که در جرم وجود دارد بازمی‌گردد و بخشی از آنها بستگی به شرایط اقتصادی دارد.



رشد زندانیان غیر عمد در سایه شدت گیری اوضاع نابسامان اقتصادی و در کنار تصادفاتی که به پرداخت دیه ختم می‌شود، همه از عواملی است که منجر به افزایش زندانیان شده است



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: رشد زندانیان غیر عمد در سایه شدتگیری اوضاع نابسامان اقتصادی و در کنار تصادفاتی که به پرداخت دیه ختم می‌شود، همه از عواملی است که منجر به افزایش زندانیان شده است. بخش زیادی از زندانیان مجرم نیستند و به دلیل عدم ناتوانی در پرداخت جریمه مادی تعیین شده همچون دیه محکوم به حبس شده‌اند که بخش زیادی از آنها سرپرست خانوار هستند، طبیعتا باید کمک‌های مساعدی در این راستا از طرف دولت و مردم صورت پذیرد تا زندانیان معسر و نیازمند در حبس نمانند.



زنان زندانی ستون جامعه را می‌لرزاند



عنابستانی با اشاره به زنان زندانی و آسیب‌هایی که به دنبال دارد، گفت: زن ستون اصلی یک خانواده محسوب می‌شود، گاهی تعدادی از زندانیان را زنان سرپرست خانوار شکل می‌دهند که به دلیل مسائل ناخوشایند اقتصادی و بدهی محکوم به حبس هستند، خوشبختانه مردم مسیر کمک رسانی به نیازمندان را آموخته‌اند، در چنین مواقعی خود جوش عمل می‌کنند اما باید با سر و سامان دادن خیریه‌ها و سمن‌ها شاهد کاهش زندانی بودن زن سرپرست خانوار و مادران باشیم.



وی در ادامه تاکید کرد: زندانی بودن یکی از اعضای خانواده آثار منفی به همراه دارد و اگر زن خانواده یا مادر زندانی باشد این شرایط تبعات بیشتری را به همراه خواهد داشت، باید در کنار دولت، خیریه‌ها و سمن‌ها روی کار بیایند تا شاهد کاهش زندانیان باشیم.



بیشتر بخوانید:





رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شوراى اسلامى در پایان خاطر نشان کرد: قرار بود وزارتخانه‌ای با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی شکل بگیرد تا کمتر شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم، در حال حاضر‌ جزئیات شکلگیری این وزارتخانه در کیسیون  اجتماعی در حال بررسی است. /



پایان پیام



 

  • کد خبر : 337118
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار